استاندار خوزستان اظهار کرد: اجرای پروژه شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل برای سومین سال پیاپی انجام می‌شود. امسال ۲ هزار و ۱۶۵ کودک بازمانده از تحصیل شناسایی شدند. همچنین در طول سه سال  ۵ هزار و ۷۰۰ کودک بازمانده از تحصیل شناسایی شدند و در حال پرداخت هزینه تحصیل این دانش آموزان هستیم.
کد خبر: ۸۰۲۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۹ 03 December 2019

غلامرضا شریعتی در شورای آموزش و پرورش استان خوزستان با اشاره به اینکه طرح شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل برای سومین سال است که در استان خوزستان اجرایی می شود، گفت: در پروژه شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل تاکنون حدود پنج هزار و ۶۰۰ دانش آموز بازمانده از تحصیل شناسایی شدند که هزینه های تحصیل آنها نیز پرداخت می شود.

به گزارش"تابناک" وی اضافه کرد: اجرای این پروژه راهکاری برای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه است و امسال نیز دو هزار و ۱۶۵ کودک بازمانده از تحصیل شناسایی شدند که فرآیند تحصیل خود را در سال تحصیلی جاری ادامه می دهند و جشن بازگشت آنان به تحصیل نیز به زودی برگزار می شود.

شریعتی در عین حال با تاکید بر لزوم ارائه آموزش های مهارتی به دانش آموزان بیان کرد: سیاست های آموزش و پرورش در استان خوزستان باید از حوزه آموزش های نظری به آموزش های مهارتی در شاخه های کاردانش و فنی حرفه ای تغییر پیدا کند.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه مهارت آموزی در دانش آموزان سبب می شود که آنان در آینده بتوانند به شغل مناسبی دست پیدا کنند، گفت: استان خوزستان دارای پتانسیل ها و ظرفیت های زیادی در حوزه صنعت و کشاورزی است و دانش آموزان با مهارت آموزی در این حوزه ها از دانش لازم برای ورود به بازار کار و فعالیت در بخش های صنعت و کشاورزی برخوردار می شوند.

شریعتی، آموزش و پرورش را محور توسعه در استان خوزستان دانست و تصریح کرد: توجه به تعلیم و تربیت از اولویت ها و سیاست های اصلی ما در استان خوزستان است و این رویکرد در آینده نیز دنبال می شود.

 وی در عین حال توجه به پیش دبستانی را از ضرورت های تعلیم و تربیت در استان خوزستان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر کلاس های پیش دبستانی در دورترین مناطق استان خوزستان برقرار است و توسعه آموزش های پیش دبستانی همچنان در استان دنبال می شود.

استاندار خوزستان همچنین گفت: در سال ۹۵، تعداد ۳۰۰ کلاس درس در استان افتتاح شد و به بهره برداری رسید که این رقم در سال ۹۸ به یک هزار کلاس درس افزایش پیدا کرد. همچنین در مناطق سیل زده و زلزله زده نیز تعمیر و تجهیز کلاس های آسیب دیده انجام شده است که امیدواریم در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری شاهد رشد شاخص ها در آموزش و پرورش خوزستان باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان نیز بیان کرد: از دستگاه‌های مربوطه قول مساعد گرفته شده تا تجهیزات ورزشی ۵۰۰ مدرسه را در مناطق محروم خوزستان تامین کنند.

کوروش مودت گفت: اگر دستگاه‌های خوزستان در تامین تجهیزات ورزشی مدارس مناطق محروم همکاری بیشتری را داشته باشند دانش آموزان این مناطق بیشتر به ورزش گرایش می‌یابند.

وی درادامه درباره تعرفه آموزشگاه ‌های فنی و حرفه ای خصوصی طرف قرارداد با آموزش و پرورش ادامه داد: تعرفه امسال آموزشگاه‌های خصوصی فنی و حرفه ای که وظیفه آموزش دانش‌آموزان این رشته را برعهده دارند هنوز مشخص نشده و قرارداد همکاری آموزش و پرورش با این آموزشگاه‌ها هنوز منعقد نشده است.

مودت ادامه داد: باید کمیته‌ کارشناسی برای تعیین تعرفه آموزشی این آموزشگاه‌ها مشخص شود تا قرارداد امسال با آنها منعقد شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان درادامه با اشاره به دومین سفر تیم تخصصی وزارت آموزش و پرورش به خوزستان در نهم آذر برای بررسی کمبود نیروی انسانی و مشکلات آموزش و پرورش خوزستان افزود: کارگروه تخصصی در سطح ملی و استانی برای بررسی وضعیت شاخص‌های آموزشی و کمبود نیروی معلم تشکیل شده که این تیم از سوی کارگروه ملی برای دومین بار در یک ماه اخیر در خوزستان حضور یافت.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری تاکنون کلاس بدون معلم در خوزستان وجود نداشته گفت: درکارگروه تخصصی که در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده کمبودها در بخش خدماتی و نیروی انسانی آموزش و پرورش خوزستان را اعلام کردیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری بخشی از کمبود نیروی معلم در خوزستان با ۶ هزار نفر نیروی حق التدریس تامین شد ادامه داد: آمار مهاجرت معلم ها از خوزستان بالاست و این مشکل به وزارتخانه اعلام شده تا برای جبران کمبود نیروی معلم در این استان تصمیم گیری شود.

در ادامه علی ممبینی در این نشست بیان کرد: اگر به این تعداد دانش‌آموز دیرآموز در مدارس استان رسیدگی نشود در آینده احتمال ترک تحصیل آنها وجود دارد.

وی افزود: سالانه بیش از ۶ هزار دانش‌آموز دیرآموز خوزستانی در طرح سنجش سلامت و غربالگری نوآموزان شناسایی می‌شوند که با همین شرایط وارد کلاس درس می‌شوند.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان بیان کرد: توسعه کمی پیش دبستانی در خوزستان به خوبی انجام گرفته اما در کنار توسعه کمی، توسعه کیفی نیز باید رخ دهد؛ سنجش سلامت دانش‌آموزان باید مورد توجه قرار گیرد و اختلالات سلامتی دانش‌آموزان بررسی و رسیدگی شود تا در دوران تحصیل با مشکل روبه رو نشوند.

ممبینی ادامه داد: لازم است که بخشی از اعتبارات بخش پیش دبستانی به موضوع برطرف شدن مشکلات سلامتی و اختلالات نوآموزان این دوره و دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی اختصاص یابد.

وی با اشاره به اجرای ۲ طرح مهم در دوره آموزش ابتدایی خوزستان بیان کرد: ۲ طرح غربالگری و توسعه مراکز اختلالات یادگیری در خوزستان در حال انجام است تا به دانش آموزانی که به دلیل مشکلاتی سلامتی در تحصیل خود دچار اختلال هستند کمک شود.هم اکنون در ۲۸ منطقه آموزشی خوزستان مرکز اختلال یادگیری وجود دارد.

عزیزالله آروین معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان در این جلسه اظهار کرد: ایاب و ذهاب دانش‌آموزان با افزایش یا کاهش تعداد کودکان بازمانده از تحصیل ارتباط مستقیم دارد. با توجه به شرایط فرهنگی حاکم در روستاها و مناطق محروم، تامین نبودن سرویس ایاب و ذهاب، باعث ترک تحصیل دانش‌آموزان می‌شود.

وی افزود: در استان ۲۲ هزار و ۵۲۱ دانش‌آموزان داریم که نیازمند سرویس ایاب و ذهاب هستند. از این تعداد ۱۲ هزار ۸۰۹ نفر را دختران و ۹ هزار و ۷۱۲ نفر را پسران تشکیل می‌دهند.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: برای ایاب و ذهاب دانش‌آموزان هزار و ۱۳۱ وسیله نقلیه و بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است. اعتباری که وزارت آموزش و پرورش مشخص می‌کند کافی نیست و همچنین در توان آموزش و پرورش استان هم نیست که اعتبار  سرویس مدارس همه دانش آموزان را پرداخت کند.

وی در پایان گفت: با توجه به شرایط اعتباری و به ناچار، تنها دانش‌آموزانی که باید مسافت بیشتری را برای رسیدن به مدرسه طی کنند و شرایط ویژه دارند و دانش‌آموزانی که محروم‌تر هستند، از سرویس ایاب و ذهاب استفاده می‌کنند. دانش‌آموزان شناسایی شده ۵ هزار و ۳۰۰ نفر هستند که با حدود ۳۱۱ سرویس پوشش دادیم.

مدیر کل فنی و حرفه ای خوزستان درادامه این نشست گفت: ۶۵ درصد آموزش فنی و حرفه ای به دانش‌آموزان در استان به صورت برون سپاری است و از آموزشگاه‌های بخش خصوصی نیز برای آموزش دانش آموزان این رشته استفاده می‌شود.

عبدالنبی سواعدی بیان کرد: باید هر ساله تا قبل از شهریور ماه مسئله مربوط به بستن قرارداد با آموزشگاه‌های بخش خصوصی انجام شود تا پایان شهریور ماه و با آغاز سال تحصیلی مشکلی برای تحصیل دانش‌آموزان رشته‌های فنی و حرفه ای و کارودانش وجود نداشته باشد.

وی گفت: امسال با آغاز سال تحصیلی تا امروز قراردادی با آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای بخش خصوصی به دلیل مشخص نبودن تعرفه ساعت آموزش قراردادی منعقد نشده است.

سواعدی ادامه داد: صاحبان آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای بخش خصوصی درخواست افزایش ۲۵ درصدی تعرفه آموزش را دارند، در حال حاضر ساعتی ۱۲ هزار ریال به ازای هر دانش آموز دریافت می‌کنند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان ادامه داد: ۲ سال است که این آموزشگاه‌ها با آموزش و پرورش همکاری دارند و در حال حاضر از آموزش و پرورش مطالباتی دارند که باید برای مواد اولیه و تجهیزات کارگاهی این مطالبات پرداخت شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار