محمودرضا مرادی در گفتگو با تابناک:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از انتقال ۸۰۰۰ مصدوم از مناطق زلزله زده در ۲۴ ساعت اول خبر داد.
کد خبر: ۸۰۳۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱ 05 December 2019

محمودرضا مرادی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه ضمن تشکر بابت انعکاس اخبار مسئولین و تلاش در رفع مشکلات به همراه انتقادات سازنده و ایجاد امید در مردم به واسطه نشان دادن تلاش مدیران در جهت زندگی راحت‌تر با اشاره به زلزله ۲۱ آبان ۹۶ کرمانشاه گفت: باتوجه به اعلام قدرت ۷/۳ ریشتری زلزله ۲۱ ابان ماه و تجربه زلزله بم با شدت پایین‌تر و تلفات بالای ۳۰ هزار نفر، پیش بینی ما مبنی بر تلفات بالا بود؛ لذا هماهنگی در ساعات اولیه با ستاد بحران، اورژانس و معاونت دانشگاه انجام شد. جلسه بحران دانشگاه در بیمارستان طالقانی صبح روز بعد از زلزله تشکیل و تقسیم کار صورت گرفت.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: درابتدا معاونت علوم پزشکی کرمانشاه در EOC، مرکز فرماندهی بحران، معاون توسعه برای پشتیبانی در دانشگاه مستقر و معاونت‌های پژوهشی و آموزشی مسئول هماهنگی بازرسی مقامات بهداشت کشوری شدند. همچنین با معاونت بهداشتی با هلیکوپتر به سرپل ذهاب و مناطق زلزله زده اعزام شدیم. اقدامات مناسبی در امداد و نجات توسط ارتش، سپاه، هلال احمر انجام شد و درکنار آن درمان و اورژانس توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام شد. تا صبح روز بعد از زلزله بیش از ۱۲۰ آمبولانس و نیز ۱۰ اتوبوس آمبولانس و چندین فروند بالگرد و هواپیما با هماهنگی اورژانس کشور و هوانیروز جهت انتقال مصدومان به منطقه اعزام شدند؛ بطوریکه تا عصر ۲۲ آبان ماه ۸۰۰۰ مصدوم جهت درمان منتقل شدند.

 

وی با بیان اینکه در انتقال مجروحان هیچ گونه مرگ و میری وجود نداشت افزود: رکورد بی سابقه‌ای در این زمینه شکسته شد. در ۴۸ ساعت اول ۱۵۵۰ نفر عمل جراحی و در هفته اول حدود ۱۸۰۰ عمل جراحی در استان انجام شد. کادر پزشکان به خصوص تروما مثل ۸ ارتوپد و ۱۰ رزدینت آن، تیم‌های جراحی، طب اورژانس و بیهوشی در منطقه حضور داشتند و در وهله اول بیمارستان‌های منطقه را با استفاده از اتوبوس آمبولانس و بالگرد تخلیه شدند. برخی از سازه‌های درمانی مثل بیمارستان سرپل ذهاب از گردونه خدمت رسانی خارج شدند و کار‌های درمانی در محوطه بیمارستان و چادر ونیز ۸ بیمارستان‌های صحرایی انجام شد. همچنین بیمارستان قصرشیرین تا حدودزیادی آسیب و بیمارستان جدید سلام اباد تخریب شده بود؛ اما تلاش همگی خدمت رسانی در برهه ۴۸ ساعت اول بعد از زلزله بود.

 

مرادی در پایان خاطر نشان کرد: سیستم‌ها درمانی مثل نطام پزشکی، بسیج جامعه پزشکی، بهداری سپاه و ارتش، بخش خصوصی و تامین اجتماعی دانشگاه را در این شرایط بحرانی کمک کردند. در این زمینه اقدامات یکپارچه درمانی توسط ریاست جمهوری، وزرا و استاندار کرمانشاه مورد تقدیر قرار گرفت. بیماران جراحی شده برای مراقبت‌های بعد از جراحی به نقاهتگاه موجود در بیمارستان امام علی و دونقطه دیگر شهر منتقل و مراقبت‌های پرستاری، تهیه خوراک و پوشاک در این مراکز انجام شدند. همچنین وزارت بهداشت هماهنگی‌های لازم برای پرداخت هزینه بلیط برگشت بیماران و همراهان آن‌ها به شهر‌های خود را انجام داد و مقداری پول نقد نیز برای افراد زلزله زده درمان شده در تهران، کرج و همدان در نظر گرفته شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار