نزدیک به بیست روز از سهیمه‌بندی و افزایش قیمت بنزین می‌گذرد و بعد از آرام شدن اعتراضات و التهاب‌های هفته نخست، حالا کم‌کم تاثیر این افزایش قیمت بر زندگی مردم مشخص می‌شود. در آغاز اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، مسئولان متفق‌القول از عدم تاثیرگذاری این افزایش قیمت بر قیمت سایر کالا و خدمات سخن می‌گفتند.
کد خبر: ۸۰۳۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴ 08 December 2019

نزدیک به بیست روز از سهیمه‌بندی و افزایش قیمت بنزین می‌گذرد و پس از آرام شدن اعتراضات و التهاب‌های هفته نخست، حالا کم‌کم تاثیر این افزایش قیمت بر زندگی مردم مشخص می‌شود. در آغاز اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، مسئولان متفق‌القول از عدم تاثیرگذاری این افزایش قیمت بر قیمت سایر کالا و خدمات سخن می‌گفتند.

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی معروف حمایت از افزایش قیمت بنزین در روز یکشنبه ۲۶ آذر ماه به مسئولان برای حفظ قیمت کالا‌ها بعد از افزایش قیمت بنزین تذکر دادند و گفتند: مسئولین هم البتّه دقّت کنند، مواظبت کنند، هرچه ممکن است از مشکلات این کار کم کنند. حالا من دیروز دیدم در تلویزیون که بعضی از مسئولین محترم آمدند گفتند که ما مراقبیم که این افزایش قیمت موجب افزایش قیمت اجناس و کالا‌ها نشود؛ خب بله، این مهم است، چون الان گرانی هست، بنا باشد باز اضافه بشود گرانی، خب این برای مردم خیلی مشکلات درست میکند؛ باید مراقبت کنند.

همچنین در روز‌های پر التهاب بعد از افزایش قیمت بنزین، بارها از مسئولان در این باره می‌شنیدیم که افزایش قیمت بنزین نباید بر بازار تاثیر بگذارد. رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت از جمله کسانی بود که این قول را داد و گفت: افزایش قیمت بنزین می‌تواند در برخی حوزه ها تاثیر قیمتی بگذارد، ولی این تاثیر بسیار محدود بوده و نباید غیرواقعی رخ بدهد. ما تلاش جدی خود برای مقابله با تورم انتظاری را آغاز کردیم و همین روال ادامه خواهد یافت. در بخش‌هایی همچون حمل و نقل با تاکسی که افزایش قیمت بنزین می‌تواند بر آن تاثیر بگذارد، ما نظریات کارشناسی را می‌پذیریم، اما در حوزه تورم انتظاری یا کسانی که قصد سوءاستفاده دارند، نظارت جدی ما ادامه خواهد داشت و اجازه نمی‌دهیم کسی به این بهانه به مردم ظلم کند و قیمت‌ها را بدون منطق و دلیل افزایش دهد.

عبدالنالصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرد: محاسبات اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی نشان می‌دهد، تاثیر افزایش امروز قیمت بنزین در تورم، حدود ۴ واحد درصد در سال خواهد بود.

نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در برنامه زنده تلویزیونی به مردم گفت: بر اساس تجربه و افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال‌های گذشته، مشخص شد افزایش نرخ این حامل‌ها تأثیر آن چنانی بر تورم ندارد، ولی برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار در آمادگی کامل قرار دارند و برنامه ریزی کرده اند.

آیت‌الله امامی کاشانی، خطیب نماز جمعه تهران هم در فردای سهمیه‌بندی بنزین با اشاره به گران شدن بنزین گفت: این موضوع تصمیمی است که دولت و مجلس و فرهیختگان اقتصادی گرفته‌اند، ولی باید در اجرای آن دقت کرده و نظارت داشت و علاوه بر آن نباید کالا‌ها و اجناس گران شود و به همین دلیل، همگان را به انصاف توصیه می‌کنم.

با همه این حرف‌ها، اما تجربه زیسته مردم چیز دیگری می‌گوید. آن‌ها می‌دانند که بازار دستوری تنظیم نمی‌شود و با «باید» گفتن‌های مسئولان قیمت‌ها بالا و پایین نمی‌شود. دیگر اینکه برداشت اقتصادی مصرف‌کنندگان بر این اصل بدون تغییر، استوار شده که افزایش قیمت بنزین، منجر به افزایش قیمت کالا‌ها و خدمات می‌شود. یکی از ملاک‌های ارزیابی آنی آن‌ها هم افزایش کرایه است که رانندگان تاکسی از آن‌ها مطالبه می‌کنند. ملاک ارزیابی بلند مدت آن هم وجود تورمی است که در اقتصاد به ‌صورت مستمر وجود دارد، همان چیزی که همزاد رشد یا رکود در اقتصاد ایران در تمام دولت‌ها بوده است، چه بنزین افزایش قیمت پیدا کند و چه نکند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار