مدیرکل اوقاف خوزستان:
مدیرکل اوقاف خوزستان گفت: موقوفه نباید به دست هیچ صاحب زر و زور و قدرتی باشد، یا باید قرارداد اجاره داشته باشد یا آن را پس دهد و غیر از این پذیرفته نیست.
کد خبر: ۷۹۳۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲ 03 November 2019

حجت‌الاسلام مرتضی خاکباز در همایش یاوران وقف که امروز، ۱۲ آبان‌ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: وقف نهادی صد درصد مردمی است. اولویت اصلی ما احیا، آبادانی و تبدیل امامزادگان به توصیه مقام معظم رهبری به قطب فرهنگی است.

وی ادامه داد: از آنجا که امامزادگان پناه معنوی مردم به شمار می‌روند باید زیرساخت مناسبی برای آن‌ها تدوین و تعریف شود و این گونه نباشد که امامزادگان دارای درآمد در فهرست بازسازی و مرمت و ساخت قرار بگیرند اما امامزادگانی که درآمد ندارند، مورد بی‌توجهی واقع شوند.

خاکباز گفت: واقفان، خادمان و هیات امنا باید توجه جدی داشته باشند که ما امانت‌دار مردم هستیم و تحت هیچ شرایطی نباید در امانت خیانت کرد و هر آنچه که قانون درباره وقف وضع کرده است، انجام شود. اولویت دیگر ما در امامزادگان اقدامات فرهنگی است. گاهی پیش آمده که مسئولان شهری هم از وجود امامزاده‌ای خاص در شهرشان بی‌اطلاع بوده‌اند. این موضوع به ما بازمی‌گردد. اوقاف باید در شناسایی امامزادگان به مسئولان شهری و مردم تلاش کند تا توجهات به آن جلب شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با تاکید بر توجه جدی به درآمد موقوفات، بیان کرد: موقوفات باید به بهره‌وری کافی و لازم برسند و اعتقاد ندارم که رئیس یک اداره در موقوفه‌ای شکست بخورد. استان خوزستان موقعیت‌های اقتصادی خوبی در موقوفات مستعد خود دارد و حتماً‌ باید ۱۵ هزار رقبه منفعتی افزایش یافته و درآمدشان بالاتر رود تا در راستای کمک‌های اقتصادی و مالی گام‌های جدی برداریم.

وی با اشاره به اینکه نخستین واقفان در جمهوری اسلامی عالمان بوده‌اند، به موقوفات آیت‌الله العظمی بروجردی اشاره کرد و گفت: قدمت وقف در کشور ایران به ۱۲۰۰ سال می‌رسد. بر این اساس موقوفه نباید به دست هیچ صاحب زر و زور و قدرتی باشد. یا باید قرارداد اجاره داشته باشد یا آن را پس دهد؛ غیر از این پذیرفته نیست.

آیت‌الله سیدعلی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این همایش با بیان اینکه مساله وقف از مهم‌ترین مسائل دین اسلام است، آن را دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی، مردمی و فرهنگی دانست.

وی با بیان اینکه از ابتدای تاریخ صدر اسلام تاکنون وقف بر یک چارچوب استوار است، گفت: باید نه تنها موقوفات زیاد شود بلکه شرایط آن‌ها متناسب با شرایط عصر انقلاب باشد. اساس فقهی وقف یکسان است اما انطباق آن با شرایط زمان و مکان باید لحاظ شود و اهتمام فراوانی به مسئله وقف داشته باشیم چرا که وقف از مسائل عام‌المنفعه است.

آیت‌الله شفیعی بیان کرد: امام علی(ع)، بزرگان دین، علمای اعلام و مراجع عظام در عصر و زمانه خود همواره به مسئله وقف اهمیت داده‌اند و با ابعاد وسیعی مسئله وقف را مورد تشویق قرار می‌دادند. به دلیل آنکه اقشار گوناگونی از موقوفات استفاده می‌کردند، لذا بقای جامعه اسلامی به وقف بستگی دارد. باید همه جهات وقف در ابعاد اشاره شده مورد توجه و تحقیق بیشتری قرار بگیرد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تألیف کتاب الوقف، گفت: این کتاب از کتب مهم فقه اسلام است که در حدود هفت سال در حوزه علمیه اهواز به صورت درس خارج تدریس می‌شد و گزارش تدریس آن را به محضر مقام معظم رهبری ارسال کردم. در آن کتاب توضیح داده‌ام که وقف به معنای ایستادن یا ایستاندن است. وقف ملک و مالی است که از ید واقف خارج می‌شود. اگرچه از ملکیت او خارج می‌شود اما به ملکیت خاص کسی درنمی‌آید بلکه بین واقف و موقوفه‌علیه متوقف می‌شود. یعنی حالتی بینابین دارد.

وی گفت: وقف دریایی از اطلاعات حقوقی و غیرحقوقی است که نفس اطلاع و آگاهی از این معلومات مغتنم است. آنچه مسلم است این است که کیفیت وقف برای جوامع بشری قابل اغماض و انکار نیست.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار