معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد:
زهرایی با اشاره به لزوم خود ارزیابی در میان فرهنگیان گفت : گاهی شاخصه هایی برای یک معلم وجود دارد که اگر رعایت نشود هم برای خود معلم و هم کسی که اقدام به انتصاب کرده است پذیرفتنی نیست و هم برای جامعه خسارت بار خواهد بود.
کد خبر: ۸۰۱۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹ 30 November 2019

 
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد ، گفت : همه آنچه در اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین ، چشم‌انداز ۱۴۰۴ ، برنامه ملی درسی و دیگر برنامه ها آمده است ، ساختن و تربیت انسان عنوان شده است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، علی زهرایی افزود: علوم تربیتی با همه گرایش ها و شاخه هایش هم به مسئله انسان می پردازد یعنی ماهیت علوم تربیتی پرداختن به موضوع تربیت انسان است.
زهرایی گفت : همه مکاتب مانند پراگماتیسم ، عملگرا ها ، طبیعت گرا ها ، تعامل گرا ها و همچنین آنهایی که معتقدند قدرت باید ساختار خود را در تربیت بروز دهد و دیگر مکاتب همه یک فصل مشترک دارند و آن این است که موضوع علوم انسانی تربیت انسان است ضمن اینکه در جامعه آموزشی ما بر این اعتقاد هستیم که تربیت انسان عملیات پیچیده است که از عهده هر شخصی بر نمی آید.
وی افزود : تربیت در آموزش ابتدایی هم بنیان عقلانی دارند و هم بنیان دینی و آسمانی و خداوند هم ابلاغ وحی خود را با تعلیم و تربیت آغاز کرده است.
زهرایی گفت : وظیفه ما در سیستم آموزش و پرورش ، پرداختن و تربیت انسان است و برای تحقق آن باید شرافت شغلی وجود داشته باشد که به وسیله بخشنامه‌ها و ارزیابی ها تحقق می یابد هرچند باید بپذیریم ارزیابی دقیق صورت نمی گیرد و بهره وری هم کامل نیست.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد : گاهی معلمین ما بهترین عملکرد را در کلاس درس دارند اما به دنبال تهیه مستندات نیستند . می بینیم که در رتبه‌بندی ، تشویقی یا معلمان نمونه اسمی از آنها نیست!
وی افزود : وقتی گفته می‌شود مدرسه نظامی پویاست و باید مشخص کند که معلمین چگونه عملکردی دارند به این دلیل است که در مدرسه است که معلم خلاقیت های خود را نشان می دهد و باید هم مدیر مدرسه این موضوع را مشخص کند نه مدیران ستادی که در ادارات کار می‌کنند.
زهرایی ادامه داد : باید بپذیریم که مدیران ستادی می‌توانند قالبی را در اختیار مدیران مدارس قرار دهند اما باید مدیران مدارس باشند که عملکرد معلم را بسنجند و تشخیص دهند که کدام موفق‌تر عمل می‌کنند و مدیران ستادی هم فقط عملکرد مدیران مدارس را نظارت و پایش کنند.
این مسئولی آموزش ابتدایی افزود : یکی از راه‌های سنجش عملکرد از طرف خود افراد است که خود ارزیابی گفته می‌شد که در همه علوم هم به این موضوع پرداخته شده است .
وی با اشاره به لزوم خود ارزیابی در میان فرهنگیان گفت : گاهی شاخصه هایی برای یک معلم وجود دارد که اگر رعایت نشود هم برای خود معلم و هم کسی که اقدام به انتصاب کرده است پذیرفتنی نیست و هم برای جامعه خسارت بار خواهد بود.
زهرایی با اشاره به کیفیت آموزش در برخی کشورهای پیشرفته دنیا که باعث شادابی دانش‌آموزان می‌شود گفت : برخی شاخص های سنجش مورد نیاز در آموزش تطبیقی در فرم های ارزیابی ما نیامده است اما به عنوان اخلاق حرفه‌ای یکی از ملزومات کار معلم در کلاس درس است که باید به آن توجه ویژه شود.
وی گفت : در همه حوزه ها اخلاق وجود دارند اخلاق سیاسی در سیاست ، اخلاق ورزشی در ورزش و در آموزش هم اخلاق آموزشی وجود دارد به عنوان مثال یک معلم باید بداند که چه میزان مطالعه در خصوص مسائل آموزشی دارد و این اخلاق حرفه ای در آموزش است که باید به آن پایبند باشد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنانش هدف از ایجاد راهبران آموزشی را تحقق عدالت آموزشی در فرایند یادگیری برای دانش‌آموزان عنوان کرد و گفت : راهبر سفیر تحقق کیفیت و تحقق عدالت آموزشی در مدارس روستایی و عشایری است.
زهرایی افزود : وظیفه راهبر آموزشی پایش عملکرد یک آموزگار بدون از تفکر مچ گیری ، برگزاری کارگاه‌های کیفیت‌بخشی به فراخور نیاز معلمان حوزه و اجرای تمام برنامه های کیفیت بخشی و تهیه گزارش از این عملکرد ها است که وظیفه ای مهم و تاثیرگذار در ارتقاء کیفیت فرایند یاددهی محسوب می شود.
وی به موضوع درس پژوهی هم اشاره کرد و گفت : در موضوع درس پژوهی هدف مرتفع کردن مشکلات در فرایند یادگیری است و این موضوع را معلم در کلاس درس تشخیص می‌دهد که هیچ ارتباطی با ادارات ستادی یا وزارت ندارد بلکه این معلم است که مشکلات را احساء و این مشکل در کلاس را به تحقیق و پژوهش می‌گذرد و پیشنهاد اصلاح می دهد.
زهرایی با اشاره به آیین‌نامه اجرایی ارزیابی توصیفی گفت : یکی از اهداف این طرح تغییر در نظام ارزیابی دانش آموز در جهت پیشرفت و کیفیت بخشی به فرایند آموزش است لذا پذیرفتنی نیست که پس از گذشت چندین سال از اجرای این طرح هنوز به اهداف آن رسیده باشیم.
معاون مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت : توجه ویژه به مقوله مدرسه محوری بسیار مهم است و وظیفه مسئولین و مدیران آموزش و پرورش است که به طور مرتب در مدارس باشند و برنامه‌ها را بر اساس نیازهای تشخیصی مدرسه تدوین و پایش کنند. و برنامه های کیفیت بخشی آموزشی نباید در ادارات تشخیص و نیازسنجی شود بلکه باید از مدارس و معلمین و راهبران با توجه به نیازها تشخیص ، اعلام و تدوین شوند.
زهرایی در پایان گفت : یکی از مشکلات اساسی در بسیاری از دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش در ایران منصب پروری و خودبرتربینی مدیران است این در حالی است که اگر یک مدیر در آموزش و پرورش حرمتی دارد از حرمت همین معلمین است و بسیار ضروری است که این نگاه اصلاح شود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بویر احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
؟..............بیا برو حساب مدارس هیات امنایی ..... را بررسی کن اون وقت فکر کنم اگه اعتقاد داشته باشی استعفا خواهی داد
بهرام پارسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
فقط ما بلدیم خوب حرف بزنیم. وخبری از عدالت آموزشی واین حرفها نیست وقتی ضعیفترین مدیر یک مدرسه بر هرم مدیریت قرار میگیره این یعنی هیچ.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار