مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی:
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی خبر داد؛منبر چوبی مسجد جامع روستای نقوسان تفرش به عنوان قدیمیترین منبر چوبی ایران در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید
کد خبر: ۸۰۰۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷ 26 November 2019

به گزارش تابناک مرکزی علیرضا ایزدی گفت:با تاییدکمیته ثبت آثار منقول وزارت میراث فرهنگی  ۴ اثر تاریخی منقول استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید

۴ اثر شامل منبر چوبی مسجد جامع روستای نقوسان تفرش،  سنگ مزار امامزاده محمد، درب چوبی امامزاده اسماعیل یوجان خمین و درب چوبی امامزاده ابوالعلی تفرش هستند. این آثار ارزشمند مربوط به دوره سلجوقی و صفوی می باشند.

ایزدی در ادامه گفت: منبر چوبی نقوسان ارزشمندترین آنهاست.  این منبر چوبی یکی از قدیمی ترین آثار چوبی ایران است که بعد از منبر مسجد جامع ابیانه بعنوان قدیمی ترین منبر چوبی ایران شناخته می شود. این منبر در تاریخ ۵۴۰ ه ق یعنی دوره سلجوقی ساخته شده است. و از  تاثیرات هنر ساسانی در هنر چوب  نیز بهره برده است.

 مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی در  توضیح  دومین اثر ثبت شده  استان در فهرست میراث منقول کشور گفت: سنگ فرار شاهزاده محمد که بعنوان امامزاده کوچک نیز شناخته می شود مربوط به سال ۵۸۸ ه ق و مربوط به دوره خوارزمشاهی است. این سنگ مزار  نمونه ای از قبور صندوقی شکل است که با کتیبه های کوفی با مضمون آیات قرآنی ، تاریخ ساخت و نقوش گیاهی تزئین شده است.

او در ادامه گفت: درب چوبی اسماعیل یوجان مربوط به تاریخ 1022 هجری و دوره صفوی است. این درب چوبی با نقوش گره کاری ، نقوش گیاهی در قاب ها، تنکه ها و بائوها تزئین شده است.

علیرضا ایزدی در توضیح چهارمین اثر ثبت شده  در فهرست آثار ملی  گفت: درب چوبی امامزاده محمد فم مربوط به سال 1073 هجری قمری است و به دوره صفوی تعلق دارد. این درب چوبی ، درب جنوبی امامزاده محمد فم تفرش می باشد که با نقوش هندسی ، گیاهی، خطوط بنائی و کتیبه هایی شامل سوره مبارکه فتح، آیه الکرسی ، دعای ناد علیا و .... تزئین شده است.  بر اساس کتیبه موجود روی درب تاریخی مورد نظر این درب تاریخی توسط شخصی به نام بنایی آشتیانی  سفارش داده شده است  که نمونه ای از درب های چوبی بقاع تاریخی تفرش به شمار می آید. 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار