کد خبر: ۷۹۷۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸ 17 November 2019
به گزارش تابناک تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از مهر، جلسه صبح و عصر مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه برگزار شد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره مباحث مطروحه و طرح سهمیه بندی شدن بنزین نظرات خود را ارائه کردند.

لاریجانی: باید تصمیمات مهم در فضای آرام اتخاذ شود

علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس توضیحاتی را درباره جلسه غیرعلنی مجلس پیرامون موضوع افزایش قیمت بنزین مطرح کرد.

وی با اشاره به اینکه نگرانی مردم این است که این تصمیم ممکن است تبعاتی بر سایر قیمت ها داشته باشد،گفت: لازم است مرکز پژوهش ها و کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی های لازم را در زمینه اصلاح روش ها به کار گیرند تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

وی تصریح کرد: در این زمینه همه باید هم داستان باشیم تا هر چه فشار بر مردم است برداشته شود و دغدغه اصلی نمایندگان هم این است که به مردم در این شرایط کمک شود تا مشکلاتشان حل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قطعا کمیسیون های تخصصی مجلس هم در این جلسه مباحثی را در دستور کار خود خواهند داشت، گفت: اصلاحات در این زمینه قطعا در فضای آرام سامان خواهد یافت و ما احتیاج داریم که فضای آرامی برای تصمیمات درست فراهم کنیم.

لاریجانی اظهار داشت: آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس حضور یافت و گزارشی را ارائه کرد و نمایندگان هم نظرات خود را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه درباره بحث یارانه ها در این جلسه مباحثی صورت گرفت،گفت: مهم این است که دولت منابعی را که به عنوان مابه التفاوت در نظر گرفته شده است، در اسرع وقت به حساب مردم واریز کند و نشان دهد که پای عهد خود ایستاده است و کمیسیون های مربوطه هم باید این موضوع را پیگیری کنند.

عباسی: کمیسیون برنامه و بودجه مأمور رفع ایرادات طرح افزایش نرخ بنزین شد

اسدالله عباسی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران جزییات جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد.

وی گفت: بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی تصمیمی که شورای عالی امنیت ملی گرفته و سران قوا آن را تصویب کرده اند، زمانی که به تایید مقام معظم رهبری رسید لازم الاجرا خواهد بود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: پیش از این مجلس قانون هدفمندی یارانه ها را به تصویب رسانده بود اما دولت در اجرای این قانون تاخیر داشت بنابراین تصمیم گرفته شد کمیسیون برنامه و بودجه و مرکز پژوهش ها ایرادات وارده بر شیوه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین را بررسی کرده و اعلام کند تا رفع اشکال صورت گیرد.

عباسی اظهار داشت: همچنین مقرر شد هر چه سریعتر درآمدهای حاصل از اجرای این قانون به حساب مردم واریز شود

وی با بیان اینکه قوه قضاییه و دستگاه های نظارتی، کمیسیون اقتصادی و سایر کمیسیون های تخصصی موظف به نظارت بر قیمت ها شدند تا خدایی ناکرده افزایش قیمت بنزین منجر به افزایش قیمت سایر کالاها نشود،گفت: مجلس شورای اسلامی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در تلاش است به نحو شایسته ای فواید ناشی از این طرح را مورد بررسی قرار داده و ایرادات اجرایی این طرح را برطرف نمایند تا مردم دچار زیان و خسارت نشوند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در خصوص سوال از رئیس جمهور در مورد اجرای هدفمندی یارانه ها گفت: در مورد زمان و شیوه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین ایراداتی وجود داشته که نمایندگان مطرح کردند اما موضوعی مبنی بر سوال از رئیس جمهور مطرح نشد.

عباسی تاکید کرد: انتقاداتی مطرح شد مبنی بر اینکه زمان و شیوه افزایش قیمت بنزین مناسب نبوده اما حالا که این طرح اجرا شده همه مکلف هستند طبق اصل ۱۷۶ قانون اساسی از این تصمیم حمایت کنند. احتمال این وجود دارد در آینده اصلاحاتی در اجرای این تصمیم ایجاد شود که به نفع مردم خواهد بود. مردم ان شاالله هیچ زیان و ضرری نخواهند دید.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ارائه طرح دو فوریتی یا سه فوریتی برای ممانعت از اجرای تصمیم شورای هماهنگی گفت: با توجه به اینکه جوانب این تصمیم در جلسه غیرعلنی بررسی شد پیشنهاداتی مطرح شد اما هیچ طرح دو فوریتی یا سه فوریتی اعلام وصول نشده، فقط مقرر شد کمیسیون های تخصصی در مورد بهتر اجرا شدن این قانون تصمیم بگیرند و سریعا اعلام کنند.

اعتراض معاون‌روحانی به نطق یک نماینده/پزشکیان:به دولت توهین نکنید

در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی حسین مقصودی نماینده سبزوار در نطق میان دستور، رئیس جمهور را دروغگو خواند و انتقاداتی نسبت به عملکرد دولت مطرح کرد.

در ادامه مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: آقای حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات مقصودی اعتراض داشت و معتقد بود که اظهارات او توهین آمیز بوده است.

آزادی‌خواه: عملکرد شهرداری تهران در برف‌روبی ضعیف بود

حجت الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در ادامه جلسه علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی در تذکری،  گفت: دیروز در بحث برف روبی در تهران کم توجهی شد.

وی از عملکرد شهرداری تهران در ساماندهی خیابان ها در روز گذشته انتقاد کرد.

کلیات لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها تصویب شد

بررسی کلیات لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها در جلسه علنی عصر روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت.

موافقان این لایحه اعلام کردند که تا امروز فقط دولت ۶ درصد از هزینه های دهیاری‌ها و شهرداری‌ها را پرداخت کرد و بقیه هزینه های شهرداری ها در قالب عوارض از مردم اخذ شده است،  در صورت تصویب نهایی این طرح، درآمدهای پایداری برای هزینه های شهرداری ها تعیین می شود.

مخالفان این لایحه معتقد بودند که منابع درآمدی شهرداری ها بیشتر وابسته به دولت خواهد شد و بارِ دولت افزایش می یابد.

در پایان نمایندگان با ۱۸۶ رأی موافق، ۱۸ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در مجلس کلیات این لایحه را به تصویب رساندند.

این لایحه دارای ۲۳ ماده بوده و درآمدهای پایداری را برای شهرداری ها و دهیاری ها تعیین خواهد کرد.

حاجی دلیگانی: نشست مشترک دولت و مجلس برای جلوگیری از موج گرانی تشکیل شود

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در جلسه علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی در تذکری، گفت: در اردیبهشت ماه ۹۸ اولین جلسه نمایندگان با قوه قضائیه برگزار شد. در آن جلسه اعلام شد که دومین دیدار نمایندگان و رئیس قوه قضائیه ظرف سه ماه آینده انجام می شود و همچنین مقرر شد نمایندگانی از دو قوه امورات مشترک را پیگیری کنند.

وی افزود: ماه ها از آن جلسه می گذرد و هنوز جلسه مجدد تشکیل نشده است.

این نماینده مجلس همچنین خواستار برگزاری جلسه مشترک بین دولت و مجلس شد و گفت: با توجه به بحثی که در مورد سوخت پیش آمده، هیئت رئیسه مجلس تدبیری کند تا جلسه مشترکی بین نمایندگان و دولت برگزار شود تا نقطه نظرات کارشناسی نمایندگان در خصوص اقدامات دولت بیان شود.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: موج گرانی در کشور راه افتاده و با جلسه مشترک می توانیم با اتخاذ تدابیری جلوی این موج را بگیریم.

در ادامه مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: پیگیری می کنیم.

شهرداری‌ها می‌توانند از انواع ابزارهای تأمین مالی استفاده کنند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز، چند ماده از لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را به تصویب رساندند.

در ماده یک این لایحه، وکلای ملت اصطلاحاتی چون «عوارض محلی»، «عوارض غیرمحلی» و «بهای خدمات» را مورد بحث و بررسی قرار داده و تصویب کردند.

فرهنگی: گزارش حادثه قطار تبریز-مشهد در مجلس قرائت شود

محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی اظهارداشت: گزارش حادثه قطار تبریز –مشهد چندی پیش چاپ شد و در اختیار نمایندگان قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین این موضوع در هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هیچ منعی برای ارائه گزارش تکمیلی این گزارش در آن جلسات مطرح نشد.

فرهنگی با اشاره به اینکه این گزارش چندین بار در دستور کار هفتگی مجلس قرار گرفته است، ادامه داد: انتظار ما این است که گزارش حادثه قطار تبریز- مشهد به صورت شفاف و روشن در صحن علنی مجلس قرائت شود چرا که در حال حاضر از دستور کار مجلس حذف شده است.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: گزارش تکمیلی این حادثه مجددا در هیات رئیسه مجلس بررسی می شود.

دو سوال از وزیر کشور اعلام وصول شد

در ادامه جلسه علنی نوبت عصر روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، هیئت رئیسه مجلس سه سوال ملی و یک طرح را به شرح زیر اعلام وصول کردند:

طرح استفساریه ماده ای از احکام دادئی برنامه های توسعه ای کشور

سوال ملی مسعود گودرزی نماینده ممسنی از وزیر راه و شهرسازی در مورد علت بی ثباتی در بازار مسکن

سوال ملی سید قاسم جاسمی نماینده کرمانشاه از وزیر کشور در مورد علت عدم جلوگیری از قاچاق دام زنده در غرب کشور

سوال ملی حسین علی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر از وزیر کشور در مورد علت عدم اقدام موثر در زمینه جلوگیری از قاچاق دام زنده

سالک: لاریجانی جریان سهمیه بندی بنزین را به مجلس نگفت

احمد سالک کاشانی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی اظهار داشت: لاریجانی در موضوع مهم تصمیم گیری پیرامون قیمت بنزین، مجلس را در جریان قرار نداد.

وی با تأکید بر اینکه همه ما تابع فرامین مقام معظم رهبری هستیم و این مسئله ریشه در اعتقادات ما دارد، گفت: دشمنان بدانند رمز پیروزی ملت ایران همین مسئله بوده است و ما همواره حول محور حاکمیت وحدت داریم.

سالک کاشانی بیان کرد: روحانی با ابلاغ خبر افزایش قیمت بنزین کام مردم را تلخ کرد و باید پاسخگوی تمام تشنجات باشد و بنده مطابق قانون اساسی، عدم کفایت سیاسی وی را اعلام می کنم.

لاهوتی: دولتمردان باید تصمیم درستی درباره بنزین بگیرند

مهرداد لاهوتی در جلسه علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی اظهار داشت: شورای هماهنگی اقتصادی جهت تصمیم گیری فوری در شرایط تحریم تشکیل شد اما نباید درباره مباحثی که نیاز به قانونگذاری دارد، تصمیم گیری کند.

وی با بیان اینکه نرخ بنزین سه هزار تومانی در حق مردم ظلم است، افزود: دولت می خواهد ۲۰۰ هزار تومان به مردم بدهد و از طرف دیگر ۳۰۰ میلیون تومان تورم در کشور ایجاد شود. مردم ماهی ۲۰۰ هزار تومان را نمی خواهند چرا که نمی خواهند تورم کشور افزایش یابد.

سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس اظهار داشت: رئیس جمهور و وزرای مربوطه باید به نظر مردم احترام بگذارند و تصمیم درستی درباره بنزین بگیرند.

پژمانفر: لاریجانی نمی‌تواند نظر نمایندگان را «وتو» کند

نصراله پژمانفر در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: علت نارضایتی مردم باید مورد بررسی قرار گیرد، چرا که این مسئله ریشه در وعده های محقق نشده دولت دارد.

وی افزود: اعتماد مردم به دولت سلب شده چرا که دولت مردان با مردم صداقت ندارند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس متذکر شد: بنده چندی پیش خطاب به لاریجانی گفتم که وی در مجلس رفتاری دیکتاتوری دارد چرا که علیرغم اینکه صراحتا سه بار مجلس به تشکیل وزارت بازرگانی رأی منفی داده بود اما وی در جلسه سران قوا بر خلاف نظر مجلس به آن رأی مثبت داده بود.

پژمانفر تصریح کرد: لاریجانی احساس می کند که حاکم بر مجلس است و می تواند نظر مجلس را وتو کند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه در مورد موضوع بنزین لاریجانی از طرف مجلس نظر داده است، خاطرنشان کرد: رئیس مجلس بودن به معنای همه کاره بودن مجلس نیست و لاریجانی با چنین نظراتی به مجلس ظلم و خیانت کرد.

مازنی: سهمیه بندی بنزین با حضور سران قوا در مجلس بررسی شود

احمد مازنی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی اظهار داشت: موضوع افزایش قیمت بنزین با نمایندگان مجلس مطرح نشد و ما از آن خبر نداشتیم.

وی افزود: بنده پس از مشورت با روسای فراکسیون های سیاسی مجلس و آقای لاریجانی، پیشنهاد کردم از رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه دعوت شود تا موضوع افزایش قیمت بنزین با حضور روسای سه قوه در مجلس بررسی شود که امیدوارم این اتفاق رخ دهد.

عثمانی: هیچ اغتشاشی قابل دفاع نیست

در جلسه نوبت عصر روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ اغتشاشی قابل دفاع نیست، با اغتشاش، شلوغی و آتش زدن هیچ دردی از این کشور تا الان دوا نشده است؛ خصوصا در کشور ما که دشمنان قسم خورده ای داریم که بلافاصله پشت سر جریانات اعتراضی قرار می گیرند و نمی توان تشخیص داد کسی همچون من از روی دلسوزی صدای اعتراض را بلند می کند و چه کسی عامدانه ابزار دست دشمن است.

وی افزود: بنده به عنوان نماینده مردم بوکان از مردم می خواهم از وارد شدن به چنین فضایی بپرهیزند و به عنوان نماینده همین مردم اعلام می کنم که نسبت به این افزایش صددرصد مخالف هستیم. این امر موجب افزایش تورمی، فاصله طبقاتی، قطب بندی جامعه، گسترش فقر، افزایش بیکاری، فشار بر تولید و کاهش تولید می شود. امسال را رهبر انقلاب سال تولید رونق نامگذاری کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار