رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:فرمانده بسیج: در کشور ما آزادی وجود دارد/باهنر:پیوند پایداری ها و احمدی‌نژاد بعید است/حمله سایت اصولگرا به محمودصادقی و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۹۸۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۴ 18 November 2019
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
انتقاد رئیسی از شیوه اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت

حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به حوادث پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور گفت: اصل این طرح، مبنای کاملا قانونی دارد و در قانون برنامه ششم توسعه و همچنین سیاست‌های کلی نظام مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام بر آن تاکید شده است. البته این طرح باید در ۵ سال گذشته به صورت متناوب توسط دولت انجام می‌شد. بر همین اساس طرحی را دولت پیشنهاد کرد که بحث‌های کارشناسی مختلفی درباره آن مطرح بود و نهایتا تصمیم بر این شد که اقداماتی طبق پیشنهاد و طرح دولت انجام شود.
 
ربیعی: مشکل اینترنت امروز یا فردا رفع می‌شود

سخنگوی دولت گفت: استان‌هایی که مشکل امنیتی ندارند طی امروز و فردا مشکل اینترنت‌شان حل خواهد شد. علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز در بخشی از نشست خبری خود، درباره زمان اتصال دوباره اینترنت در کشور، اظهار داشت: استان‌هایی که مشکل امنیتی ندارند طی امروز و فردا مشکل اینترنت‌شان حل خواهد شد.
 
انتقاد نماینده مجلس از نمایندگان: چه جوابی برای مردم داریم؟

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از موضوع جلسه علنی امروز و در دستور کار قرار گرفتن سوال از وزیر کشاورزی انتقاد کرد و گفت، آیا مسائل جامعه و اصلاح قیمت بنزین مهم‌تر است یا یک سوال صوری و قانع شدن از جواب وزیر؟ بهرام پارسایی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به خبر اصلاح نرخ بنزین گفت: مسئولان باید بگویند که کارشناسان طرح افزایش قیمت بنزین چه کسانی بوده‌اند؟ اگر نمایندگان مجلس کارشناس نیستند پس چه کسانی کارشناسی می‌کنند؟ سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: سه بار رأی استمزاجی مجلس «نه به افزایش قیمت در شرایط فعلی» بود. مجلس در کجای کار است؟ بالغ بر ۳۰۰-۴۰۰ تلفن از شهر شیراز و نقاط اطراف آن شهر داشتم. چگونه به مردم بگویم که بی‌اطلاع از افزایش قیمت بنزین هستم؟ چرا جلسه غیرعلنی دیروز مجلس، علنی نبود؟پارسایی به موضوع جلسه علنی امروز مجلس که سوال از وزیر جهاد کشاورزی بود انتقاد کرد و گفت: مسائل جامعه مهمتر است یا یک سوال صوری و رضایت و اقناع به جواب وزیر؟ شما نمایندگان مردم هستید و باید پاسخگو باشید. وی خطاب به رئیس جمهور گفت: شما که اولین شعارتان این بود که پرداخت یارانه عزت مردم را لگدمال می‌کند. کارشناس شما چه کسانی هستند؟ شما که از اصل ۵۹ قانون اساسی و رفراندوم حرف می‌زنید حداقل نظر دربان‌های در مجموعه‌تان را می‌پرسیدید تا متوجه شوید آیا به افزایش قیمت بنزین راضی هستند یا خیر؟ در بین افرادی که به شخصه نظرسنجی کردم حتی یک نفر هم حاضر به افزایش سه برابری قیمت بنزین به ازای دریافت ۳۰۰ هزار تومان نبود. این کارشناسی‌ها از کجا آمده است؟ پارسایی در ادامه با بیان اینکه «نظر کارشناسی وحی منزل نیست» از سران سه قوا خواست که در صحن علنی مجلس حاضر شوند و در مورد کارشناسی طرح اصلاح قیمت بنزین و کارشناسان آن توضیح دهند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در مورد اعتراضات روز‌های اخیر مردم به تحولات اقتصادی گفت: قبل از هر چیز باید توضیح دهیم که چه راهکاری برای مردمی که در خیابان‌ها معترض هستند، داریم؟ چه راهکاری برای اعتراضات مدنی مردم تعریف کرده‌ایم؟ پارسایی با بیان اینکه «دولت پیش‌بینی اعتراضات را می‌کرد» گفت: هم اکنون جایگاه اعتراضات در قانون ما کجاست؟ بدون مدیریت و اجازه به اعتراض، مسیر را به جایی می‌بریم که افراد سودجو استفاده کنند و در کل به پای مردمی نوشته شود که حق اعتراض دارند. وی از رئیس قوه قضاییه خواست که حساب افراد سودجو را از معترضان جدا کنند.سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس همچنین نسبت به تعطیلی هفته آینده مجلس انتقاد کرد و گفت: از نمایندگان می‌خواهم که تعطیلی هفته آینده را متوقف کنند. ما چه جوابی برای مردم داریم؟ طبق درخواست فراکسیون امید، وزرا باید به مجلس بیایند و در مورد تصمیمات اخیر توضیح دهند. از مردم شریف هم خواهش می‌کنم که به اموال عمومی آسیب نرسانند.
 
درخواست نماینده مجلس از مراجع تصمیم‌گیر درباره قطعی اینترنت

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس قطعی اینترنت را به عنوان هزینه ایجاد امنیت دانست و از مراجع تصمیم‌گیر درخواست کرد که در اولین فرصت بعد از برقراری شرایط مد نظرشان اتصال اینترنت را برقرار کنند. محسن کوهکن در گفتگو با ایسنا درباره قطعی اینترنت در چند روز اخیر گفت: وقتی در محل کارتان ناامنی پیش می‌آید اولویت اول ایجاد امنیت است که آن هم هزینه‌هایی دارد؛ لذا قطعی اخیر اینترنت هم هزینه ایجاد امنیت است، البته که می‌توان از مقامات مسئول درخواست کرد که در اولین فرصت و بعد از ایجاد شرایط مد نظرشان و برطرف شدن مشکلات احتمالی ارتباطات اینترنت را برقرار کنند. وی قطع اینترنت را کاری منطقی دانست که در همه دنیا هم انجام می‌شود و در این باره گفت: کشور همسایه‌مان عراق وقتی مشکل امنیتی پیش آمد اینترنت را قطع کرد، چون به همان میزان که ارتباطات اینترنتی و تکنولوژی برای خدمت کردن به مردم است آن‌هایی که به دنبال اقدام علیه منافع مردم هستند هم از اینترنت بهره می‌برند. این نماینده مجلس یادآور شد: ۴۰ سال پیش کسی نمی‌توانست یک حساب بانکی را خالی کند، اما الان هکر‌ها به دنبال خالی کردن حساب‌های بانکی هستند که برای این موارد هم پرونده‌های بسیاری در پلیس فتا تشکیل شده است. به همین دلیل در شرایط فعلی قطعی اینترنت اجتناب‌ناپذیر بود و می‌توان آن را هزینه ایجاد امنیت دانست؛ کاری که دارای پشتوانه عقلانی و قانونی نیز هست. در جمع‌بندی گفت: می‌توان از مراجع تصمیم‌گیر درخواست کنیم در اولین فرصت و بعد از ایجاد شرایط مورد نظر اتصال اینترنت را برقرار کنند؛ البته که تصمیم آن‌ها هم همین موضوع است.
 
دلایل حمایت رهبر انقلاب از تصمیم سران قوا از زبان زاکانی

نماینده مجلس نهم گفت: باید دولت و مجلس به سمتی بروند که ثروت ملی را به صورت عادلانه بین همه تقسیم کنند، مانند طرحی که مجلس در گذشته داشت که در همین راستا بود. علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس و مدرس دانشگاه، با اشاره به سهمیه بندی بنزین و اتفاقات بعد از آن گفت: امروز کشور نیاز به حفظ آرامش دارد و در حین حفظ آرامش نیازمند به آگاهی پیرامون رخداد‌های اتفاق افتاده نیز وجود دارد، لذا هم باید دشمنان انقلاب را محکوم کرد و هم کسانی را که اموال عمومی و اموال مردم را تخریب می‌کنند و البته باید این کار را مذموم و جرم دانست. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به حمایت رهبر معظم انقلاب از تصمیم سران قوا افزود: دلیل حمایت رهبر معظم انقلاب از تصمیم سران قوا مشخص است، اصل اول این است که از یک به هم ریختگی در کشور و از خیانت به حفظ امنیت و استقلال کشور در تعارض با بدخواهی بیگانگان جلوگیری کنند، اصل دوم هم این است که به مسئولین اعتماد بدهند که اگر می‌خواهند کار اصلاحی کنند این کار را انجام دهند، زیرا کشور امروز نیازمند یک اصلاحات جدی و اساسی است. نکته سوم هم اینکه برای عمل کارشناسی قیمت قائل شوند و این عمل کارشناسی اصلاح گرایانه را مورد توجه قرار دهند. وی گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند: هم اکنون دو نظر وجود دارد و نظراتی مخالف نظر دولت و مجلس نیز هست که انسان را به تأمل وا می‌دارد. زاکانی اضافه کرد: متاسفانه مسئولان کشور امروز با یک زرنگی خاص خودشان را پنهان کردند و دارند هزینه‌ها را به سوی رهبر معظم انقلاب منعکس می‌کنند که این خلاف جوانمردی است، مسئولان اگر اشتباه کردند باید این را بگویند و کار خود را اصلاح کنند.
 
فرمانده بسیج: در کشور ما آزادی وجود دارد

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه اگر جایی لازم بوده است بنابر مصوبه شورای تامین استان‌ها بسیج وارد عمل شود، با اقتدار وارد عمل شده، تصریح کرد: در آینده هم همینطور خواهد بود. سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در نشستی خبری که به مناسبت هفته بسیج برگزار شد، در پاسخ به پرسشی درباره تجمعات اعتراضی برگزار شده در برخی نقاط کشور در پی اجرای مصوبه سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین گفت: حوادث اخیر به دو بخش تقسیم می‌شود؛ یک بخش آن اعتراض مردم به شیوه و زمان افزایش قیمت سوخت است که توسط مردم هم اعلام شد و این اعتراض باید شنیده شود، چون در کشور ما آزادی وجود دارد و مردم می‌توانند نظرات خود را اعلام کنند. اما بخش دیگر شرارت‌ها و اقدامات خرابکارانه‌ای بود که انجام شد. وی افزود: در عصر روز شنبه کانون‌های شرارت و دستبرد به اموال مردم ایجاد شد، اما اینبار هم توطئه آمریکا شکست خورد. آن‌ها می‌خواستند این پروژه را در سال ۹۷ اجرا کنند که موفق نشدند. منافقین در کشور ما دارای هسته‌هایی هستند و در سایر کشور‌ها هم مزدوران و منافقین وابسته به آمریکا به منافع ملت‌ها ضربه می‌زنند. در کنار این‌ها شاید گروه‌های شکست خورده‌ای مانند سلطنت طلب‌ها هم به میدان آمده باشند. رئیس سازمان بسیج تاکید کرد: البته تمام این اقدامات با هوشیاری مردم نا کام ماند و مردم ما با این افراد و گروه‌ها همکاری نکردند. عوامل اصلی این تحرکات شناسایی و دستگیر شده اند و نیرو‌های امنیتی با سعه صدر با این اتفاقات برخورد کردند و در بسیاری جا‌ها هم مردم خودشان با این عوامل برخورد کردند.
 
طعنه عباس عبدی به سخنگوی شورای نگهبان

طعنه عباس عبدی به سخنگوی شورای نگهبان: شما که از اقناع مردم حرف می‌زنید، در ۴۰ سال گذشته کی مردم را قانع کرده اید؟ اکنون در فاصله کمتر از دو سال و این‌بار معترضان خشن‌تر و ناشناخته‌تر هستند و محکوم‌کنندگان هم سکوت کرده‌اند، زیرا از نظر منطقی دچار ابهام شده‌اند که چرا فقط باید خطا‌های یک طرف را گوشزد کنند؟ بدتر از همه شاهد عملکرد فاجعه‌بار تندرو‌های اصولگرا بودند که دستان تیرانانشین (گروهک منافقین) را از هر جهت از پشت بسته و یکه‌تاز میدان شده بودند. فعالان و مقامات آنان در صف توییت علیه دولت و تصمیم اعلام شده یا ابراز برائت از این تصمیم بودند. زهی نابخردی؟! این حد از ساده‌لوحی و نشناختن جامعه فقط یک علت دارد؛ اتکای رانتی به منابع رسانه‌ای و مصونیت از پاسخگویی. سخنگوی نهادی که در عمر ۴۰ ساله‌اش کوششی برای اقناع یک کارشناس و نخبه حقوقی هم نکرده، دولت را نصیحت می‌کند که مردم را قانع کند؟! و فتوا به حق اعتراض علیه تصمیمات اجرایی یعنی دولتی می‌دهد! جالب اینجاست که این مدعیان انقلاب در مواجهه با این حوادث مثل برفی که ذوب شده و به زمین فرو می‌رود، غیب‌شان می‌زند و از آن قلدرمآبی و ادعا‌های عجیب و غریب‌شان اثری بروز پیدا نمی‌کند. حمله‌کنندگان به کوی دانشگاه که تعدادی دانشجو را به آن روز انداختند، امروز کجایند که جلوی این تخریب‌ها را بگیرند؟ می‌گویند مومن دوبار از یک سوراخ گزیده نمی‌شود. به همین منطق باید گفت که این جماعت ذره‌ای ایمان ندارند که پیاپی از یک سوراخ در حال گزیده شدن هستند.
 
زیباکلام: مسئولین اسیر پوپولیسم هستند

استاد دانشگاه تهران گفت: همه می‌دانستند فقیر و غنی نباید ۴۵۵۰۰ بگیرند، همه می‌دانستند تصمیم غلطی است و یارانه نباید فله‌ای داده شود، هیچکس حاضر نبود مسئولیت را بعهده گیرد تا مبادا از محبوبیتش کاسته شود، این سبک کم سابقه‌ترین سبک مملکت‌داری در طول تاریخ بوده است. صادق زیباکلام، در مقایسه واکنش‌ها به افزایش قیمت بنزین در زمان احمدی‌نژاد و اکنون اظهار داشت: معتقدم افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی باید ظرف ۱۰ سال گذشته و حتی قبل از آن اعمال می‌شد، اسم این طرح هدفمندسازی یارانه‌ها بود. یارانه‌ای که نظام برای آب، برق، گاز، بنزین و گازوئیل می‌دهد همه بهره بردند، یعنی کسی که یک میلیون تومان حقوق می‌گیرد همان قدر از یارانه‌ها استفاده می‌کند که فردی که ۱۰ میلیون تومان حقوق دارد، در حالی که اساسا طرح اولیه این بود که یارانه هدفمندسازی شود، یعنی به اقشار و لایه‌های کم درآمد کمک و یارانه نقدی پرداخت شود و در مقابل به طبقه متوسط و بالای جامعه پرداختی صورت نگیرد و در عین حال قیمت آب، برق، گاز و بنزین واقعی شود. وی افزود: علیرغم هدف واقعی هدفمندسازی یارانه‌ها مبنی بر واقعی شدن قیمت‌ها و پرداخت یارانه به اقشار کم درآمد متاسفانه بیشتر مسئولین اسیر بیماری پوپولیسم بوده و می‌خواهند مشکلات را به گردن دیگری بیندازند و خودشان را منزه، پاک، سفید و طرفدار مردم نشان دهند. هیچ کس سوال نکرد که طرح هدفمندی یارانه‌ها چرا به معنای واقعی کلمه اجرا نشد؟ چرا همه ۴۵۵۰۰ تومان را می‌گیرند؟ چرا برای حامل‌های انرژی به همه یارانه داده می‌شود؟

باهنر:پیوند پایداری ها و احمدی‌نژاد بعید است

محمدرضا باهنر در بخش پایانی نشست خبری خود در محل خبرگزاری خبرآنلاین،گفت: متاسفانه هزینه های انتخاباتی شفاف و قانونمند نیستند. این دوره نمایندگان مجلس تلاش هایی کردند ولی چون بقیه اصلاحیه هایشان به قانون انتخابات با ایراداتی روبرو شد، این بحث هزینه ها هم به سرانجام نرسید. باهنر همچنین درباره احتمال پیوند بین پایداری ها و احمدی نژاد، گفت: بعید می دانم این اتفاق بیفتد. پایداری ها الان وضعیتی ندارند که مسئولیت کار مشترک با احمدی نژاد را بپذیرند. علاقه ای ندارند و تا جایی که مطلع هستیم ارتباط قوی نیست.

حمله سایت اصولگرا به محمودصادقی

تلاش برای جریان‌سازی‌های پوپولیستی و موج‌سواری روی شرایط ایجاد شده بعد از تصمیم سهمیه‌بندی بنزین، با هدف «وجهه‌سازی» و «قهرمان‌نمایی»، آن هم از سوی کسانی که تا پیش از این، انفعال و رخوت آنان در امور نظارتی و تهیه‌ی طرح‌های اقتصادی ضروری جهت رونق تولید، نظارت بر بازار و تقویت اقتصاد ملی، داد همه دلسوزان کشور را درآورده بود، چیزی جز بازی با منافع ملی در شرایط حساس نیست و حتی می توان آن را «خیانت» نامید./مشرق

احتمال شکایت برخی نمایندگان از ذوالنور

رحیمی عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: در شرایطی که رهبری از رئیس جمهوری حمایت می‌کند برخی مدعیان ولایت در مجلس به دنبال پایین کشیدن رئیس‌جمهور هستند. فردی که برای طرح دو فوریتی لغو مصوبه سران قوا در خصوص افزایش قیمت بنزین میدان داری می کرد یک شبه تغییر مسیر داد. برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی هم در پی شکایت از آقای ذوالنوری به خاطر اظهارات خلاف امنیت ایشان در هفته گذشته هستند. یکی از اعضای جبهه پایداری در مقابل درخواست آقای ذوالنوری برای امضای استیضاح رئیس جمهور از امضا امتناع کرد و گفت که شما برای شهرت امضا جمع می کنید و نه رضای خدا

حمله ناموفق به منزل و دفتر نماینده ولی فقیه

تعدادی از اشرار مسلح به سلاح سرد که قصد حمله به منزل و بیت آیت‌الله ناصری یزدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد را داشتند، دستگیر و چند شرور دیگر متواری شدند. بر اساس اعلام دفتر نماینده ولی فقیه در استان یزد، شب گذشته 26 آبان ماه تعدادی از اراذل و اوباش با سلاح سرد قصد تعرض و سوءقصد به منزل و دفتر آیت‌الله ناصری یزدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد را داشتند،  با مداخله مأمورین امنیتی ناکام ماندند. چهار نفر از مهاجمین توسط نیروهای حفاظت دفتر امام جمعه و نیروهای امنیتی مستقر در محل، شناسایی و با درگیری مختصری پیش از آن که موفق به عملی کردن هدف خود شوند، دستگیر و تعدادی از آنها نیز متواری شدند. بر اساس این گزارش، از این افراد، دو فقره قمه و شمشیر، یک چاقوی ضامن‌دار و یک عدد موتورسیکلت سرقتی کشف و ضبط و به همراه دستگیر شدگان به مراجع مربوطه تحویل شد.


مایلی‌کهن: باید رییس فیفا می‌شدم

محمد مایلی‌کهن: می‌توانستند به جای مربی خارجی، از مربی داخلی استفاده کنند اما آن‌قدر این فدراسیون ایراد دارد به همان مربی داخلی هم ۵ میلیارد می‌دهند که اشتباه است. مگر ما در چه کشوری زندگی می‌کنیم که چنین حقوق‌هایی پرداخت می‌شود؟ من که مانند سیب‌زمینی بی‌رگ نیستم مشکلات مردمم را فراموش کنم. این افراد درکی از وضع اقتصادی مردم ندارند. نمی‌دانند یک خانواده ۴ نفره اگر بخواهد ۳ وعده نان خالی بخورد، هزینه یک ماهه‌اش می‌شود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان. این بدون احتساب هزینه مسکن، پوشاک، و درمان و... است، آن هم برای کارمندی که ۲ میلیون تومان حقوقش است. من خودم از میادین میوه شهرداری خرید می‌کنم اما رییس همان میدان میوه‌ و تره‌بار بهترین میوه‌اش را برای آشنایش کنار می‌گذارد. این اتفاق باعث می‌شود فقیر، فقیرتر شود و سرمایه‌دار هم سرمایه‌اش را بردارد و برود زیرا اگر بماند به دلیل گرانی مواد اولیه مجبور به کاهش کارگرانش می‌شود و عاقبتش هم زندان است. همین ۲ روز پیش در میانه زلزله آمد و تمام خانه‌ها که کاه‌گلی و چوبی بودند خراب شد، چرا باید ۴۰ سال بعد از انقلاب ما چنین خانه‌های سستی داشته باشیم که با کمترین حد ریشتر خراب شوند. این فوتبال نمونه کوچکی از جامعه ماست. این حرف‌ها را برای این نمی‌زنم که مثلا جای تاج را بگیرم زیرا که اگر قرار بود من بر حسب تجربه و دانشم سمت بگیرم، اکنون باید رییس فیفا می‌شدم.


مطهری: حمایت رهبری از تصمیم سران قوا به بگومگوها و آشوب‌ها پایان داد

علی مطهری در یادداشتی با عنوان «اقدام جوانمردانه مقام رهبری» نوشت: «حمایت رهبر انقلاب از تصمیم سران قوا درباره افزایش قیمت بنزین و پذیرش مسوولیت آن یک اقدام جوانمردانه و شجاعانه بود. اگر ایشان دوپهلو سخن می‌گفتند، موجب سردرگمی و ادامه آشوب‌ها می شد. در مثال مناقشه نیست اما می‌توان این اقدام رهبر انقلاب را شبیه اقدام امام خمینی(ره) در پذیرش مسوولیت قبول قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد دانست؛ در آنجا هم افرادی می‌خواستند مسوولیت قبول قطعنامه را به گردن یکدیگر بیندازند و دیگری را مقصر جلوه دهند. امام(ره) جوانمردانه مسوولیت آن را پذیرفت و به بگو مگوها پایان داد. امروز نیز رهبر انقلاب گرچه ممکن است به نحوه اجرای این تصمیم انتقاد داشته‌اند اما به حمایت تمام قد از آن پرداختند و به بگومگوها و آشوب‌ها پایان دادند.


روحانی: خودرو در اختیار من است که استفاده کنم نه اینکه راه‌بندان درست کنم

رئیس جمهور عصر یکشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به حوادث ۳ روز گذشته تاکید کرد: خدمت مردم عزیز عرض می کنم که اعتراض با اغتشاش جدا از هم است. اعتراض حق همه مردم است و می توانند اعتراض کنند. حتی نسبت به دولت بیانی هم اگر داشته باشند تند هم باشد، ما با جان می خریم هر چه فرمودند روی چشم ما، اما اجازه ناامنی در جامعه نباید بدهیم. خودرو در اختیار من است که استفاده کنم نه اینکه راه بندان درست کنم. اگر راه بندان درست کردم خوشبختانه آنقدر سیستم مانیتور و دوربین داریم که خودرو، پلاک آن و راننده مشخص می شود و من از قوه قضاییه خواهش می کنم که در این زمینه طبق قانون عمل کند. یعنی کسی که در زندگی مردم اخلال و ناامنی و راه بندان ایجاد کرده، و اینکه یک فردی بخواهد از این اعتراض به حق مردم سوء استفاده کند و با سلاح سرد، قمه، حتی وسط بیاید به بانک، مرکز پلیس و صدا و سیما حمله کند، این غیرقابل تحمل در کشور خواهد بود. به هیچ عنوان دولت اجازه اغتشاش و ناامنی به هیچ کس نخواهد داد اما اعتراض حق همه مردم است می توانند اعتراض، صحبت و نقد کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار