معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: ۱۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان در سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۳۹۸ به زیرکشت محصول چغندرقند رفت.
کد خبر: ۷۹۴۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷ 04 November 2019

محمد قاسمی نژاد افزود:این میزان سطح زیرکشت چغندرقند در مقایسه با سال زراعی گذشته حدود یک هزار هکتار افزایش یافته است.

وی پیش بینی کرد در سال زراعی جاری حدود ۹۰۰ هزار تن چغندر قند در خوزستان تولید و به کارخانه های قند خوزستان و استان های دیگر حمل شود.

دزفول ، شوش ، اهواز ، اندیمشک و شوشتر از مناطق مهم کشت چغندرقند در خوزستان محسوب می شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان ادامه داد: برنامه کشت چغندرقند در سال زراعی جاری در خوزستان روی ۱۶هزار هکتار متمرکز شده بود ولی به دلایلی از جمله تردید در خرید تضمینی ، افزایش نهاده ها و افزایش کرایه حمل ، برنامه کشت به طور کامل در این استان محقق نشد.

وی گفت: کشاورزان چغندرکار خوزستانی در فصل برداشت این محصول در اردیبهشت امسال با افزایش سه برابری نرخ حمل و نقل روبه رو شدند و میزان سودآوری کشاورزان از این محصول به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافت.

کاشت چغندرقند درخوزستان از مهر شروع و تا ۴۰روز ادامه دارد.برداشت این محصول نیز از اردیبهشت سال آینده شروع و تا یک ماه ادامه دارد.

کشت محصول چغندرقند در خوزستان به دلیل همزمانی با بارندگی پاییزی و زمستانی ، نیاز کمی به آبیاری دارد ضمن آنکه عیار چغندرقند خوزستان در مقایسه با سایر نقاط کشور بیشتر است و ارزش افزوده بالاتری دارد.

تفاله چغندر قند برای تعلیف دام سنگین و سبک بسیار مقوی است بنابراین این محصول می تواند بخش مهمی از نیاز غذایی دام خوزستان را نیز تامین‌کند.

بنابر اعلام وزارت جهادکشاورزی سیلاب بهاری در بیشتر نقاط کشور ، میزان تولید چغندرقند را ۵۵ درصد نسبت به سال زراعی پیش از آن کاهش داد و برخی کارخانه های قند را برای تهیه مواد اولیه با مشکل رو به رو کرد.

امسال بخشی مهمی از ۸۰۰هزار تن چغندرقند تولیدی خوزستان به دلیل ناکافی‌بودن ظرفیت جذب در این استان، به کارخانه‌های قند اصفهان ، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه حمل شد.

قرار است کارخانه قند دزفول در فصل آینده برداشت چغندرقند به بهره‌برداری برسد تا بخشی از چغندرقند تولیدی خوزستان در این کارخانه تبدیل به شکر شود.

براساس چشم‌انداز کشاورزی خوزستان تا سال ۱۴۱۰ چغندرقند در سطح ۸۰هزار هکتار کشت و ۶ میلیون تن محصول تولید شود.

خوزستان برای جذب این میزان چغندرقند، به ۱۰ کارخانه جدید قند نیاز دارد.

هم‌اکنون استان خوزستان به تنهایی ۴۰ درصد نیاز کشور به شکر را تامین می‌کند.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۲ میلیون تن محصولات زراعی ، باغی و شیلاتی و عمل آوری ۱۲۴نوع محصول از حیث کمیت و تنوع تولید محصول رتبه نخست را در کشور دارد.

قرار است با اجرای کامل طرح ۵۵۰هزار هکتاری رهبر معظم‌انقلاب در خوزستان که تاکنون۲۹۵هزار هکتار آن اجرا شده میزان تولیدات بخش کشاورزی این استان به ۲۵میلیون تن برسد و ضمن آنکه ۳۰۰هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار