آبادان پس از تهران نخستین شهری است که صاحب فرستنده مستقل تلویزیونی شد. فرستنده‌ای که هم‌اکنون برنامه‌های آن در منطقه بسیار فراگیر شده و ۶۷درصد مخاطبان محلی برنامه‌های این شبکه را تماشا می‌کنند.
کد خبر: ۷۹۱۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶ 27 October 2019

آبادان دومین شهر پس از تهران است که در آن فرستنده تلویزیونی تاسیس و راه اندازی شد تاریخ شروع به کار فرستنده تلویزیونی آبادان به سال ۱۳۳۷ باز می گردد شبکه تلویزیونی آبادان که در ابتدا به نام کانال سه تلویزیونی و تلویزیون (ثابت پاسال) نامیده می‌شد سپس از مدتی به تلویزیون خلیج فارس تغییر نام داد.

 ساعت کار کانال سه، از ساعت چهار بعد از ظهر الی یک بامداد بود و  عمده برنامه­ های این کانال پخش فیلم­ های سینمایی، داستانی و خبرهای ایران و سایر نقاط جهان بود که در خلال آن به تفسیرمسائل ایران و عراق می ­پرداخت.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، صدا و سیمای مرکز آبادان همچنان به فعالیت خود ادامه داد اما با شروع جنگ تحمیلی فعالیت تلویزیونی مرکز آبادان متوقف شد و به دلیل نیاز منطقه، فعالیت های این شبکه تلویزیونی به مرکز اهواز انتقال یافت.

رادیو با عنوان صدای آبادان تا سال ۱۳۶۵ به پخش برنامه‌های خود ادامه داد  و نقش ارزنده و حساسی در زمینه انعکاس رویداد دفاع مقدس و تقویت روحیه رزمندگان ایفا کرد. نقش خبرنگار برجسته دوران جنگ غلامرضا رهبر در این دوران بسیار پررنگ بود و گزارشهای بسیار ماندگاری از آن زمان به جا مانده‌است.

بعد از پایان جنگ تحمیلی و شروع مرحله باز سازی، صدا و سیمای مرکز آبادان نیز بازسازی و تجهیز شد، ساختمان‌ها و مجموعه فنی مرکز در ۱۳۷۴ بطور رسمی افتتاح شد و رادیو و تلویزیون آبادان رسماً فعالیت خود را آغاز کرد.

با  بازگشایی و افتتاح  این مرکز استان خوزستان دارای ۲ مرکز رادیو و تلویزیون آبادان و اهواز شد.

در خرداد ماه ۱۳۹۴، شبکه آبادان به عنوان شبکه محلی صدا و سیما از ماهواره بدر ۵ قابل دریافت شد.

صدا و سیمای مرکز آبادان هم اکنون با پخش برنامه های متنوع فارسی و عربی مخاطبان خاص خود را داشته و توانسته در کشورهای همسایه به ویژه عراق نیز مخاطبانی جذب کند.

مدیر کل صدا و سیما مرکز آبادان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:در آخرین نظرسنجی صورت گرفته  ۶۷درصد مخاطبان در شهرستان های آبادان و خرمشهر برنامه های تلویزیونی شبکه آبادان را تماشا می کنند.

داریوش دبیقی گفت:شهرستان های آبادان و خرمشهر به طور کامل تحت پوشش تصاویر تلویزیون جمهوری اسلامی هستند و همه شبکه در منطقه قابل دریافت می باشند.

وی به پخش برنامه های صدا و سیمای مرکز آبادان به صورت  ۲۴ ساعته برروی شبکه زمینی و ماهواره بدرپنج اشاره کرد وگفت:برنامه های متتنوع در سیمای مرکز آبادان تولید و برنامه های زنده این شبکه از صبح با برنامه صبحگاهی آغاز می شود و آخرین برنامه زنده با عنوان شب های اروند پخش می شود که مورد استقبال بینندگان قرار گرفته است.

دبیقی افزود:صدا و سیمای مرکز آبادان بواسطه جغرافیایی مکانی در تمام سال برنامه های مناسبتی و ملی تولید می کنند و بطور مثال در ایام اربعین و هفته دفاع مقدس یکی از مراکز پیش رو در تولید و پخش برنامه و ارتباط مستقیم با شبکه های ملی است.

مدیر کل صدا و سیمای مرکز آبادان افزود:در کنار پخش برنامه ها به زبان فارسی بخش عربی مرکز آبادان نیز فعال و برنامه های خوبی برای منطقه تولید و پخش می کند.

وی اظهار داشت:صدا و سیمای مرکز آبادان در آخرین جشنواره تولیدات مراکز در خراسان رضوی موفق به دریافت ۶ نشان برتر شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار