نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد:‌در عین حال با بیان اینکه شورا و شهرداری این شهر برای جبران مشکلات از راهکارهای مقطعی و غیراصولی استفاده نکردند، اضافه کرد: اگرچه بنا بر یک رویه‌ی غلط در برخی از دوره‌ها با روش‌هایی همچون استقراض و یا فروش املاک شهرداری، مشکلات مالی را در ظاهر و به صورت کوتاه‌مدت برطرف می‌کردند اما طی دو سال اخیر شاهد کاهش چشمگیر فروش املاک شهرداری به عنوان سرمایه‌های عمومی این شهر بودیم.
کد خبر: ۷۹۵۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷ 10 November 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:ابراهیم صبوری یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به قضاوت‌های مختلف در خصوص عملکرد مدیریت شهری شیراز،افزود: در دو سالی که از عمر شورای پنجم گذشت، برخی افراد و گروه‌ها با اهداف خاص تا توانستند نمایندگان شهروندان شیراز و دستگاه اجرایی مدیریت این شهر را تخریب کردند و با کمرنگ جلوه دادن فعالیت‌های شورا و شهرداری،گرد ناامیدی بر شهر پاشیده‌اند.

وی ادامه داد: البته این فضا را تا حدودی در سطح کلان هم شاهد هستیم اما در شیراز از نزدیک شاهد حجم زیادی از تخریب و تخطئه آن هم از سوی کسانی هستیم که آزمایش خود را پس داده‌اند.

صبوری گفت:‌شهروندان شیرازی می‌دانند که شهرداری در زمانی که درآمدهای کلانِ حاصل از جیب آن‌ها را خرج می‌کرد چه عملکردی داشته و حالا با محدودیت‌های بسیار بیشتر چه شرایطی را برای پیش‌برد امور فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: نباید فراموش کنیم که اقدامات شورا و شهرداری شیراز در شرایطی به انجام رسید که برخی فرصت‌طلبان خیال می‌کردند که حجم سنگین بدهکاری‌های به ارث مانده از گذشته، اجازه نخواهد داد که حتی آجری روی آجر هم گذاشته شود.

چوب حراج به سرمایه مردم نمی زنیم

وی در عین حال با بیان اینکه شورا و شهرداری این شهر برای جبران مشکلات از راهکارهای مقطعی و غیراصولی استفاده نکردند، اضافه کرد: اگرچه بنا بر یک رویه‌ی غلط در برخی از دوره‌ها با روش‌هایی همچون استقراض و یا فروش املاک شهرداری، مشکلات مالی را در ظاهر و به صورت کوتاه‌مدت برطرف می‌کردند اما طی دو سال اخیر شاهد کاهش چشمگیر فروش املاک شهرداری به عنوان سرمایه‌های عمومی این شهر بودیم.

صبوری ایجاد انضباط مالی و کاهش هزینه‌ها را یکی از راهکاری شورا و شهرداری در شرایط دشوار مالی عنوان و بیان کرد: معتقدم که به دلیل ایجاد همین انضباط مالی خوب و در نتیجه اصلاح مدیریت درآمدها و هزینه‌ها بود که با وجود گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی و بدهی‌های گذشته، شهرداری شیراز توانسته برخلاف سال‌های قبل و همچنین اغلب کلان‌شهرهای دیگر،تاکنون در تأمین حقوق کارکنان و کارگران خود سرافراز باشد.

عضو شورای شهر شیراز به وضعیت به‌کارگیری نیروهای انسانی در شهرداری این شهر اشاره کرد و گفت: ما در دوره‌های گذشته شاهد رویه‌ی ناعادلانه‌ای در این زمینه بودیم،به عنوان مثال در دوره قبل تنها طی یک دوره چهار ساله قریب به ۵ هزار نفر نیرو بدون در نظر گرفتن الزامات اولیه وارد شهرداری شیراز شدند درحالی‌که طی دو سال اخیر، مجموعاً حدود ۲۰۰ نفر وارد شهرداری شده اند که با لحاظ کردن خروج نیروهای بازنشسته در همین بازه زمانی، می‌توان گفت عملاً تغییری در نیروهای انسانی شهرداری و هزینه‌های آن ایجاد نشده است.

نایب رئیس شورای شهر شیراز با یادآوری اینکه بخش عمده‌ای از تمرکز شورای شهر شیراز در نیمه اول دوره پنجم، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بود، اضافه کرد: شاید از جنبه تبلیغاتی این موضوع برای دوره جدید مدیریت شهری چندان خوشایند نبود اما واقعیت این است که نمی‌توانستیم نسبت به پروژه‌های عمرانیِ بر زمین مانده بی‌تفاوت باشیم.

وی ادامه داد: این پروژه‌های نیمه‌تمام از گذشته در حکم هزینه‌های رفته از جیب شهروندان و سرمایه‌های این شهر بودند و به همین دلیل ما ابتدا تکمیل بیش از ۲۵۰ پروژه عمرانی نیمه تمام با صرف بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار را در دستور کار قرار دادیم و بعد از آن، پروژه‌های جدید را البته با نگاهی اصولی آغاز کردیم.

صبوری تلاش‌های شورا و شهرداری برای حفظ باغ های شیراز را ستودنی خواند و گفت: می‌دانیم که طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته آسیب‌های بسیار سنگینی بر پیکر باغ ها یشیراز وارد آمده اما طی دو سال اخیر شاهد محافظت جانانه از باغ ها و فضای سبز شهری بودیم به طوری‌که به گواه آمارها، کمترین آمار تغییر کاربری باغ های شیراز در این دوره نسبت به دوره‌های گذشته محقق شد.

صبوری عملکرد شورای پنجم شیراز در خصوص شفافیت را گام‌هایی طلایی برای آینده مدیریت این شهر توصیف کرد و افزود: تصویب طرح مدیریت تعارض منافع در شهرداری، راه‌اندازی سامانه شفافیت شهرداری و پخش زنده جلسات و بارگذاری صوت کامل و تمامی مصوبات جلسات شورا در وب‌سایت رسمی شورا، دستاورد قابل توجهی است که حکایت از جهش معنادار در زمینه شفافیت و پاسخگویی به شهروندان دارد.

اطلاع رسانی این دوره ضعیف است

وی با اذعان به اینکه اطلاع رسانی عملکرد شورا و شهرداری شیراز در دوره فعلی دچار ضعف‌هایی بوده است، بیان کرد: با تمام نواقصی که هم در زمینه عملکرد و هم در زمینه انعکاس عملکرد داریم، اینکه زحمت‌های نمایندگان مردم در شورای شهر و کارکنان شهرداری شیراز، در گرد و غبارِ تسویه حساب های سیاسی و کینه جویی های جناحی به طور هدفمند قربانی شود، قابل قبول نیست و از تمام منتقدین می‌خواهم در قضاوت‌های مثبت یا منفی خود انصاف به خرج دهند.

صبوری گفت: با در نظر گرفتن تمام محدودیت‌ها و مشکلات، اقدامات بسیار خوبی تاکنون در مدیریت شهر شیراز صورت گرفته اما به خوبی می‌دانیم که برای تحقق حداکثری مطالبات شهروندان شیراز، برنامه‌ریزی، همدلی و تلاش‌های جدی لازم است که در این زمینه برنامه‌های مهمی برای دو سال پیش‌رو داریم و امیدوارم اجرای آن‌ها در بهبود خدمات به شهروندان، نتیجه‌بخش باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار