تابناک / یکی از پزشکان گیلانی که در هفته های گذشته بیماران زیادی را با علایم آنفلوآنزا درمان کرده معتقد است بهترین روش برای عدم ابتلا به این ویروس رعایت نکات بهداشتی بوده و واکسن آنفلوآنزا را تنها باید افراد در محدوده خطر دریافت کنند.
کد خبر: ۸۰۳۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱ 05 December 2019
واکسن آنفلوآنزا نمی‌تواند از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کند/ اغلب بیماران از طریق تماس دست به صورت آلوده می شوند/ ادامه همه‌گیری ویروس تا سه هفته دیگر

 

تابناک / یکی از پزشکان گیلانی که در هفته های گذشته بیماران زیادی را با علایم آنفلوآنزا درمان کرده معتقد است بهترین روش برای عدم ابتلا به این ویروس رعایت نکات بهداشتی بوده و واکسن آنفلوآنزا را تنها باید افراد در محدوده خطر دریافت کنند.

در هفته‌های اخیر همه‌گیری ویروس آنفلوآنزا موجب بستری شدن و مرگ تعدادی از هموطنان در سراسر ایران شد؛همین عامل کافی بود تا موجی از نگرانی‌ها را در جامعه ایجاد شده و هشدارها درباره عوامل انتقال این ویروس بیشتر شود.

به گفته رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تا شنبه هفته جاری ۵۶ نفر جان خود را در اثر آنفلوانزا از دست داده اند که  این آمار اکنون بیشتر شده است.

وی همچنین گفته است: در حال حاضر با تقاضای کاذب و حتی القایی در دریافت واکسن آنفلوانزا و داروی اسلتامیویر مواجه هستیم در صورتی که این نوع واکسن در فصل استاندارد خود تزریق می‌شد و امسال ۵۵ درصد بیش از سال گذشته تلقیح واکسن در زمان استاندارد خود انجام شده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو  معتقد است کاهش جابه جایی هوا می‌تواند ریسک ابتلا به آنفلوانزا را افزایش دهد و آلودگی هوا نیز می‌تواند علایم و عوارض را در بیماران مبتلا تشدید کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان  نیز می گوید مراقبت و پایش مستمر آنفولانزا امسال که از ابتدای مهرماه شروع شد، تا کنون منجر به درمان سرپایی نزدیک به 1800 نفر  و بستری 555 نفر که با علائم مشابه آنفولانزا مراجعه کرده بودند، شد  و در نتیجه پس از انجام آزمایشات تخصصی، 58 نفر مبتلا به ویروس آنفولانزا در گیلان تشخیص داده شدند و درمان تخصصی مربوطه انجام گرفت. متاسفانه علیرغم اقدامات درمانی، تعداد 6 نفر فوت شدند که اکثرا به علت مراجعه دیرهنگام و وجود بیماری زمینه ای بوده است.

برای پیگیری از وضعیت همه گیری و درمان این بیماری در استان گیلان با یکی از پزشکانی که در هفته های گذشته تعداد بسیاری از بیماران مبتلا یا دارای علایم آنفلوآنزا را ویزیت و به صورت موفق درمان کرده است،به گفتگو نشسته ایم.

 علیرضا رمضانی، پزشک گیلانی  در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت این بیماری و نوع ویروس موجود در کشور اظهار داشت: بیماری آنفولانزا یک بیماری حاد ویروسی تنفسی است که از حدود سه هفته پیش گسترش آن در کشور آغاز و تاکنون افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد:بیماری امسال نسبت به سال گذشته حدود چهار هفته زودتر بروز پیدا کرده است و انتظار می‌رود تا حدود سه هفته دیگر گسترش پیدا کند. طبق بررسی‌های انجام شده در مرکز کنترل پیشگیری بر بیماری‌های واگیردار در کشور بیشتر از نوع H3N2 و H1N1 بوده است.

 رمضانی در خصوص تفاوت بیماری آنفلوآنزا و سرما خوردگی با بیان اینکه بیماری آنفولانزا با علایم شدیدتری نسبت به بیماری سرماخوردگی بروز پیدا می‌کند گفت: سردرد و ضعف عضلانی شدید، بی حالی، دردهای شکمی، اسهال و استفراغ و تب‌های بالا در بیماری آنفولانزا بروز بسیار بیشتری نسبت به بیماری سرماخوردگی دارد.

این پزشک عمومی در خصوص درمان بیماران مبتلا به این ویروس اظهار داشت:در روز های گذشته شمار زیادی از مردم متاسفانه با شرح‌حال بیماری آنفولانزا مراجعه داشته‌اند که تحت درمان مناسب قرار گرفتند و خوشبختانه مراجعین اندکی شرایط وخیم و نگران کننده‌ای داشتند و بیشتر بیماران با درمان سرپایی ترخیص شده اند.

وی با بیان اینکه زمان مناسب برای تزریق واکسن آنفولانزا اواخر شهریور تا اوایل مهر می‌باشد تصریح کرد: اما هم‌اکنون نیز با توجه به شیوع بالای بیمار آنفولانزا در جامعه به بیماران در گروه پر خطر مانند زنان باردار، سالمندان، کودکان ۶تا ۹ ماه، افراد با بیماری نقص ایمنی و بیماری‌های مزمن، و پرسنل کادر درمان و پادگان‌ها توصیه می‌شود که بهتر است تزریق واکسن آنفولانزا را داشته باشند. لازم به ذکر است که تزریق واکسن باعث جلوگیری از سرماخوردگی نمی‌شود  و تنها ابتلای به سوش‌های شدید و خطرناک ویروس آنفولانزا را می‌کاهد.

این پزشک درمانگاه های گیلان با بیان اینکه بیماری آنفولانزا همه گروه‌های سنی را در جامعه می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد ولی بیماران با بیماری زمینه‌ای مزمن و کودکان و سالمندان با توجه با ضعیف‌تر بودن سیستم ایمنی بیشتر تحت تاثیر بیماری قرار می‌گیرند افزود:درمان در بیماران بیشتر حمایتی بوده و مصرف آنتی بیوتیک‌ها و دارو های کورتون دار به مبتلایان به آنفلوانزا پیشنهاد نمی‌شود، زیرا این بیماری ناشی از عفونتی ویروسی است و درمان مناسب برای افراد استفاده از دارو های استامینوفن ساده، نوشیدن مایعات گرم و استراحت در خانه است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص قرص های پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا و تاثیر آن در بیماری اظهار داشت:مصرف قرص اسلتامیویر یا تامی‌‌فلو باعث پیشگیری از بیماری آنفولانزا در فرد نمی‌شود ولی در صورت ابتلای به بیماری در ۴۸ ساعت نخست ابتلا نقش بسزایی در کاهش علایم و عوارض بیماری دارد و نکته مهم این است که مصرف این قرص باعث جلوگیری از ابتلای به سرماخوردگی نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به جهش‌هایی که در ژنوتیپ این ویروس رخ می‌دهد زمان دقیقی نمی‌توان برای توقف همه‌گیری بیماری آنفولانزا تعیین کرد اما می‌توان گفت که تا ۳،۴ هفته آینده همچنان جامعه درگیر این بیماری خواهد بود بیان داشت:ویروس‌های آنفلوانزا موجود در قطرات تنفسی از طریق سرفه و عطسه منتشر می‌شوند، در اغلب موارد این انتشار از فرد به فرد دیگر و معمولا از طریق تماس دست با آنچه که به ویروس آلوده شده است، سپس ویروس از تماس دست آلوده با دهان و بینی فرد منتقل  می‌شود.

رمضانی در خصوص توصیه های بهداشتی برای درمان یا عدم ابتلا به این بیماری اظهار داشت:در روز های اول ابتلا به بیماری، بیمار باید بیشتر استراحت کند. برای سایر افراد نیز باید سعی کنند از حضور در مواضع پرتراکم پرهیز کنند و خودداری کردن از دست دادن و روبوسی با سایرین ،شست‌وشوی مکرر دست­‌های را با آب و صابون ،مصرف مایعات گرم بیشتر،استفاده از ماسک برای جلوگیری از گسترش و پخش شدن قطرات عطسه و سرفه از دیگر راه های مراقبتی برای عدم ابتلا به این بیماری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار