مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان:
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در بسیاری از جاها با توسعه مخالف هستیم زیرا معتقدیم توسعه باید متوازن باشد و صلاح همه مردم در توسعه در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۷۹۴۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱ 05 November 2019

محمد جواد اشرفی در نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری که در استانداری خوزستان برگزار شد، در خصوص طرح جامع توسعه شیلات خوزستان اظهار کرد: تاکنون سازمان محیط زیست این طرح ارائه شده را تایید نکرده است.

وی افزود: در استان خوزستان کسی با توسعه مخالف نیست اما بحث ما این است که توسعه باید متوازن باشد قرار نیست در بالادست پرورش ماهی انجام شود اما مردم پایین دست با آسیب ناشی از پرورش ماهی مواجه شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: در بسیاری از جاها با توسعه مخالف هستیم زیرا معتقدیم توسعه باید متوازن باشد و صلاح همه مردم در توسعه در نظر گرفته شود.

محمدرضا فاطمی مشاور شرکت آساراب در طرح جامع توسعه شیلات خوزستان نیز در این نشست با اشاره به برخی ویژگی های استان خوزستان اظهار کرد: خوزستان با ۶۴ هزار کیلومتر مربع مساحت حدود ۴ درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین حدود ۶ هزار کیلومتر مربع از محدوده دریایی کشور در خوزستان است؛ یعنی حدود ۴ درصد از کل آب های دریای جنوب به خوزستان متعلق است.

وی افزود: با وجود ظرفیت های زیاد استان، در زمینه پرورش میگو در رتبه آخر قرار داریم. خوزستان با تولید ۵۱ هزار تن ماهی گرمابی همیشه رتبه اول یا دوم را بدست آورده است اما در تولید ماهی سردآبی جزو رتبه های آخر کشور هستیم .

مشاور شرکت آساراب در طرح جامع توسعه شیلات خوزستان با بیان اینکه هدف این طرح، توسعه پتانسیل آبزی پروری در خوزستان است، تصریح کرد: در این راستا کلیه آب های خوزستان را در همه عرصه ها به صورت میدانی بررسی کردیم.

فاطمی ادامه داد: پایداری منابع شیلاتی در دریا و تالاب های طبیعی، عدم استفاده از منابع آب شرب، برنامه ریزی بر مبنای آمارهای حداقل آب در دسترس، تغییر الگوی بهره برداری و مصرف آب در مزارع موجود، استفاده از پتانسیل های استفاده نشده در شبکه های آبیاری و زهکشی برخی از رویکردهای شناسایی پتانسیل های توسعه شیلات در استان خوزستان است.

وی تصریح کرد: در زمینه صید و صیادی جای گسترش وجود ندارد و باید وضع موجود با مدیریت و تقویت ذخایر حفظ شود. همچنین امکان تولید تا ۲۱ هزار تن ماهی خاویاری وجود دارد و سالیانه ۲ تا ۳ تن ماهی خاویاری در خوزستان تولید خواهد شد.

مشاور شرکت آساراب در طرح جامع توسعه شیلات خوزستان ادامه داد: بیش از ۱۰ هزار تن پرورش ماهی در قفس در دریا و خورها وجود دارد. همچنین با استفاده از منابع جدید آب می‌توانیم تا ۸۶ هزار تن ماهی سردآبی تولید کنیم.

وی افزود: در زمینه پرورش میگو که در رتبه آخر قرار داریم می‌توانیم تا ۶۰ هزار تومان توسعه تولید میگو در سواحل داشته باشیم و موجب اشتغال و درآمد شود. با استفاده از آب‌های پساب، آب‌های شور، اراضی ساحلی و باتلاقی نیز می توان پرورش ماهیان دریایی در خشکی را انجام داد و تا ۹۶ هزار تن ماهی تولید کرد. در مجموع حداقل پتانسیل تولید ۳۳۳ هزار تن شیلات در استان خوزستان وجود دارد و تولید محصولات شیلات ۶ برابر افزایش خواهند یافت.

مشاور شرکت آساراب در طرح جامع توسعه شیلات خوزستان گفت: مجموع اعتبارات پیش‌بینی شده جهت توسعه شیلات استان خوزستان تا سال ۱۴۲۰، ۵۰۰ میلیارد تومان یعنی سالیانه ۲۵ میلیارد تومان است و از سال جاری تا سال ۱۴۰۰ باید ۲۴ درصد این بودجه تامین شود.

فاطمی با بیان اینکه توسعه بازار وفرآوری نیز در این برنامه دیده شده است، بیان کرد: زمینه های پرورش آرتمیا، قورباغه و ماهی تیلاپیا برخی از این پتانسیل ها است و چنانچه این برنامه اجرایی شود خوزستان قطب محصولات شیلات کشور خواهد شد.

وی با اشاره به اهداف این برنامه، بیان کرد: مدیریت توسعه و ذخایر صیادی، توسعه آبزی پروری، ارزش افزوده و صادرات از اهداف اجرای این برنامه است.

فاطمی با اشاره به الزامات تحقق این برنامه، ادامه داد: تامین اعتبارات پیش‌بینی شده برای تحقق برنامه از سوی دولت، تقویت کمی و کیفی و اعتباری ساختار شیلات خوزستان به منظور افزایش توان اجرایی برنامه، افزایش نقش تشکل های شیلاتی در مدیریت شیلات، کوتاه و تسهیل کردن روندهای اخذ مجوزات فعالیت های شیلاتی خصوصاً در بخش خرد، تقویت و تسهیل فعالیت در عملکردها و روندهای بازار به ویژه صادرات برخی از این الزامات هستند.

مشاور شرکت آساراب در طرح جامع توسعه شیلات خوزستان عنوان کرد: همچنین در این راستا با سازمان آب و برق خوزستان و سازمان محیط زیست خوزستان جلسات متعددی برگزار شده و هماهنگی ها در حال انجام است.

وی با اشاره به پیشرفت برخی کشورها در زمینه توسعه تولیدات شیلات، بیان کرد: کشور ویتنام در مدت زمان ۳۰ سال ۴ میلیون تن محصول تیلاپیا تولید می کند با وجودی که در این برنامه برای تولید تنها ۳۰۰ هزار تن برنامه ریزی شده است که با این منابع آبی این برنامه ریزی خجالت آور است. ویتنام با تولید ۶۰۰ هزار تن میگو به بزرگترین تولید کننده میگو در جهان تبدیل شده است در حالی که ما بعد از ۳۰ سال نتوانسته ایم ۶۰ هزار تن میگو تولید کنیم.

فاطمی ادامه داد: زمانی که کشور تایلند میزان میگوی پرورشی خود را به ۵۰۰ هزار تن رساند این دولت همه طرح ها را تعطیل و اولویت را تولید میگو در سطح کشور اعلام کرد. بنابراین اگر می خواهیم این برنامه اجرایی شود باید دولت هزینه کند و امکانات زیرساختی فراهم شود. طبق این برنامه تنها سالیانه ۲۵ میلیارد تومان باید هزینه شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار