شماری از شهروندان سمنانی بعد از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین نسبت به بروز برخی گرانی‌ها مانند کرایه حمل و نقل و کالاهای ضروری ابراز نگرانی کردند و از مسوولان امر خواستند تا با اطلاع‌رسانی همه جانبه، افزایش نظارت بر بازار و اصناف، به حفظ قدرت خرید مردم کمک کنند.
کد خبر: ۸۰۰۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰ 27 November 2019

حفظ قدرت خرید سمنانی‌ها با تشدید نظارت بر قیمت‌ها

جمعی از شهروندان استان سمنان ضمن ابراز برخی نگرانی‌ها از گران شدن کالاهای ضروری، اظهار داشتند: مسوولان متولی بعد از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از سوی فعالان بخش‌های مختلف با اصناف گفت و گو داشته باشند.

این شهروندان در عین حال تاکید کردند مسوولان امر باید برای راه برون‌رفت از مشکلات بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی لازم را اتخاذ کنند تا فروشنده و خریدار ضرر نکنند، چرا که بازار اکنون نیاز به امنیت روانی و آگاهی‌بخشی دارد که همه بتوانند نیازهای روزمره خود را به طور طبیعی برطرف کنند.

بررسی میدانی خبرنگاران ایرنا از بخش‌های مختلف شهرستان‌های استان سمنان حاکی است مسوولان نهادهای مختلف باید نظارت محسوس و آشکارشان بر همه صنوف و مراکز خدماتی را به صورت شبانه‌روزی بیشتر کنند تا جلوی هرگونه سوء استفاده گرفته شود.


شهروندان نگران افزایش قیمت هستند
مهدی بیدقی یک شهروند مهدیشهری در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: قیمت گوشت در این شهرستان نسبت به پیش از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین افزایش داشت و به ۹۰ تا ۹۵ هزار تومان رسید.

وی بیان کرد: قیمت‌ دیگر کالاها در این شهرستان مانند گذشته است و در این چند روز تغییری نکرده اما مهدیشهری‌ها نگران افزایش قیمت هستند و بر این باورند اگر نظارت‌ها نباشد، برخی فروشندگان خودسرانه اقدام به افزایش قیمت‌ کالاها می‌کنند.

این شهروند مهدیشهری ادامه داد: کسبه و اصناف مانند سابق فروش دارند و نباید کالاها را در انبار احتکار نکردند.

بیدقی با بیان اینکه مردم با مسوولان همراهی و همکاری لازم را دارند، تصریح کرد: هجوم به فروشگاه‌ها به منظور خرید برای احتکار خانگی از سوی شهروندان مهدیشهری را مشاهده نکردم.

 

نظارت‌ها باید مانع فشار بر مردم شود

سیامک شفیعی یک شهروند سمنانی که منتظر تاکسی در یکی از خیابان‌های شهر است، در گفت و گو با ایرنا افزود: کرایه‌های تاکسی در این چند روز تغییری نکرد، ولی برخی از مردم درباره افزایش نرخ تاکسی‌ها در روزهای آینده نگران هستند، زیرا زمزمه‌هایی در این زمینه وجود دارد.

معصومه مقدم بانوی ساکن سمنان، به افزایش قیمت‌ها در سال گذشته اشاره و تاکید کرد: هرگونه افزایش قیمت در بخش‌های مختلف، به خاطر ایجاد مشکلات معیشتی و اقتصادی در پی تحریم‌ها در سال های گذشته، سبب سنگینی فشار غیرقابل تحمل بر مردم می‌شود.

وی گفت: اگر دستگاه‌های نظارتی بر اصناف و بازار، کنترل و نظارت شبانه‌روزی داشته باشند، افزایش قیمت رخ نمی‌دهد.

این بانو با گلایه‌مندی از نحوه اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی‌ها در این زمینه به شیوه بهتری می‌توانست انجام شود تا مردم یکباره دچار شوک و دلهره نشوند.

 

ضرورت کنترل قیمت‌ها از مرکز توزیع کشور

یکی از کسبه سمنان به خبرنگار ایرنا گفت: اگر نرخ کالاها در عمده‌فروشی‌ها و بازار تهران افزایش نیابد، واحدهای صنفی در شهرستان‌ها کالاها را به قیمت گذشته می فروشند و افزایش قیمتی نخواهند داشت. 

وی به ضرورت کنترل و نظارت بر عمده‌فروشی‌ها تاکید و اضافه کرد: اگر اجناس به قیمت بالاتر از گذشته به دست اصناف برسد، آنان، به ناچار برای جبران هزینه‌ها، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

مسوول فنی یک داروخانه در سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود: پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، قیمت برخی از داروها افزایش داشت.

این مسوول فنی که نخواست نامش ذکر شود، گفت: افزایش قیمت ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومانی یک شربت امری طبیعی به نظر می‌رسد اما اینکه یک شبه نرخ دارویی ۲ هزار تومان افزایش یابد، جای نگرانی است.

یکی از کسبه‌ دامغان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابرازداشت: بازار فروش لوازم و کالاها در این چند روز کم رونق شد و با افزایش قیمت، بازاریان تعداد اندک مشتریان خود را نیز از دست می‌دهند.

غلامرضا اسماعیلی یادآور شد: در گفت و گو با عمده فروشان در تهران، آن ها اینگونه اظهارداشتند که رانندگان وانت بار و نیسان خواهان افزایش کرایه حمل بار هستند.

وی ابرازداشت: در صورت افزایش هزینه‌های حمل و نقل کالا از تهران به سایر استان‌ها، قیمت کالاها و لوازم در شهرستان‌ها افزایش می‌یابد و بازار وضعیت نامناسب‌تری به خود می‌گیرد. 

وی با بیان این که قیمت بنزین ربطی به حمل کالاها ندارد، گفت: برخی از فروشندگان از اینکه باید اجناس را با خودروهای خود از مرزها بخرند و به سمنان انتقال دهند، از حالا از احتمال افزایش قیمت کالاها صحبت می کنند.

در حالی این سخنان از شهروندان سمنانی شنیده می‌شود که  عزم مسوولان استانی بر کنترل و تشدید نظارت‌ها با هدف جلوگیری از افزایش قیمت کالاها است و بعد از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین تاکنون نشست‌های متعددی برای نظارت بر امور مختلف در نهادها به ویژه در استانداری برگزار شد که کارشناسان تاکید دارند این نشست‌ها باید تخصصی‌تر برای همه حوزه‌ها برگزار شود.

 

دولت در پی جلوگیری از افزایش قیمت‌ها است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: مردم نگران افزایش قیمت کالا و خدمات نباشند، چرا که دستگاه‌ها و تیم‌های بازرسی بر قیمت کالا و خدمات پس از افزایش نرخ بنزین در امر نظارت بر بازار فعال‌تر عمل می‎کنند.

حبیب‌الله خجسته‌پور افزود: شهروندان در اجرای دقیق و منطقی طرح نظارت بر قیمت کالا و خدمات پس افزایش قیمت بنزین مشارکت و همراهی داشته باشند.

معاون استاندار یادآور شد: اگرچه ممکن است در چنین شرایط اقتصادی روش اجرای طرح مشکلاتی را برای شهروندان به همراه داشته باشد، اما شهروندان بدانند دولت با جدیت در پی جلوگیری از تاثیر افزایش قیمت بنزین بر نرخ سایر کالاها و خدمات است.

 

 بازرسان اتاق اصناف استان سمنان در آماده‌باش هستند

بازرسان اتاق اصناف در آماده‌باش هستند

رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان سمنان در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: تمام بازرسان اتاق اصناف استان با دستور معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان برای رصد قیمت کالا در بازار در آماده‌باش هستند.

مریم عرب اضافه کرد: در کنار نظارت‌های بازرسان اصناف، شهروندان هرگونه تخلف‌ احتمالی مانند گران‌فروشی، درج‌نشدن قیمت کالا و دیگر مصادیق تخلف را به بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان گزارش دهند.

وی بیان کرد: اکنون اقلام غذایی و کالاهای مورد نیاز شهروندان در استان سمنان به فراوانی موجود است و مردم از خرید قابل توجه و احتکار خانگی کالا خودداری کنند.

رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان سمنان یادآور شد: اصناف و بازاری‌های استان نقشی در افزایش خودسرانه قیمت کالاها ندارند و با برخورد قاطعانه با سودجویان می‌توان از گران شدن کالا در بازار جلوگیری کرد.

 

بازار به دقت رصد می‌شود

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: ۵۲ بازرس برای نظارت بر واحدهای صنفی با هدف جلوگیری از تخلف افزایش قیمت به صورت شبانه‌روزی بازار استان را رصد می‌کنند.

مهدی یحیایی در گفت و گو با ایرنا، افزود: اصلاح قیمت بنزین ممکن است فرصتی را برای سودجویان برای افزایش قیمت کالاها ایجاد کند که بخش نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت با همکاری دیگر بخش‌های مرتبط در قالب تیم‌های عملیاتی مشترک به فراخور کاری اقدام به بازرسی برای جلوگیری از بروز تخلف‌ها می‌کند.

وی با اشاره به افزایش گزارش‌های مردمی پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین، تصریح کرد: گزارش‌های مردمی طی یک هفته گذشته از طریق سامانه ۱۲۴ در خصوص تخلف واحد صنفی افزایش یافته است.

یحیایی تصریح کرد: گرانفروشی در صنف‌های میوه و تره بار، گوشت و تخم‌مرغ در این مدت اکثر گزارش‌های مردمی  را شامل می‌شود.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان ابرازداشت:  واحدهای متخلف در بحث تخلفات صنفی شناسایی و به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

 

امتناع از فروش و درج‌نکردن قیمت خط قرمز

رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان سمنان خاطرنشان کرد: امتناع از فروش و درج نشدن قیمت کالا در واحدهای صنفی خط قرمز مسئولان و بازرسی اصناف است.

عرب ادامه داد: طرح تشدید نظارت‌ها در بازار با توجه به اقدام‌های اخیر اقتصادی در کشور از سوی بازرسان اصناف استان سمنان در دستور کار قرار دارد.

رئیس بازرسی اتاق اصناف استان سمنان افزود: با توجه به افزایش قیمت بنزین احتمال تخلف از سوی بعضی افراد سودجو در بازار عرضه و تقاضا وجود دارد، بنابراین با تشدید نظارت‌ها ،تخلف‌های احتمالی به حداقل می‌رسد.

 

 

نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی چرایی افزایش قیمت بنزین

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان تصریح کرد: اصلاح قیمت اداره کشور را در مسیر درست قرار می‌دهد و مانع سوءاستفاده سودجویان می‌‍‌شود.

حشمت الله عسگری ابراز داشت: مردم اگر فلسفه اصلاح قیمت را بدانند، حتما همکاری خواهند کرد، چرا که ضرر اصلاح نشدن قیمت‌ها بیش از اصلاح آن است و رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی از چرایی این مساله، نقشی مهم در آگاهی بخشی به جامعه دارد.

وی بیان کرد: دولت به مشاغلی مانند تاکسیرانی که فعالیت و چرخه اقتصادی آن‌ها ارتباط مستقیم با قیمت سوخت دارد ، کمک می‌کند و جای نگرانی وجود ندارد.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی استان سمنان گفت: رسانه‌های رسمی و غیررسمی از تلاش‌های معقول، مشروع و منطقی پیش‌برنده اوضاع به سمت عقلانیت، دفاع کنند.

حجت الاسلام والمسلمین علی‌اصغر فضیلت با بیان اینکه از کنار اخبار نمی‌توان به راحتی گذر کرد، افزود: رسانه‌ها از بازگویی رویدادهای دارای محتوای اشتباه، شائبه برانگیز و آسیب‌زننده به مردم عادی پرهیز کنند.

وی بیان کرد: اعتراض‌های قانونی و معقول قابل قبول است و قانون اساسی برای تحقق این مساله پیش‌بینی دارد که مهم ترین آن کسب مجوز است.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی استان سمنان ادامه داد: نقد در داخل کشور وجود دارد و این مساله کاملا طبیعی است و بروز همچین مساله‌ای در بین نیروهای کشور نشانه پویایی ایران اسلامی است.

وی به تاثیرگذاری نوع موضع‌گیری رسانه‌ها در جامعه اشاره و تصریح کرد: رسانه‌ها به رویکرد سلبی و ایجابی توجه داشته و در اطلاع‌رسانی و تبیین چرایی افزایش قیمت بنزین نقش خود را ایفا کنند.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی استان سمنان، نظر مقام معظم رهبری را سرمایه اجتماعی برشمرد و از رسانه‌ها خواست تا با ارائه نقدهای سازنده در طرح های اقتصادی و تبیین بیانات رهبری به رسالت خود در این شرایط حساس اخیر عمل کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار