مدیرتعاون روستایی خوزستان گفت: نخستین گام برای عملیات کشت پاییزه گندم در خوزستان با آماده سازی ۲۳هزار تن بذر گندم برای بوجاری و ضدعفونی‌ کردن و توزیع بین کشاورزان این استان برداشته شد.
کد خبر: ۷۹۱۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰ 05 November 2019

جمشید بنی فری با بیان اینکه تعاون روستایی عهده دار تولید بذر گندم برای کشاورزان خوزستانی در سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۳۹۸ است افزود: تولید بذر گندم در شرکت های تعاون روستایی اهواز، اندیمشک، شوش، شوشتر و ۲ جایگاه در دزفول شروع شده است و همزمان با شروع کشت این محصول راهبردی ، بذر مورد نیاز به تدریج بین کشاورزان توزیع می شود.

وی گفت: با توجه به گستردگی کار کشاورزی در خوزستان ، تامین گندم بذری استاندارد و با کیفیت از دغدغه ها و اولویت های تعاون روستایی است که هر ساله این مهم را با رعایت الزامات بهداشتی و ضدعفونی انجام می شود.
بنی فری ،به کشاورزان خوزستانی اطمینان داد بذر مورد نیاز آنان به موقع در اختیار آنان قرار می گیرد و نباید دغدغه ای در این خصوص داشته باشند.

کشت گندم پاییزه در خوزستان از نیمه دوم آبان در مناطق جنوبی خوزستان شروع و تا اواخر آذر در مناطق شمالی و شرقی این استان ادامه می یابد.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان سطح زیرکشت گندم در خوزستان در سال زراعی ۹۹-۹۸  حدود ۵۴۲ هزار هکتار مصوب شده که از این میزان ۳۸۰ هزار هکتار آبی و ۱۶۲هزار هکتار دیم خواهد بود که تفاوت چندانی با سطح کشت این محصول در سال زراعی گذشته ندارد.

برداشت گندم نیز در نیمه دوم فروردین ابتدا در مناطق جنوبی خوزستان شروع و سپس به مناطق مرکزی و شمالی نیز کشیده می شود.

سال زراعی ۹۸-۹۷ حدود ۱.۶میلیون تن گندم در خوزستان تولید شد که از این میزان یک میلیون و ۳۳۰هزار تن به نرخ تضمینی از کشاورزان خریداری شد که سهم خرید تضمینی گندم توسط شبکه های تعاون روستایی حدود ۸۰۰هزار تن بود.

سیلاب فروردین امسال در خوزستان حدود ۲۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی آماده برداشت را دچار آبگرفتگی کرد و حدود ۷۵۰ هزار تن گندم از بین رفت.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۲ میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، شیلاتی و دامی و عمل آوری ۱۲۴نوع محصول از حیث تنوع تولید و کمیت آن مقام نخست را در کشور دارا است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار