صادرات شلتوک در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی بررسی شد؛
معاون اقتصادی استانداری خوزستان تصریح کرد: در صورتی که اولین محموله های شلتوک با رضایتمندی کامل وارد خاک عراق شد، صادرات آن، موج‌های بعدی را به همراه دارد که می‌تواند سود کشاورز و تاجر را درپی داشته باشد.
کد خبر: ۷۹۶۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵ 11 November 2019

نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با موضوع صادرات شلتوک برنج خوزستان در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد. در این نشست، با توجه به اختصاص 206 هزار هکتار از مزارع کشاورزان به کشت شلتوک و پیش‌بینی‌ برداشت ۹۰۰ هزار تنی که سه برابر کشت هرساله در خوزستان اعلام شده، صادرات این محصول در دستور کار قرار گرفت.

بکارگیری همه توان استان برای تسهیل در صادرات شلتوک

معاون اقتصادی استانداری خوزستان در این نشست از آمادگی کامل گمرک برای همکاری با تجار خبرداد و گفت: این امر در حالی پیش خواهد رفت که فعالان اقتصادی استان برای صادرات پیشقدم شوند.

سید نوراله حسن زاده با تاکید بر اینکه همه ی توان استان برای تسهیل در صادرات شلتوک بکارگیری شده، اظهار کرد: اخذ مجوز صادرات شلتوک برنج خوزستان برای اولین بار است که انجام شده اما لازم است تا در انجام آن شاهد تسریع هرچه بیشتر باشیم.

وی از فعالان خصوصی استان خواست تا با پذیرفتن ریسک صادرات این محصول کشاورزی، در این مسیر پیش قدم شوند.

معاون اقتصادی استانداری خوزستان تصریح کرد: در صورتی که اولین محموله های شلتوک با رضایتمندی کامل وارد خاک عراق شد، صادرات آن، موج‌های بعدی را به همراه دارد که می‌تواند سود کشاورز و تاجر را درپی داشته باشد.

محدودیت‌های فصلی برای واردات شلتوک به عراق

مشاور استاندار و مدیر هماهنگی روابط تجاری با کشور عراق نیز در این نشست به پیگیری‌های خود با کنسولگری ایران در استان بصره اشاره‌کرد و گفت: در پاسخ به این پیگیری‌ها اعلام شد(غیر مکتوب) که ورود شلتوک و یا برنج به عراق آزاد بوده اما با محدودیت های فصلی همراه است و در صورت نیاز واردات این محصول کشاورزی ممنوع نیست.

فاضل سلامات تاکید کرد: در این زمینه وزارت کشاورزی عراق تصمیم گیری می‌کند و بر همین اساس میزان نیاز اعلام می‌شود تا تجار نسبت به واردات اقدام کنند.

وی ادامه داد: در هر صورت عراق قرار است تا روز روزهای آینده در این باره نظر قطعی خود را اعلام کند.

یکشنبه ۱۲ آبان‌ماه برای نخستین بار، مجوز صادرات شلتوک تولیدی در استان خوزستان به دلیل کشت مازاد بر نیاز داخلی صادر و در نهایت هماهنگی های نهایی آن با گمرک مرزهای استان انجام شد و زمینه قطعی خروج این محصول کشاورزی از استان به کشور عراق فراهم شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار