رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اینترنت به زودی به وضعیت عادی بر می‌گردد، گفت: کمیته‌ای در شورای امنیت کشور موضوع محدودیت اینترنت را مدام کنترل می‌کند و برای امنیت کشور تصمیمات لازم و مشخصی را می‌گیرد؛ بنا به شرایطی مجبور بودند تصمیم محدودیت اینترنت را بگیرند.
کد خبر: ۷۹۸۹۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰ 21 November 2019

«محمود واعظی»  در حاشیه نشست هیات دولت افزود: اروپا و آمریکایی‌ها، رژیم صهیونیستی و برخی کشورها فکر کردند اگر ۴ نفر اغتشاش کردند و چند جا را آتش زدند این افراد مردم ایران هستند؛ خیلی ذوق زده شدند و ابراز خوشحالی کردند؛ در صورتی که اینها، ملت ایران را نمی‌شناسند.

وی افزود: اگر چه مردم ایران کمبودهایی از نظر معیشتی دارند و ممکن است انتقاداتی را به بخش های مختلف داشته باشند، اما این مشکل درون خانوادگی و در درون ایران حل می‌شود؛ اگر پای خارجی‌ها و بهره برداری دشمنان به میان آید، مانند راهپیمایی دیروز تبریز است که صد هزار نفر خودجوش به خیابان آمدند و همینطور راهپیمایی های دیگر که به صورت خودجوش در کشور انجام می شود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: این نوع رویکردها نسبت به ایران محکوم است و مردم هم وقتی می ببینند که آنها (دشمنان) وارد می شوند، می دانند که این حرکت ها برنامه ریزی از طرف دشمن است.

۲ عایدی سهمیه بندی بنزین برای دولت

واعظی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات رسانه ای درخصوص سهمیه بندی بنزین گفت: محوریت و مسئولیت کل امور از مدت ها قبل در این خصوص به رحمانی فضلی وزیر کشور داده شد و وی کمیته‌های مختلفی در وزارت کشور ایجاد کرده و در تقسیم بندی که وزیر کشور در گذشته اعلام کردند و امروز هم در دولت اعلام کردند کمیته‌ای که مسئولیت تبلیغات را داشته صدا و سیما بوده یعنی صدا و سیما بوده و اعلام کردند پیوست رسانه‌ای هم داشته است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: صدا و سیما مسئولیت خود را به خوبی انجام داده است، این که صدا و سیما نمی توانسته موضوعی که زمان اعلام شده آن محرمانه اعلام شده است،  یعنی از طرف آقای رحمانی فضلی اعلام شده بود کسی نباید به گونه‌ای تبلیغ کند که معلوم شود قرار است پنجشنبه شب (افزایش قیمت بنزین) اتفاق بیفتد، که کار درستی هم است؛ صدا و سیما مسئولیت این کمیته را داشته به نحو احسن هم قبل از اعلام و هم تا الان خیلی خوب عمل کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که سهیمه بندی بنزین چه عایدی برای دولت دارد گفت: این اقدام دو فایده دارد؛ چون بنزین ارزان بود و مصرف بنزین به سرعت بالا می‌رفت بر این اساس ما دوباره به وارد کننده بنزین تبدیل می شدیم، ما نمی‌خواستیم دوباره وارد کننده بنزین باشیم.

واعظی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر گرانی‌های که اخیراً اتفاق افتاده بود اقشار گسترده‌ای از کشور تحت فشار بودند و ما مجبور بودیم از کسانی که وضع مالی بهتری دارند و بنزین بیشتری استفاده می کنند بگیریم و به کسانی بدهیم که یا اصلاً از بنزین استفاده نمی کنند یا کمتر استفاده می کنند؛ بنابراین مدیریت مصرف سوخت و پرداخت یارانه اقشار کم درآمد حدود ۶۰ میلیون نفر، دو فایده اصلی دولت از این برنامه بوده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره دستگیری‌ها و لزوم تفکیک اغتشاشگران از معترضان گفت:  اینکه برخورد با این‌ها چگونه باید باشد دستگاه‌های امنیتی و قوه قضاییه به این موضوع رسیدگی خواهد کرد، ولی حرف سخنگوی قوه قضاییه درست است؛ مجازات کسی که فریب خورده باید کمتر شود و آنکه سازمان یافته حضور یافته و خسارت وارد کرده، حتما نباید به راحتی از او گذشت، چون حق مردم است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درخصوص محکومیت ایران به نقض حقوق بشردر سازمان ملل متحد گفت: بارها اعلام کردیم که برخورد این کمیته سازمان ملل دوگانه و سیاسی است؛ کشورهایی در همین منطقه خودمان مثل عربستان سعودی هستند که نه پارلمان، نه روزنامه و حزب دارند و کسی کاری با آن ندارد. افکار عمومی دنیا این را خوب متوجه است و به همین دلیل است که کسی در دنیا با آن استناد نمی‌کند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری در خصوص بحث یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با رئیس جمهوری در جلسه روز گذشته این شورا نیز گفت: من در این جلسه حضور نداشتم.

وی افزود: قبل از دولت روحانی و در ۶ سال گذشته، دوبار با مردم برای یارانه ها ارتباط برقرار کردیم. براین اساس در دو تا سه ماه گذشته که قرار بود ما بسته معیشتی را بدهیم در این زمینه کار کردیم. ابتدا از حالت فردی به خانوار تبدیل کردیم و کارگران و کسانی که تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی و در نوبت هستند به همه آنها پرداخت می شود. کارمندان هم که فایل شان دست دولت است و کسانی که در مناطق محروم و روستاها هستند. عملا به ۱۸ میلیون رسیدیم.

رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهار داشت: نخست با یک مکانیسمی برای ستاد اقتصادی دولت،  ۱۴ میلیون نفر اعلام کردند اما نظر رئیس جمهوری و برخی دوستان این بود که در این مورد بازتر برخورد کنیم که به ۱۸ میلیون نفر رسید. الان هم فکر می کنیم در این بسته خطایی باشد بعد از آنکه هفته آینده هر سه مرحله انجام شد حدود ۶۰ میلیون نفر یا ۱۸ میلیون خرده ای خانوار پرداخت شد، موضوع کسانی که فکر می کنند مستحق هستند در سامانه ای بررسی می شود و پرداخت خواهد شد.

واعظی درباره این که با مشخص شدن ۲۰ میلیون نفر احتمال دارد یارانه ۳ دهک جامعه حذف شود، گفت: نمی دانم و در جریان ریز آن نیستم الان چیزی بگویم و نگرانی بوجود بیاورم اما می دانم با دقت دارد بررسی می شود.

معاون حقوقی رئیس جمهوری پیگیر مصوبه تعیین محل اعتراض‌ها است

واعظی درباره تعیین محل اعتراضات مردمی هم گفت: سال گذشته در دولت نقاطی را برای این موضوع مشخص کردیم  که کسی رفت شکایت کرد که این مصوبه متوقف شد. لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری پیگیر این موضوع هستند که از او بپرسید آن را کامل توضیح می دهد.

وی درباره این که رئیس جمهور در سخنانی خطاب به قوه قضاییه گفته بود با کسانی که ماشین هایشان را خاموش کردند  آنها را شناسایی کنند که با واکنش های مختلفی روبرو بود آیا این یک اعتراض مسالمت مگر نبوده است که رییس جمهور چنین درخواستی داشتند، گفت: اعتراض مسالمت‌آمیز این است که به دیگری لطمه وارد نشود، این که شما ماشین را در اتوبان خاموش کنید و صف چند کیلومتری به وجود بیاورید تا مردم به موقع بر سرکار خود حاضر نشوند و این ترافیک باعث شد که کسی که مریضی است نتواند به بیمارستان برود مسالمت آمیز است؟  مسالمت آمیز این است که اعتراض کنی و این اعتراض را به گوش مخاطب خود برسانی و مزاحم مردم نشوی.

رئیس دفتر رییس جمهوری افزود: با این کار آمدند مزاحم مردم شدند در تلویزیون دیدید که مردم می گفتند ما الان سه ساعت است که به دلیل این راهبندان ها به کارمان نرسیده ایم بنابراین به نظر من آنها خلاف کردند و حتما کاری کردند که حق مردم را ضایع کردند بنابراین باید حتما پیگیری شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار