با وجودی که فرش دستباف را پرچم دوم ایران معرفی می کنند  اما هنوز هم در تولید با کیفیت ابریشم لنگ هستیم و آنقدر ابریشم های ایرانی با کیفیت نیست که بتوان از آن برای فرش دستباف استفاده کرد.
کد خبر: ۸۰۲۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲ 02 December 2019

تابناک اصفهان- عاطفه قلع ریز،  اگر چه ترامپ گفته است که تحریم ها شامل مردم ایران نخواهد شد اما تولید کنندگان فرش دستباف بدنبال شکایت به دادگاه لاهه هستند که به گوش رئیس جمهور امریکا برسانند با تحریم فرش دستباف ایران ضربه بزرگی به تولید کنندگان این صنف زده اند که از جامعه مردمی ایران هستند.

فرش دستباف ایران که با تمامی چالش های پیش رو همواره کیفیت خود را حفظ کرده است  اما امروز به خاطر ابریشم های نامرغوب دیگر نمی تواند با اطمینان از بازار مرغوب و با کیفیت فرش دستباف سخن بگوید.

ابریشم های مورد نیاز برای فرش دستباف که از چین آورده میشود که به خاطر مسائل تحریمی و همچنین مشکلات اقتصادی واردات آن محدود شده است و ابریشم های تولیدی داخل آنقدر نامرغوب است که نمی توان برای بافت فرش دستباف به آن تکیه کرد.

فرش دستباف که به شکل قاچاق وارد امریکا و آلمان می شود اما به شکل رسمی به کشورهای عربی و ژاپن صادر می گردد.

در اوایل انقلاب فرش دستباف به 99 کشور صادر می شد و این در حالی که امروز به چند کشور محدود شده است غیر از آنکه حتی به خاطر تحریم ها امکان خرید فرش دستباف برای گردشگران خارجی که به اصفهان می آیند نیست زیرا که پول نقد به همراه ندارند و امکان انتقال پول از طریق بانک هم نیست و اگر هم توسط واسطه از طریق دبی انجام بگیرد یا شاهد کلاه برداری و برگشت پول به فروشنده هستیم یا در خوش انصافه ترین حالت 15 درصد روی قیمت فرش کشیده می شود که برای خریدار صرفه اقتصادی ندارد.

هم اکنون بالغ بر 280 هزار بافنده فرش دستباف در اصفهان داریم که علت کم شدن جمعیت بافندگان فرش را به خاطر عدم حمایت تولید کنندگان از آنها از سوی تابناک جویا شدیم.

 رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان با تائید این موضوع گفت: متاسفانه هیچ حمایتی از بافندگان فرش دستباف نشده است و اگر در اوایل انقلاب بافت فرش یک هنر بود کم کم بافندگی فرش را یک کار بی ارزش تلقی کردند به طوری که دار قالی را مخفی تا از دید دیگران پنهان بماند .

باقر صیرفیان با اشاره به اینکه امروز بافندگی فرش مختص یک قشر خاص و بیشتر در کارگاه های فرش بافی انجام می گیرد در صورتی که در گذشته به راحتی در هر خانه ای دار قالی مشاهده میشد، ادامه داد: تولیدکنندگان فرش دستباف از مالیات معاف بودند که اکنون قصد حذف معافیت را دارند، از این رو در سال‌های آینده فرش دستباف به سمت نابودی حرکت خواهد کرد و قطعا کیفیت آن پایین خواهد آمد.

وی بیان کرد: در اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان ۱۳ رسته از جمله تولیدکنندگان، قالی شویان، تولید ابریشم، نقاش و چله کشان را داریم که متصل به تولید هستند و اگر حذف معافیت مالیات تولیدکنندگان اجرایی شود شاهد نزول سریع تولید فرش خواهیم بود.

فرش دستباف ایران باید در لباس ورزشکاران تیم ملی حک شود

با توجه به اینکه تولید فرش دست باف از صفر تا صد آن عامل رونق تولید و اشتغال زایی می شود و بها دادن به آن اقتصاد کشور را متحول می کند بنابراین لازم است که فرش دستباف را در لباس ورزشکاران تیم ملی حک کنند زیرا که در حال حاضر سه مدل از فرش دستباف اصفهان، کاشان و نایین برند جهانی پیدا کرده است و فرش یلمه علی آباد و فرش دهاقان و جوشقان به ثبت ملی رسیده و در صف ثبت جهانی است.

مدیر عامل اتحادیه فرش دستباف روستائیان استان اصفهان نیز درجمع خبرنگاران با اشاره به اینکه آنقدر که برای ذوب آهن و فولاد مبارکه تبلیغ می شود اگر این میزان تبلیغ برای فرش دست بافت می شد قطعا اقتصاد بهتری را مشاهده می کردیم، گفت: امروزه فروشندگان فرش را زالو صفت و بافندگان فرش را مفلوک نشان می دهند.

عصاچی ، نایب رئیس تولید کنندگان فرش اصفهان گفت: مشکلات و موانع فرش دستباف فراوان است و در صورتی که حذف ماده ۱۴۲ قانون مالیاتی رخ دهد تولیدکنندگان کنار می‌کشند و شاهد نابودی هنر صنعت فرش دستباف خواهیم بود زیرا تنها نقطه مثبت فرش دستباف معافیت از مالیات بود.

وی بیان داشت: افزایش تعرفه مواد اولیه ابریشم و واردات آن را از دیگر مشکلات فرش دستباف عنوان به طوری که تعرفه ورود ابریشم ۱۵ درصد بوده که اکنون به ۲۶ درصد رسیده است و این در حالیست که نیاز به واردات ابریشم داریم که برخلاف فعالیت تشکل‌ها این تعرفه کاهش پیدا نکرده است.

موزه بافت فرش دستباف که با تغییر مدیریتی به هوا رفت

یکی دیگر از گلایه های تولید کنندگان فرش دستباف در اصفهان به نتیجه رسیدن موزه بافت فرش دستباف بود که تا پیگیری آنها در این خصوص به مرحله آخر رسید اما با تغییر یکباره مدیریت شهری، تمام پیگیری ها به هوا رفت و در حال حاضر این طرح مسکوت مانده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار