شرکت داروسازی باختر بیوشیمی که از سال ۱۳۶۸ در زمینه تولید دارو در شهرک صنعتی کرمانشاه فعالیت می‌کند، فعالیت خود را از اوایل اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ به دلیل آنچه که مسوُولان این شرکت «پایین بودن قیمت دارو و به صرفه نبودن تولید» اعلام کردند، تعطیل شده است.
کد خبر: ۸۰۰۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 27 November 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،شرکت باختر بیوشیمی ۲۰ اردیبهشت سال ۹۷ با حضور وزیر وقت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پنج داروی تولیدی خود در کرمانشاه رونمایی کرد و چند هفته بعد از این رونمایی فعالیت آن متوقف و کارخانه تعطیل شد.

استاندار: حق با مسئولان شرکت باختربیوشیمی است

دلایل تعطیلی این شرکت در جلسه ستاد تسهیل رفع موانع تولید استان کرمانشاه در ششم خردادماه ۹۸ با حضور استاندار کرمانشاه در استانداری مورد بررسی قرار گرفت و استاندار کرمانشاه بااشاره به تعطیلی شرکت دارویی باختربیوشیمی، گفت: پیگیر رفع مشکلات این شرکت از طریق برگزاری نشستی با وزیر بهداشت هستیم.

هوشنگ بازوند در این جلسه افزود: شرکت باختربیوشیمی با سازمان غذا و دارو مشکل دارد و حق هم با این شرکت است.

وی اظهارداشت: مسوُولان شرکت باختر بیوشیمی می‌گویند که ما دنبال افزایش قیمت واقعی دارو هستیم و از پنج سال گذشته نیز افزایش قیمتی نداشته‌ایم.

وی تصریح کرد که مسوُولان این شرکت مشکلات خود را به صورت مفصل مطرح کردند و از وزیر بهداشت هم درخواست کمک کرده‌ایم و منتظر برگزاری نشستی با دکتر نمکی هستیم.

درخواست مسئولان شرکت افزایش قیمت دارو است

همچنین در ادامه اظهارنظرهای مسوُولان استان کرمانشاه «محمودرضا مرادی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار در تاریخ ۲۲ مرداد ۹۸ در باره مشکلات شرکت باختربیوشیمی گفت: مشکلات این شرکت در بحث سود و زیان است و مسوُولان شرکت معتقدند هزینه‌ها افزایش یافته و تعرفه‌های دارو متناسب با هزینه‌های آنها نیست.

مرادی با بیان اینکه ۳۰ درصد به تعرفه های دارو این شرکت اضافه شده است، افزود: مسوُولان باختربیوشیمی بازهم به این میزان راضی نیستند و ما چند جلسه با حضور استاندار کرمانشاه برای رفع مشکلات این شرکت برگزار کردیم که به نتیجه نرسیدیم.

وی با اعلام اینکه رفع مشکلات این شرکت از عهده دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خارج است، گفت: اکنون مشکلات این شرکت در وزارت بهداشت و درمان و وزارت صمت در حال پیگیری است.

عدم تمایل مجموعه کارخانه در خصوص قیمت

جدیدترین اظهارات در این ارتباط نیز توسط هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه بیان شد که در نشست خبری ۲۳ آبان ۹۸ با خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت کارخانه باختر بیوشیمی، گفت: مجموعه کارخانه چندان تمایلی به توافق با وزارت بهداشت و درمان در خصوص قیمت داروهای تولیدی ندارند.

این اظهارات حاتمی با واکنش رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت باختر بیوشیمی کرمانشاه روبرو شد و «بیژن صدیقی‌مقدم» در جوابیه ای که به ایرنا نمابر کرد آنها را رد کرد.

هزاران میلیارد ریال سرمایه‌گذاری دلیلی بر تمایل به فعالیت است

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت باختر بیوشیمی در ارتباط با وضعیت این شرکت، گفت: این شرکت با صرف هزاران میلیارد ریال سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی برای تولید داروهای حیاتی انسانی از سال ۱۳۶۸ تاسیس و تجهیز شده است.

بیژن صدیقی‌مقدم، در ادامه اظهارات خود آورده است: بنابراین با هیچ ادله عقلی و منطقی نمی‌توان پذیرفت که سرمایه‌گذاری هنگفت انجام شده به دلیل «عدم تمایل به توافق با سازمان غذا و دارو» متوقف گردد به عکس در صورت تمکین سازمان غذا و دارو از قوانین جاری کشور در محاسبه قیمت محصولات بلافاصله تمهیدات لازم و فوری جهت از سرگیری فعالیت تولیدی در کمترین زمان ممکن اتخاذ خواهد شد.

در ادامه این اظهارات رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت باختر بیوشیمی کرمانشاه آمده است: در متجاوز از ۱۸ ماه تعطیلی ناخواسته و تحمیلی واحد تولیدی این شرکت، پیگیری‌های قانونی از طریق مراجع ذیصلاح (دیوان عدالت اداری، بازرسی کل کشور، کمیسیون اصل نود مجلس) برای التزام سازمان غذا و دارو به تمکین از قوانین جاری کشور در خصوص نحوه محاسبه قیمت محصولات دارویی انجام شده که امید است باتوجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید ملی و توجه رئیس قوه قضائیه به زودی شاهد رفع مشکل باشیم.

صدیقی‌مقدم اضافه کرد: در مدت یاد شده تمام مدیران ستادی و مسوُولان کلیدی شرکت با وجود بروز هزینه سنگین، با امید راه‌اندازی مجدد واحد تولیدی حفظ شده‌اند که این امر گواه بر جدیت این شرکت در راه‌اندازی واحد تولیدی است.

او همچنین در ادامه اظهارات خود آورده است: متاسفانه در ماه اخیر اداره کل مالیاتی استان کرمانشاه با طرح وجود بدهی مالیاتی (باوجود احراز معافیت مالیاتی) اقدام به بازداشت حساب شرکت و تمام مدیران ارشد شرکت کرده و باعث بروز مشکلات جدی در رویه های جاری شرکت شده است که متاسفانه به دلیل عدم وجود دسترسی به حساب‌های شرکت ناگزیر به قطع ارتباط با پرسنل یاد شده در ماه اخیر شده ایم.
او در پایان اظهاراتش آورده است: همچنین متعاقب اقدام فوق که عدم تمدید کارت بازرگانی شرکت را به دنبال داشته است، وقفه جدی در ترخیص ماده موثره حیاتی جهت تولید داروی آنفلوانزا را فراهم کرده است.

سازمان غذا و دارو قیمت داروها را افزایش داده است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: شرکت باختر بیوشیمی از ابتدای اردیبهشت سال ۹۷ بنابراعلام مسوُولان شرکت در خصوص اینکه از چندسال قبل تغییر قیمت نداشته‌ایم و روند فعلی به صرفه نیست، تولید کارخانه را تعطیل کردند.

قباد محمدی، به ورود سازمان غذا و دارو به این موضوع و برگزاری چندین نشست و جلسه با مسوُولان شرکت باختربوشیمی برای رفع مشکل و فعالیت مجدد شرکت اشاره کرد و افزود: در این نشست‌ها با افزایش قیمت داروهای تولیدی شرکت باختر بیوشیمی موافقت شد.

او گفت: براساس این توافقات قرار شد نمونه داروهایی که مشابه داخلی ندارد هر قیمتی که خود شرکت باختربیوشیمی بپذیرد مورد موافقت سازمان غذا و دارو قرار گیرد و هر دارویی که نمونه داخلی دارد به قیمت ۳۰ درصد بیشتر از قیمتی که بقیه کارخانه‌ها می‌فروشند، افزایش یابد.

وی با بیان اینکه مسوُولان شرکت باختر بیوشیمی این پیشنهادات سازمان غذا و دارو را نپذیرفتند، گفت: ما جلسات زیادی تشکیل دادیم که مسوُولان شرکت را برای فعالیت مجدد شرکت راضی کنیم اما رضایت ندادند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه جلسات و مذاکرات زیادی با مسوُولان این شرکت برگزار کردیم، افزود: سازمان غذا و دارو هم قیمت‌های مناسبی پیشنهاد داده اما تاکنون این پیشنهادات را نپذیرفته‌اند و شرکت همچنان تعطیل است.

محمدی افزود: قیمت‌های پیشنهادی سازمان غذا و دارو باعث فشار به مردم و اعتراض سازمان‌های بیمه‌گر و همچنین سایر کارخانه‌های تولیدی می‌شود اما این سازمان برای رفع مشکلات شرکت باختر بیوشیمی با افزایش قیمت‌ها موافقت کرد.

شرکت داروسازی باختر بیوشیمی در پایگاه اطلاع رسانی خود در ارتباط با تاریخچه این شرکت آورده است: این شرکت در سال ۱۳۶۸ تحت شماره ۱۷۷۱ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید و در ‏همان سال فعالیت خود را با تولید نوارهای تشخیصی طبی برای اولین بار در ایران، با هدف و چشم انداز در دسترس قرار دادن جدیدترین داروهای روز دنیا با بهترین کیفیت، مناسبترین قیمت و ایجاد خودکفایی در تولید دارو، صرفه جویی در مصرف ارز، اشتغالزایی آغاز کرد.

این شرکت در شهر کرمانشاه با مساحتی در حدود پنج هزار مترمربع با زیربنایی در حدود سه هزار مترمربع پا به عرصه خدمت به ارتقا سلامت ایرانیان گذاشت و پس از آن خطوط تولید دارویی را برای فراهم کردن امکان تولید محصولات دارویی جامد (قرص و کپسول) راه اندازی نموده و توسعه بخشید.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار