رشت - ایرنا - رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان گیلان گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه ، ۴۰ فرد دچار مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن با امدادرسانی این مرکز نجات یافتند.
کد خبر: ۸۰۰۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 25 November 2019
 
۴۰ فرد دچار مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن در گیلان نجات یافتند

رشت - ایرنا - رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان گیلان گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه ، ۴۰ فرد دچار مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن با امدادرسانی این مرکز نجات یافتند.

پیمان اسدی روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این افراد دچار مسمومیت با گاز مونواکسید کربن با حضور به موقع و امدادرسانی تکنیسین های فوریت های پزشکی استان گیلان از مرگ نجات یافتند.

وی با بیان این که ۱۲ نفر از افراد دچار مسمومیت با گاز مونواکسید کربن زن و ۲۸ نفر مرد هستند، اضافه کرد: این مسمومین  ۱۰ تا ۷۵ ساله بودند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان با تاکید بر ضرورت توجه به توصیه های ایمنی برای جلوگیری از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن خاطر نشان کرد: با توجه به سرد شدن دمای هوا و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی بایستی با رعایت نکات ایمنی از بروز مسمومیت با گاز منوکسیدکربن و خطرات ناشی از آن جلوگیری کرد.

وی با بیان این که استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از مسمومیت با مونوکسید کربن (CO) حائز اهمیت است، افزود: از هرگونه استفاده از بخاری های بدون دودکش در محیط بسته بایستی خودداری شود و کنترل و انسداد منافذ مسیر دودکش از نظر نشت گازهای سمی قبل از راه اندازی بخاری بهترین راه پیشگیری از بروز حوادث  است.

اسدی،  دقت و توجه به داغ بودن دودکش را  بهترین آزمایش سلامت دودکش عنوان و تصریح کرد: دلیل سرد بودن دودکش بخاری خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از آن است، در این صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازکردن قسمتی از در، یا پنجره تهویه در محیط ایجاد کرد.

وی با بیان این که برخورداری کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت بام‌ها برای جلوگیری از عدم بروز خاموشی بخاری و به دنبال آن انتشار گاز CO اهمیت بالایی دارد، افزود: رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی باشد، اگر رنگ شعله قرمز، زرد و یا نارنجی باشد، حتما نقص در سوخت رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است که سریعا باید بررسی و تعمیر شود. 

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان گیلان بیان داشت: در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود،  از نصب آبگرمکن در حمام، روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه داشتن محیط داخل خانه نیز بایستی خودداری کرد.

وی با تاکید بر این مطلب که بایستی از قراردادن لوله خروجی بخاری به داخل ظرف آب خودداری کرد، خاطر نشان کرد: از به کار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش و یا دارای نقص در دودکش بایستی خودداری شود، در صورت به کارگیری آب گرمکن های دیواری در فضای بسته یا مکان های فاقد جریان هوا، احتمال مسمومیت با گاز منوکسید کربن وجود دارد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان با بیان این که نصب دودکش ها بایستی توسط افراد ماهر  انجام شود، اضافه کرد: تعمیر وسایل گرمایشی توسط افراد غیر مجرب و بی تجربه و یا نصب آنها توسط افراد خانواده موجب بروز خطر می‌شود.

گاز منوکسیدکربن گازی بی رنگ و بی بو است و در اثر احتراق ناقص مواد سوختی تولید می شود، بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گاز ها به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) عامل اصلی مسمومیت با این گاز هستند.

علائم مسمومیت با منوکسیدکربن می تواند شبیه علایم آنفولانزا باشد، سردرد، سرگیجه، ضعف و بی حالی، تهوع و استفراغ ، عدم تعادل در راه رفتن، خواب آلودگی ، تندتند نفس کشیدن و بی قراری از علائم مسمومیت با این گاز است.

در ارتباط با چگونگی برخورد با افرادی که دچار گاز گرفتگی شده اند، اولین کار، خارج کردن فرد مسموم از محل آلودگی و ورود آنها به هوای آزاد است، برای اینکار روی دهان خود را با دستمال مرطوب پوشانده و وارد محل شده ، در و پنجره ها را سریعا باز کرده و با اورژانس ۱۱۵ و آتش نشانی تماس گرفته و آدرس دقیق دهید.

هیچ نوع خوراکی و نوشیدنی به بیمار داده نشود، اتصالات گاز را بسته و از روشن کردن لامپ و آتش خودداری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار