با توجه به وقوع سیلاب‌های متناوب در استان خوزستان و خسارت‌های کلان وارده ناشی از آن در بخش‌های مختلف، تهیه و تدوین نظام نامه مدیریت لایروبی رودخانه‌ها و نهرهای کشاورزی در این استان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
کد خبر: ۷۹۸۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱ 20 November 2019

سیدعلیرضا شریفی: رودخانه‌های خوزستان به دلیل رسوب‌گذاری در سالیان گذشته و کشت غیرمجاز در بستر رودخانه ظرفیت واقعی خود را از دست دادند و به همین دلیل سازمان آب و برق باید لایروبی رودخانه‌ها را در دستور کار قرار دهد تا ظرفیت واقعی رودخانه‌ها، تالاب‌ها، انهار و کانال‌های کشاورزی استان، نمایان شود و تصمیم گیران حوزه آب بتوانند تصمیم درستی درباره آب موجود در خوزستان بگیرند.

متأسفانه در سال‌های اخیر اظهار نظرهای غیرکارشناسی زیادی درباره مدیریت منابع آب خوزستان صورت گرفته است. با یک سیلاب، اظهار نظرها درباره انتقال آب و وجود آب مازاد در خوزستان شدت می‌گیرد و 6 ماه بعد خشکسالی به حدی می‌رسد که تأمین آب شرب مردم هم به خطر می‌افتد. در این مسئله وزارت نیرو باید ورود فعالانه‌ای داشته باشد و با ارائه آمارهای صحیح، دقیق و اظهارنظرهای کارشناسی وضعیت رودخانه‌های خوزستان را اعلام کند.

برخی از کارشناسان معتقدند بارش‌های سال گذشته در خوزستان از نظر آماری به اندازه میزان بارش در سال‌های نرمال است؛ بنابراین هنوز در خوزستان آب مازاد وجود ندارد بلکه به دلیل رسوب گذاری و افزایش ساخت و سازها در حریم رودخانه‌های خوزستان ظرفیت رودخانه‌های خوزستان نسبت به گذشته کاهش یافته است و همین موضوع سبب می‌شود که با یک بارش ساده، رودخانه‌ها کار خودپالایی را انجام دهند و دبی آب خروجی از رودخانه‌ها افزایش پیدا کند.

در واقع اگر ظرفیت رودخانه‌های خوزستان به حالت طبیعی و گذشته خود برسد و انهار فرعی لایروبی شوند، دبی آب در رودخانه‌های خوزستان کاهش می‌یابد و طبیعتاً حجم سیلاب‌ها و خسارت‌های ناشی از آبگرفتگی کاهش پیدا می‌کند.

معمولاً اقدامات پیشگیرانه باید در فصول غیرزراعی انجام می‌شود تا با آینده نگری از بروز خسارت در فصول پر بارش جلوگیری شود اما با این حال می‌بینیم که فرصت انجام اقدامات پیشگیرانه در تابستان امسال از بین رفت و حالا نگاه مسؤولان و شهروندان به آسمان است و دست به دعا امیدوارند که خسارتی متوجه استان نشود.

با توجه به وقوع سیلاب‌های متناوب در استان خوزستان و خسارت‌های کلان وارده ناشی از آن در بخش‌های مختلف، تهیه و تدوین نظام نامه مدیریت لایروبی رودخانه‌ها و نهرهای کشاورزی در این استان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

اما با وجود وقوع سیلاب‌های ویرانگر در دهه‌های اخیر در استان خوزستان متأسفانه موضوع لایروبی رودخانه‌ها، انهار و کانال‌های کشاورزی در این استان مورد توجه جدی مسؤولان قرار نگرفته و فقط زمانی که سیلاب مخربی جاری می‌شود و فاجعه‌ای رخ می‌دهد، توجه مسئولان به آن جلب شده و اقدامات روبنایی انجام می‌دهند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار