وزیر علوم تحقیقات و فناوری ضمن نگران کننده توصیف کردن کاهش تعداد دانشجویان در رشته‌های علوم پایه، گفت: خانواده‌ها فرزندان خود را به تحصیل در رشته تجربی ملزم می‌کنند که این امر اشتباه بوده و سرابی پیش پای دانش آموزان قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۷۹۵۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۶ 09 November 2019

به گزارش تابناک قم، منصور غلامی درجلسه هیات ممیزی دانشگاه قم که در سالن اندیشه این دانشگاه برگزار شد با بیان اینکه کاهش دانشجویان در علوم پایه طی سال‌های اخیر نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است، بیان کرد: دانش آموزان در رشته‌های تجربی تجمع داشته و این مسئله موجب شده که نگرانی‌ها در حوزه علوم پایه در کشور تشدید شود.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها فرزندان خود را به تحصیل در رشته تجربی ملزم می‌کنند که این امر اشتباه بوده و سرابی پیش پای دانش آموزان قرار می‌گیرد، بیان کرد: باید نسبت به این مسئله فرهنگ سازی داشته باشیم تا مسیر اشتباهی که در پیش گرفته شده است اصلاح شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه تحریم‌ها برای وزارت علوم و دانشگاه‌ها فرصت‌ها و چالش‌هایی به دنبال داشته است، افزود: چالش‌های ایجاد شده مسائل و مشکلات مالی است ولی برای مراکز آموزش عالی در کشور فرصت‌های بسیاری مهیا شده است.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها موجب شد که نیاز صنعت به دانشگاه‌ها در کشور بیشتر شود، گفت: نقش آفرینی دانشگاه در حوزه صنعت و دیگر بخش‌ها امروز بیشتر شده و این فرصت ارزنده ای است که در کشور ایجاد شده است.

غلامی اقدامات صورت گرفته از سوی دانشگاه‌ها برای حل مشکلات بخش صنعت را مورد توجه قرار داد و گفت: از جمله این اقدامات منعقد شدن قراردادهایی بین دانشگاه و وزارت نفت در حوزه اکتشاف و... است.

وی ادامه داد: در وزارت دفاع نیز شاهد شکل گیری ارتباط خوبی بین دانشگاه و صنایع دفاعی هستیم و تقریبا بسیاری از طرح‌های وزارت دفاع توسط مراکز دانشگاهی انجام می‌شود.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری به وضعیت دانشگاه قم اشاره کرد و گفت: در شهر قم مجموعه‌های آموزش عالی که ذیل وزارت علوم فعالیت می‌کنند دارای هیأت علمی و برنامه ریزی‌های خوبی هستند.

وی به کمبود سنتی بودجه در وزارت علوم اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر محدودیت‌ها بیشتر شده است هرچند سازمان برنامه و بودجه در تامین نیازهای آموزش عالی کشور همکاری خوبی داشته ولی باید مدیران دانشگاه‌ها نسبت به استفاده بهینه از همه ظرفیت‌ها توجه داشته باشند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار