مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به مشکل تامین گاز برای نیروگاه‌های خوزستان گفت: ۲ واحد از نیروگاه رامین، استفاده از سوخت فسیلی مازوت را آغاز کرده است.
کد خبر: ۷۹۹۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ 23 November 2019

محمدجواد اشرفی اظهار داشت: سوختن مازوت در نیروگاه رامین تا زمان رفع مشکل گاز ادامه می‌یابد.

وی تصریح کرد: با توجه به آلودگی هوای تعدادی از شهرهای استان به ویژه اهواز، این شهرها ظرفیت تحمل آلودگی بیشتر را ندارند و این مساله اعلام شده است.

اشرفی درباره مصوبه پیشین پلمب نیروگاه رامین در صورت استفاده دوباره از مازوت، اظهار داشت: مشکل گاز نیروگاه‌ها در سراسر کشور بوده است، به همین دلیل نمی‌توانیم درباره این نیروگاه اقدام کنیم.

 

چهار نیروگاه مازوت سوز

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان همچنین گفت: گاز، چهار نیروگاه دوگانه‌سوز خوزستان قطع شده و این نیروگاه ها در حال حاضر از مازوت استفاده می‌کنند.

عبدالله ابول‌پور افزود: ۸۰ نیروگاه کشور با محدودیت مصرف گاز مواجهند که نیروگاه‌های رامین، خرمشهر، شهدای بهبهان و افق ماهشهر جزو آنها هستند، قطع گاز در این نیروگاه‌ها به صورت نوبت‌بندی اجرا می‌شود و به نیروگاه‌های دوگانه‌سوز سهمیه مازوت داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه مصرف گاز نیروگاه‌ها زیر نظر مرکز دیسپاچینگ تهران برنامه‌ریزی می‌شود، اضافه کرد: محدودیت در مصرف گاز در نیروگاه‌ها بر اساس توازن تولید و مصرف اعمال می‌شود.

ابول‌پور اظهار داشت: محدودیت در مصرف گاز نیروگاه رامین هر ساله اعمال و مازوت جایگزین می‌شود.

نیروگاه رامین در حالی امروز، مازوت را به چرخه سوخت خود بازگردانده که اهواز از ۹ روز پیش درگیر آلودگی شدید هوا بوده و دود و آلودگی این نیروگاه مشکل شهروندان را دوچندان می‌کند.

نیروگاه حرارتی رامین از بزرگترین نیروگاه‌های حرارتی ( بخاری) کشور است که با هدف تامین برق خوزستان و شبکه سراسری احداث شده است.

نیروگاه رامین در کیلومتر ۲۰ جاده اهواز – ملاثانی و در مجاورت رودخانه کارون و شهر ویس (شهرستان باوی) و در شمال شرقی اهـواز قرار دارد.

این نیروگاه با ۶ واحد دارای توان تولیدی یک هزار و ۸۵۰ مگاوات است.

بر اساس نخستین مطالعات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز، نیروگاه رامین از مهمترین صنایع آلاینده شناخته شده است.  در سال ۹۴ و در پی اعلام ممنوعیت استفاده نیروگاه‌ها از سوخت مازوت، مصوب شده بود که نیروگاه رامین باید استفاده از مازوت را متوقف کند و در صورت استفاده مجدد از این نوع سوخت آلاینده، تعطیل شود.

مدیرکل محیط زیست خوزستان در اواخر ۹۴ اعلام کرده بود که از این نیروگاه به دادگاه شکایت و حکم آن صادر شده و مهلتی نیز تعیین شده است، اما بر اساس گزارش فعالان محیط زیست و تایید اداره محیط زیست باوی، نیروگاه رامین بارها از مصوبات کارگروه مقابله با آلودگی هوا سرپیچی کرده و در برخی از واحدها در سال ۹۵ از مازوت استفاده کرده است.

این نیروگاه پیش از این در لیست صنایع آلاینده قرار داشته در نهایت در سال ۹۶ اعلام کرد که مازوت را از چرخه خارج و گاز را جایگزین کرد و از لیست صنایع آلاینده خارج شده بود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار