موج شدید آنفلوانزا در راه است و این بیماری به شدت مسری تاکنون شماری از ایرانیان را به کام مرگ کشانده است.
کد خبر: ۸۰۲۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵ 02 December 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: چند هفته ای است موج شدید آنفلوانزا در اروپا و آسیا شیوع پیدا کرده و به گفته مسئولان وزارت بهداشت در هفته گذشته جان ۱۹ ایرانی را گرفته است، بیماری شبه سرماخوردگی که به یک باره مرگ فرد را رقم می زند، بیماری آنفلوانزا در حکم قاتل سریالی به تدریج جان ایرانیان را می گیرد و روز به روز به شمار قربانیان افزوده می شود.


شیوع آنفلوانزا مرگبار در کشور
مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان درباره موج آنفلوانزای مرگبار در کشور اظهار کرد: از ۳ هفته‌ قبل موج شدید بیماری آنفلوانزا به کشور وارد شده است.

گویا ادامه داد: برخلاف سال‌های گذشته؛ امسال دو نوع ویروس آنفلوانزا در دنیا شایع شده و شدت بیماری آنفلوانزا بیشتر است، توصیه می کنیم، مردم به نکات بهداشتی که مهمترین آن شستشوی دست‌هاست، توجه کنند.

رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد: هیچ کمبود دارویی نداریم و هفته گذشته دستور دادم که دارو در اختیار بیمارستان های خصوصی قرار بگیرد و آمار فوتی ها به معاونت های بهداشتی اعلام شود.

موج شدید آنفلوانزا در راه است
معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: موج آنفلوانزا در ۲ هفته آینده شدیدتر خواهد شد و پس از آن فروکش خواهد کرد و رعایت نکات بهداشتی مهمترین راه پیشگیری محسوب می شود.

عرفانی رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: ویروس آنفلوآنزا به شدت مسری است و از راه تنفسی منتقل می‌شود و امسال چهار هفته زودتر آنفلوآنزا در کشور شایع شده و ویروس مرتب در حال جهش و تغییر بوده و این مسئله موجب شدیدتر شدن علائم شده است.

مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا اظهار کرد: آنفلوانزا از زمان شیوع تا فروکش کردن سه موج دارد و پیش بینی زمان موج‌های آنفلوآنزا ممکن نیست و با سردتر شدن هوا بیماری آنفلوانزا شدیدتر می شود.

 

آمار فوتی ها و بستری آنفلوانزا در کشور
رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت ششم آذرماه از فوت ۳۷ نفر از ابتدای سال تا این روز خبر داده بود.

جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت درباره موج مرگبار آنفلوانزا اظهار کرد: تاکنون چهار هزار نفر به دلیل بیماری آنفلوانزا در بیمارستان ها بستری شده اند و از نظر دارو کمبودی نداریم.

رئیسی با اشاره به آمار فوتی های آنفلوانزا در کشور اظهار کرد: طی یک هفته از دوم تا هشتم آذرماه، ۲۷۴ نفر به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا در بیمارستان بستری شده اند. ۱۳۰۰ نفر به دلیل بیماری‌های تنفسی به مراکز بستری و سرپایی مراجعه کرده اند و ۱۹ مورد فوتی در این هفته داشتیم.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر در هفته پایانی آبان ماه در موج جدید آنفلوانزا ۱۵ نفر جان خود را از دست داده بودند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: در هفته پایانی آبان ماه موارد بستری بیماران ناشی از ویروس آنفلوانزا نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد، به طوری که ۱۵ نفر بر اثر بیماری آنفلوانزا جان خود را از دست دادند، در این میان بیشترین آمار مرگ و میر مربوط به استان‌های تهران، مازندران و آذربایجان شرقی است و اغلب افرادی که جان خود را بر اثر آنفلوانزا از دست داده‌اند به بیماری زمینه‌ای دچار بودند یا سن بالا داشته‌اند.

 

ویروس آنفلوانزا در کمین چه کسانی است؟
مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی پزشكی درباره اینکه چه افرادی بیشتر در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزا هستند، اظهار کرد: افراد بالای ۶۰ سال، کودکان ۶ ماه تا ۶ سال، افرادی که شیمی درمانی، رادیوتراپی یا همودیالیز می‌شوند، مبتلایان به چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی، ریوی، کلیوی، دیابت، سرطان، لوسمی و لنفوم، اشخاص HIV مثبت، پرسنل بیمارستان‌ها و کادر پزشکی، زنان باردار و شیرده، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و اشخاصی که تحت درمان با کورتیکو استروئید‌ها (کورتون) قرار دارند، نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آنفلوانزا قرار دارند.

 

مهمترین راه پیشگیری از آنفلوانزا را بشناسید
معاون بهداشت وزیر بهداشت مهمترین راه پیشگیری از آنفلوانزا شست و شوی مداوم دست ها دانست و گفت: پرهیز از حضور مبتلایان در جمع، دست دادن و روبوسی کردن، پرهیز از خود درمانی و مراجعه به پزشکی در صورت شدید بودن و طولانی شدن علائم از مهمترین راه های پیشگیری از بیماری مسری آنفلوانزاست.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه رعایت نکات بهداشتی در پیشگیری از آنفلوانزا ضروری است، گفت: شست‌وشوی مرتب دست‌ها در پیشگیری بسیار موثر است و احتمال انتقال بیماری تا ۳۰ دقیقه از طریق دست ها وجود دارد و مبتلایان به آنفلوانزا باید زمان سرفه و عطسه از دستمال استفاده کنند و دستمالمصرف شده را در سطل زباله بیندازند همچنین پرهیز از دست دادن و روبوسی در پیشگیری موثر است.

راه های پیشگیری از آنفلوانزا در دانش آموزان
حسن ضیاءالدینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی پزشكی با اشاره به راه های پیشگیری از آنفلوانزا در دانش آموزان گفت: این بیماری مسری است و امسال ۲ دو شکل ویروس شیوع پیدا کرده و آمار ابتلا به ویروس قوی تر بیشتر بوده است.

مدیرکل دفتر سلامت آموزش و پرورش مهمترین راه پیشگیری از آنفلونزا‌ را شستشوی دست ها دانست و افزود: این بیماری از طریق تنفس منتقل می شود و مبتلایان باید هنگام سرفه و عطسه از دستمال استفاده کنند و پس از قراردادن دستمال در کیسه آن را دور بیندازنند.

ضیاءالدینی خطاب به والدین گفت: پدر و مادرها از فرستادن دانش آموزان مبتلا به آنفلوانزا به مدرسه خودداری کنند چون این ویروس با عطسیه وسرفه منتقل می شود و خطر ابتلا به سار دانش آموزان وجود دارد.

او خواب کافی دانش آموزان را یکی از روش های تقویت سیستم ایمنی بدن دانش آموزان معرفی کرد و گفت: : ۸ ساعت خواب موجب می شود تا سیستم ایمنی دانش اموزان در برابر ویورس آنفلوانزا مقاوم شود، همچنین نوشیدن مایعات به ویژه ۸ الی ۱۰ لیوان آب به خارج شدن سم و حفظ رطوب مخاط‌های مجاری تنفسی کمک می‌کند.

 

این افراد حتما واکسن آنفلوانزا بزنند
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: تزریق واکسن آنفلوانزا برای همه ضروری نسیت خانم‌های باردار، بیماران قلبی – ریوی، کودکان، بیماران مبتلا به نقص ایمنی از گروه‌هایی هستند که تزریق واکسن آنفلوانزا برای آن‌ها ضروری است.

عرفانی با اشاره به تزریق واکسن آنفلوآنزا گفت: یک واکسن بی‌ضرر و در دسترس در این زمینه فراهم است. واکسن آنفلوآنزا آنتی ژن ویروس را دارد؛ به این معنا که قدرت ایمنی‌زایی دارد، اما توان بیماری‌زایی ندارد. بر همین اساس هم افراد در معرض خطر باید از شهریور ماه واکسن خود را تزریق کنند؛ اما این به معنای آن نیست که بعد از این تاریخ امکان واکسیناسیون وجود ندارد. تاریخ انقضای این واکسن تا پایان بهار سال بعد است، اما بهتر است گروه‌های در معرض هر چه زودتر این واکسن را مصرف کنند. از زمان تزریق واکسن تا حدودا دو هفته بعد، نسبت به بیماری مقاومت پیدا می‌شود. در مجموع این واکسن کاملا بی‌ضرر است و حتی خانم‌های باردار نیز می‌توانند آن را تزریق کنند.

 

علائم آنفلوانزا را بشناسید
عرفانی با بیان این که این بیماری در طول سال اتفاق می‌افتد، اما در فصل سرد سال شرایط برای انتقال فراهم‌تر است و حالت همه‌گیری پیدا می‌کند، درباره ویژگی‌های آنفلوانزا و سرماخوردگی و تفاوت آنها با یکدیگر، گفت: در سرماخوردگی علایم به تدریج شروع می‌شود اما در آنفلوآنزا بروز علایم ناگهانی و یک مرتبه است. در آنفلوآنزا پای ثابت قضیه تب بالای ۳۸ درجه است. در مجموع می‌توان گفت که تب و سرفه دو رکن اصلی آنفلوآنزا هستند. همچنین سوم بدن درد و سر درد در آنفلوآنزا بیشتر است، اما به این نکته باید توجه کرد که هیچ پزشک متخصصی هم نمی‌تواند بین یک سرماخوردگی و آنفلوآنزای خفیف تفاوت قائل شود و تشخیص قطعی آنفلوآنزا صرفا آزمایشگاهی است (آزمایش ترشحات گلو).

مردانی ادامه داد: شاه‌ علامت سرماخوردگی آبریزش بینی، عطسه و سرفه است. درحالی که شاه علامت آنفلوآنزا، تب و درد و کوفتگی بدن است. البته هر دو ممکن است سرفه و عطسه را داشته باشند. بدن درد علامت بیماری آنفلوآنزا است. باید توجه کرد که حال بیمار آنفلوآنزا بسیار بد است و فرد نمی‌تواند بدون کمک کسی از جایش بلند شود و در موارد شدید در بیمارستان بستری می‌شود. شدت علائم بسیار بارز است، اما در سرماخوردگی اینطور نیست.

تفاوت سرماخوردگی و آنفلوانزا را بشناسید
محمدرضا مدرسی متخصص ریه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک درباره تفاوت‌های میان آنفلوانزا و سرماخوردگی اظهار کرد: راحت‌ترین راه انتقال آنفلوانزا به افراد بسته بودن محیط است که مدرسه، اتوبوس‌های عمومی و منزل از این قبیل محیط‌ها هستند که موجب انتقال آنفلوانزا و ویروس‌های کشنده می‌شوند.

او در ادامه افزود: جالب است بدانید که این میکروب‌ها می‌توانند چندین ساعت در شرایط سرد هم زنده بمانند و به راحتی هنگام آلودگی به افراد منتقل شوند.

مدرسی بیان کرد: آنفلوانزا در بزرگسالان به مدت ۳ تا ۴ روز بعد از بیماری هم قابل انتقال است، اما در کودکان به مدت ۷ روز ادامه دارد. به همین دلیل باز هم واگیردار است؛ معمولاً آنفلوانزا ممکن است همراه یا بدون عارضه باشد که اگر بدون عارضه خطرناکی باشد به راحتی درمان می شود.

این متخصص ریه ادامه داد: آنفلوانزا کاملاً ناگهانی اتفاق می‌افتد و به راحتی موجب کاهش سیستم ایمنی بدن شده و ویروس در بدن فرد نفوذ خواهد کرد.

او یادآوری کرد: علائم بارز آنفلوانزا معمولاً به صورت تب و لرز، بی‌اشتهایی، درد عضلانی و سردرد‌های شدید است که معمولاً با بالا رفتن تب شدت درد هم افزایش می‌یابد.

مدرسی گفت: معمولاً علائم آنفلوانزای کودکان با درد در قسمت ساق پای آن‌ها ظاهر می‌شود، ممکن است علائم تنفسی مانند سرفه‌های خشک، گلودرد شدید، ترشحات بینی و خشونت و گرفتگی صدا هم ایجاد شود.

توزیع داروی آنفلوانزا از فردا در داروخانه‌های منتخب
غلامحسین مهرعلیان مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در مورد یک نوع داروی آنفولانزا(اسلتامیویر) گفت: داروی اسلتامیویر قرار بود از طریق معاونت بهداشتی در اختیار مراکز بهداشتی قرار بگیرد، اما در این شرایط که تقاضا رو به افزایش است از وزیر محترم بهداشت درخواست کردیم این دارو علاوه بر معاونت بهداشتی در صورت تجویز سه گروه متخصص اطفال، کودکان و داخلی در داروخانه‌های منتخب دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، ارائه شود و بیماران بتوانند این دارو را از داروخانه‌های منتخب هم تهیه کنند، که مورد موافقت مقام عالی وزارت واقع شد.

وی افزود: امسال واکسن آنفولانزا در زمان مناسبی با تعداد خوب در اختیار معاونت بهداشتی قرار گرفت و در بخش خصوصی نیز توزیع شد و متقاضیان موفق به دریافت واکسن شدند. اما در هفته‌های اخیر شاهد ایجاد موجی از بیماری آنفولانزا در کشور هستیم. بسیاری از پزشکان برای درمان علاقه‌مند به تجویز داروی اسلتامبویر هستند که تقاضا برای تهیه این دارو را به‌طور چشمگیری افزایش داده است.

وی با بیان اینکه یک‌میلیون عدد قرص اسلتامیویر از منبعی باکیفیت تهیه‌شده است، عنوان کرد: در طی دو روز آینده ۵۰۰ هزار عدد از این دارو در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار می‌گیرد، تا آخر هفته بعد نیز ۵۰۰ هزار عدد دیگر از این دارو بین دانشگاه‌‌ها توزیع می‌شود تا بیماران بتوانند به‌راحتی داروی موردنیاز خود را از داروخانه‌های منتخب تهیه کنند.

 

با این موادغذایی به جنگ آنفلوانزا بروید
نرگس جوزدانی متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی پزشكی با اشاره به رژیم غذایی برای پیشگیری از آنفلوانزا گفت: برای پیشگیری از آنفلوانزا مصرف سبزیجاتی مانند کلم، کلم بروکلی، اسفناج، برگ کاهو و قسمت قرمز هندوانه و مواد غذایی حاوی روی و سدیم مفید است و مصرف یک شب درمیان از سوپ و آش‌های فلفلی توصیه می شود همچنین مصرف شلغم و چای زنجبیل در پیشگیر موثر است و مبتلایان به آنفلوانزا برای بهبود بیماری از خوراکی‌هایی مانند هویج، اسفناج، کلم بروکلی و کرفس به صورت خام و یا در سوپ‌های رقیق شده استفاده کنند.
جوزدانی گفت: یکی از رایج‌ترین نشانه‌های آنفلوانزا حالت تهوع و استفراغ است که توصیه می‌شود در این حالت‌ها از میوه موز که سرشار از ویتامین‌های A, B و C است، استفاده کنید البته ترکیب دو قاشق عسل و چای بسیار کم‌رنگ نیز مفید خواهد بود.

این متخصص تغذیه درباره خوراکی‌های منع شده در زمان ابتلا به آنفلوانزا اظهار کرد: بعضی از مواد غذایی باعث وخیم‌تر شدن وضعیت بیمار می‌شوند؛ که توصیه می‌شود افراد این مواد را مصرف نکنند، باید توجه داشت که مصرف روغن و خامه در سوپ‌های رقیق شده، نمک، نوشیدنی‌های انرژی زا و کافئین دار (قهوه، چای و نسکافه) و شیر‌ پرچرب باعث شدیدتر شدن سرفه‌های ناشی از آنفلوانزا می‌شود.

درمان اصلی آنفلوانزا و ممنوعیت مصرف آنتی بیوتیک و دگزامتازون
رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: درمان اصلی آنفلوآنزا، استراحت است و در این صورت سیستم ایمنی می‌تواند بر این بیماری غلبه کند. با مصرف مایعات گرم نیز بیماری زودتر کنترل شود.

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا اظهار کرد: آنفلوانزا و سرماخوردگی هر ۲ بیماری‌های ویروسی هستند. مبتلایان به این بیماری‌ها به مصرف آنتی بیوتیک در دوره حاد بیماری نیاز ندارند. در صورتی که فرد دچار آنفلوانزا آنتی بیوتیک مصرف کند، بدنش نسبت به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم می‌شود، اما در صورت بروز عوارض آنفلوانزا مانند سینه پهلو یا پنومونی شخص باید با نظر پزشک معالج آنتی بیوتیک استفاده کند. در موارد شدید آنفلوانزا می‌تواند فرد را در بیمارستان یا حتی بخش ICU بستری کند.

گویا گفت: تزریق و مصرف آنتی بیوتیک و دارو‌های کرتن‌دار مانند دگزامتازون در بیماری آنفلوانزا ممنوع است، زیرا با سرکوب سیستم ایمنی بدن را در برابر ویروس ضعیف می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار