سرپرست فرمانداری ویژه دزفول:
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با اشاره به مشکلات برنج‌کاران این شهرستان گفت: تدابیر لازم برای رفع این مشکلات از جمله قیمت پایین اندیشیده شده است.
کد خبر: ۷۹۹۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶ 23 November 2019

محمد حیدری افزود: برای رفع مشکلات برنج‌کاران دزفول از ۱۰ روز پیش جلسات تخصصی مختلفی در قالب شورای کشاورزی، آب و منابع با حضور مسئولان مربوطه، انجمن های صنفی کشاورزان، صاحبان کارخانه‌ها و کارگاه‌های شلتوک‌کوبی و تعدادی از کشاورزان برگزار شد.

وی با بیان اینکه تمام اطلاعات کارشناسی و جمع‌بندی از وضعیت شلتوک‌کاران دزفول احصا شد، گفت: سه پیشنهاد تعیین قیمت منصفانه، ورود تعاون روستایی به خرید شلتوک و همچنین صادرات شلتوک به عراق مطرح شدند که مورد تایید استاندار خوزستان نیز قرار گرفتند.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته قیمت تمام شده هر کیلوگرم شلتوک برای کشاورزان ۳۶ هزار و ۲۹۰ ریال است حال آنکه دلالان تلاش داشتند این محصول را با قیمتی کمتر از این مبلغ خریداری کنند که با این قیمت پایین چیزی جز ضرر عاید کشاورزان نمی‌شد.

وی اظهار داشت: برای رفع این مشکل قیمت‌گذاری شلتوک در دستور کار قرار گرفت و درنهایت قیمت هر کیلوگرم شلتوک با ۳۰ درصد افزایش نسبت به قیمت تمام شده برای کشاورزان به مبلغ ۴۷ هزار و ۵۰۰ ریال تعیین و نهایی شد تا ضرری به کشاورز وارد نشود.

کارخانه های برنج کوبی دزفول ظرفیت خرید ۴۵ هزار و ۲۰۰ تن شلتوک را دارند

حیدری با بیان اینکه ۶ هزار و ۵۹۰ هکتار از اراضی کشاورزی دزفول زیرکشت شلتوک رفته است، گفت: پنج کارخانه برنج‌کوبی داریم که طبق بررسی‌ها می‌توانند ۴۵ هزار و ۲۰۰ تن شلتوک در ۲ ماه آینده از کشاورزان خریداری کنند.

وی افزود: شلتوک بعد از برداشت باید برای جلوگیری از فساد، خشک و نگهداری شود که این کار در کارخانه‌های برنج‌کوبی انجام می‌شود.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نداشتن نقدینگی را یکی از مشکلات کارخانه های شلتوک‌کوبی عنوان کرد و گفت: این کارخانه‌ها برای خرید کل شلتوک کشاورزان شهرستان دزفول ۸۲۰ میلیارد ریال نقدینگی نیاز داشتند لذا خواستار تامین ۵۰ درصد این مبلغ از سوی دولت شدند که مورد موافقت قرار گرفت.

وی افزود: برق سه فاز، آب، طرح توسعه و ماشین‌آلات از دیگر مشکلات کارخانه‌های شلتوک‌کوبی شهرستان دزفول بودند که برای رفع آنها قول مساعد دادیم.

حیدری صادرات شلتوک تولیدی به کشور عراق را برای جبران هزینه‌های کشاورزان ضروری دانست و اظهار داشت: پس از پیگیری‌های فراوان دولت مجوز صادرات شلتوک از طریق مرزهای چذابه و شلمچه را صادر کرد.

وی با اشاره به نقش تعاون روستایی در رفع مشکلات شلتوک‌کاران گفت: پیش از این تعاون روستایی در فرآیند خرید و خشک کردن شلتوک نقشی نداشت ولی پس از مکاتبه با استانداری خوزستان، استاندار دستور خرید شلتوک از کشاورزان توسط این سازمان را صادر کرد.

تعیین قیمت، خرید شلتوک و صادرات آن سه اقدام مهم برای رفع مشکلات شلتوک کاران

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول خرید شلتوک از کشاورزان، تعیین قیمت و صادرات آن به خارج از کشور را سه اقدام مهم برای رفع مشکلات شلتوک‌کاران استان خوزستان دانست و گفت: همچنان دلالان و واسطه‌گران به قیمت‌های تعیین شده تمکین نمی‌کنند و در تلاش هستند با سوء استفاده از وضعیت پیش آمده محصول را ارزان از کشاورزان خریداری کنند.

وی دفاع از حقوق کشاورزان را ضروری خواند و افزود: قیمت هر کیلوگرم شلتوک بعد از خشک شدن ۹۰ هزار ریال و بعد از تبدیل به برنج ۱۵۰ هزار ریال می‌شود ولی این سود به جیب کشاورز نمی رود لذا جهاد کشاورزی و تعاون روستایی باید به این موضوع ورود کنند.

حیدری با اشاره به تلاش فراوان استانداری خوزستان برای رفع مشکلات شلتوک‌کاران اظهار داشت: برای رسیدگی به مشکلات کشاورزان باید ابلاغیه‌های جهاد کشاورزی و دستور استانداری مدنظر باشند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار