مدیرکل بیمه سلامت خوزستان با بیان اینکه طرح نسخه نویسی الکترونیک شامل ۳۰درصد جمعیت بیمه شده خوزستانی است ادامه داد: از سال آینده گام بعدی طرح نسخه نویسی الکترونیک در خوزستان وارد مرحله اجرایی می شود.
کد خبر: ۷۹۳۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴ 02 November 2019

دکترعلی خسروی درهمایش تجلیل از فعالان بیمه سلامت خوزستان درهتل پارس اهواز ازهمه کسانی که زیرپوشش هیچ گونه بیمه حمایتی قرار ندارند خواست به دفاتر پیشخوان دولت یا سایت بیمه سلامت ایران مراجعه کنند تا دهک بندی آنان توسط وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی انجام شود و در مرحله بعدی نسبت به بیمه کردن آنان اقدام لازم صورت گیرد.

به گزارش"تابناک" وی گفت: هم اکنون ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۶۳۱ خوزستانی معادل ۴۸درصد جمعیت خوزستان زیرپوشش بیمه سلامت هستند.

خسروی با بیان اینکه ۱.۳میلیون نفر از بیمه شدگان خوزستانی ، روستایی هستند افزود:اجرای طرح تحول بیمه سلامت سبب بهبود وضعیت درمان قشرهای آسیب پذیر به‌ ویژه روستاییان و خانوارهای آسیب پذیر شده‌است.

وی با بیان اینکه درسال ۱۳۹۷حدود هفت میلیون مراجعه سرپایی به موسسه ها و مراکز درمانی طرف قرارداد در خوزستان شده‌ ادامه داد: بیمه سلامت خوزستان با یک هزار و ۸۰۰ موسسه طرف قرارداد همکاری می‌کند.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان گفت:پارسال ۶ هزار میلیارد ریال در بخش سلامت خوزستان و در پنج ماه نخست امسال ۲ هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال برای درمان بیمه شدگان استان خوزستان هزینه شده‌است.

وی با اشاره به اینکه بیماری ها از بخش واگیردار به غیرواگیر تغییر کرده و شیوع بیماری هایی چون سرطان افزایش یافته بیان کرد: باید با کمک رسانه ها تغییراتی در شیوه زندگی مردم ایجاد شود و از بروز برخی بیماری ها که هزینه درمانی را افزایش می‌دهد جلوگیری کرد.

خسروی افزود: طرح نسخه نویسی الکترونیکی در شهرهای حمیدیه ، ایذه ، اندیمشک ، شوشتر ، ماهشهر ، شوش ، آبادان و شادگان با جمعیتی بالغ بر ۸۴۰هزار نفر اجرا شده است.

وی با بیان اینکه طرح نسخه نویسی الکترونیک شامل ۳۰درصد جمعیت بیمه شده خوزستانی است ادامه داد: از سال آینده گام بعدی طرح نسخه نویسی الکترونیک در خوزستان وارد مرحله اجرایی می شود.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان گفت: رسیدگی مکانیزه به اسناد بستری مراکز درمانی با هدف افزایش بهره‌وری ، مدیریت منابع مالی ، رسیدگی آنلاین ، کاهش کسورات ، افزایش رضایت مندی از مرداد امسال در پنج دانشگاه علوم پزشکی و ۳۲ بیمارستان دولتی خوزستان شروع شده است.

وی ابراز امیدواری کرد سایر مراکز درمانی و سرپایی طرف قرارداد بیمه سلامت در خوزستان نیز با تجهیز وسایل سخت افزاری و اتصال به سامانه ، به طرح رسیدگی مکانیزه اسناد بپیوندند.

همچنین غلامرضا شریعتی در این همایش اظهار کرد: پس از اینکه بیمه سلامت از وزارت رفاه منفک و مجددا به وزارت بهداشت و درمان بازگشت؛ با توجه به اینکه طرح تحول سلامت در این وزارت‌خانه اجرا می‌شود بیمه سلامت باید به عنوان پشتیبان این طرح نقش‌آفرینی می‌کرد که با اجرای برنامه‌های جدید و متنوع و پروژه‌های بدیع به روزرسانی شد و توانست گام‌های مهمی بردارد.

وی با اشاره به اجرای چهار پروژه توسط بیمه سلامت، افزود: طرح‌های استحقاق‌سنجی، رفع هم‌پوشانی، نسخه الکترونیک و رسیدگی به پرونده‌های بستری به صورت الکترونیک برنامه‌های بدیع بیمه سلامت هستند. اجرایی و عملیاتی کردن هر کدام از برنامه‌ها و سازگار کردن واحدهای طرف قراداد جهت انجام این برنامه‌ها کار بزرگ و سختی است که به خوبی در حال اجرا است.

شریعتی با اشاره به تعداد افراد تحت پوشش بیمه سلامت خوزستان، بیان کرد: بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر یعنی حدود ۵۰ درصد از جمعیت خوزستان تحت پوشش بیمه سلامت هستند که این جمعیت تحت پوشش نشان از سخت بودن عملیاتی کردن یک پروژه است و اجرای این پروژه‌ها در راستای ایجاد دولت الکترونیک است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: در کشورهای توسعه‌یافته، سازمان‌های بیمه‌گر نقش مهمی برای حمایت مردم در هزینه‌های درمانی ایفا می‌کنند. با پیشرفت علم و روش‌های نوین درمانی و تشخیصی، هزینه‌های درمان سنگین شده است و اگر سازمان‌های بیمه‌گر نباشند، امکان درمان برای مردم وجود ندارد یا درمان به قیمت از دست رفتن زندگی و توان معیشتی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که این کار بر عهده دولت یا سازمان‌های بیمه‌گر گذاشته می‌شود، هزینه‌های سنگینی بر دوش سازمان‌های بیمه‌گر تحمیل می‌شود که باید این سازمان‌ها نهایت دقت را در هزینه‌کرد، کاهش هزینه‌های مضاعف، ایجاد عدالت و حفظ سرمایه‌ها برای استفاده بهینه داشته باشند که اجرای پروژه‌های الکترونیک و هوشمند به این اهداف کمک می‌کنند.

شریعتی با بیان اینکه فعالیت‌های بیمه سلامت موجب تسهیل امور بیماران و همراهان شده است، افزود: در بیمه سلامت، کاستی‌ها باید اصلاح و پوشش باید گسترده‌تر شود تا به مردم کمک شود. اگرچه هزینه‌ها کمی بالا و پوشش‌ها در ابتدا غیرکارشناسی بوده است اما در دولت تدبیر و امید نسبت به دولت‌های گذشته سهم سلامت بسیار بیشتر دیده شده است.

استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم کمتر شدن فاصله پرداخت سازمان‌های بیمه‌گر، بیان کرد: هر چه فاصله پرداخت‌ها کمتر شود کیفیت خدمات بالاتر می‌رود و رضایتمندی مردم هم افزایش می‌یابد. امیدواریم با گرفتن بازخوردها بتوانیم در بهبودبخشی و اصلاح پروژه‌ها گام برداریم.

وی با تاکید بر لزوم رعایت حقوق سازمان‌ها و همچنین حقوق مردم، ادامه داد: بعد از استان‌های تهران، خراسان و فارس، خوزستان بیشترین تعداد بیمه‌شدگان در حوزه سلامت را دارد اما سرانه‌ای که به این استان پرداخت می‌شود نسبت به دیگران استان‌ها کمتر است.

شریعتی بیان کرد: خوزستان در حوزه‌های مختلف در معرض آسیب‌پذیری بیشتری است، بنابراین انتظار می‌رود سرانه بیمه سلامت خوزستان نیز بیشتر از استان‌های دیگر باشد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: مردم خوزستان در معرض انواع مسائل زیست محیطی هستند و با مشکلات جدی مواجه‌اند. همچنین به دلیل اقلیم منطقه، هزینه‌های زندگی و سبد خانوار مردم خوزستان بیشتر از استان‌های دیگر است و اگر در چنین شرایطی یک فرد خانواده مبتلا به یک بیماری شود، بیماری خانواده را به سمت فقر می‌برد بنابراین باید سطح خدماتی که یک سازمان‌ بیمه‌گر به یک استان می‌دهد گسترده‌تر و در استان دیگر کمتر باشد تا به سمت عدالت برویم.

وی افزود: شاید یک خوزستانی توان مراجعه به پزشک را برای درمان خود نداشته باشد. برخی بیماران به دلیل نداشتن توان مالی یا حتی نداشتن توان پرداخت هزینه رفت و آمد از شهری به شهر دیگر، برای درمان مراجعه نمی‌کنند؛ در حالی که در جامعه‌ای که هزینه زندگی بالاتر است باید سازمان‌های بیمه‌گر خدمات بیشتری ارائه دهند.

در ادامه کوروش فرزین افزود: این طرح قرار بود سه سال پیش با هدف هدفمندکردن یارانه سلامت، عدالت بیمه‌ای و کمک بیشتر دولت به قشرهای آسیب پذیر اجرایی شود ولی به دلایلی مسکوت ماند.

وی گفت: دستورالعمل و آیین‌نامه اجرایی طرح ارزیابی وسع شهریور ۱۳۹۸ در هیات دولت تصویب و زمان اجرای آن به آبان امسال موکول شد.

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران ابراز امیدواری کرد این طرح با مشارکت مردم با کمترین تنش و مشکل اجرایی شود.

فرزین گفت: بر اساس این طرح، سه دهک اول از پرداخت سرانه حق بیمه معاف هستند ولی دهک چهارم ۵۰ درصد حق سرانه و دهک پنجم کل سرانه حق بیمه را باید پرداخت کنند.

او به میزان حق سرانه بیمه اشاره ای نکرد.

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران افزود: همه خانوارهای زیرپوشش بیمه سلامت برای دهک بندی به دفاتر پیشخوان یا درگاه سازمان بیمه سلامت ایران مراجعه کنند.

فرزین ادامه داد: پس از ثبت نام در سایت سازمان بیمه سلامت، یک دوره ۱۰ روزه انتظار برای بررسی و دهک بندی تعیین شده است.

وی افزود: خانوارهای زیرپوشش پیش از دریافت خدمات بیمه سلامت و مراجعه به مراکز درمانی، باید به استحقاق خدمات اطمینان داشته باشند.


فرزین گفت: طرح نسخه نویسی الکترونیکی در گام نخست برای ۳۰ درصد جمعیت بیمه شده تا پایان امسال در کشور اجرایی می‌شود.

معاون سازمان بیمه سلامت ایران بیان کرد: از سال آینده گام دوم طرح نسخه نویسی الکترونیک با هدف رضایت مندی ، کاهش مصرف کاغذ و رسیدگی الکترونیکی به پرونده‌ها و افزایش سرعت پرداخت به موسسه های طرف قرارداد اجرایی می‌شود.

فرزین افزود: پیش بینی و هدف گذاری ما در سال ۱۳۹۸ این است که ۳۰ درصد شهرستان‌های هر استان زیرپوشش برنامه نسخه الکترونیکی قرار گیرند؛ اکنون زیرساخت های لازم برای نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک در ۲۵۵ شهرستان برای اهداف از پیش تعیین شده محقق شده است.

وی گفت: تا پایان امسال طرح پرونده الکترونیک در همه بیمارستان های دولتی و خصوصی طرح قرارداد سازمان بیمه سلامت ایران اجرایی و تا پایان آبان امسال نیز همه داروخانه های طرف قرارداد باید به نسخه پیچی الکترونیک متصل شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار