گره ای که باز نشد؛
مدیر کل وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار کرده بود: این طرح در راستای 24 ساعته کردن فعالیت های فرهنگی و گردشگری با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در پیاده راه فرهنگی رشت اجرا شده و قرار است در دیگر مناطق گیلان هم اجرایی شود و طرح شب های روشن یکی از محوری ترین برنامه برای جذب مسافر و رونق صنعت گردشگری در گیلان است.
کد خبر: ۸۰۳۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸ 07 December 2019

تابناک / 25 اسفند 96 بود که طرح ملی شب های روشن برای نخستین بار در کشور با حضور معاون رییس جمهور در رشت آغاز شد.

 

مدیر کل وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار کرده بود: این طرح در راستای 24 ساعته کردن فعالیت های فرهنگی و گردشگری با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در پیاده راه فرهنگی رشت اجرا شده و قرار است در دیگر مناطق گیلان هم اجرایی شود و طرح شب های روشن یکی از محوری ترین برنامه برای جذب مسافر و رونق صنعت گردشگری در گیلان است.

در همان زمان علی اصغر مونسان که عنوان معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی کشور را با خود یدک می کشید عنوان کرد: 15میلیون نفر نوروز پارسال سفر کردند که پیش بینی می شود امسال 15درصد افزایش یابد؛ 5 هزار 670 پروژه گردشگر از ابتدای سال96 تاکنون در کشور به بهر برداری رسیده است که با افتتاح این پروژهای برای یک هزار نفر شغل ایجاد شده است.

 

چرا استاندار گیلان درباره عدم اجرای طرح شب های روشن در شهر رشت سکوت کرده است؟ / حاج محمدی به وعده خود عمل کند!

 

مصطفی سالاری استاندار وقت گیلان نیز در جلسه هماهنگی برگزاری همایش فرصت های سرمایه گزاری گردشگری استان که اسفندماه سال ۹۶ برگزار شده بود، «طرح شهر شب های روشن‌ با هدف ارائه خدمات ۲۴ ساعتی به مردم و گردشگران را طرحی عملیاتی و پربازده توصیف و تصریح کرد: نقاطی همچون میدان شهرداری و سبزه میدان رشت، بلوار ساحلی بندر انزلی و استخر لاهیجان، ظرفیت ارائه خدمات ۲۴ ساعتی به شهروندان و گردشگران را دارند و تاکید دارم زمینه تحقق آن، ظرف کوتاه ترین زمان ممکن فراهم گردد».

اگرچه بعدها خبرهایی مبنی بر اجرای این طرح در سایر شهرهای گیلان نظیر لاهیجان نیز شنیده شد اما با گذشت بیش از یک سال از افتتاح این طرح در رشت عملا هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است تا جایی که مرتضی عاطفی مدیرکل وقت روابط عمومی استانداری گیلان در نشست «رشت؛ شهرِ باران، نگرانِ آینده» که دی ماه سال گذشته برگزار شده گفته بود «استاندارِ غیر گیلانیِ گیلان تصویب کرد که طرح شب‌های روشن در رشت ایجاد شود اما نخواستند و نگذاشتند که بشود و به فراموشی سپرده شد».

با فاصله زمانی کوتاه زمانی از افتتاح این طرح،”فاطمه شیرزاد کوزانی”و “محمد حسن علی پور کسبخی” به عنوان دو عضو شورای اسلامی شهر و نیز “حمید رضا آزمون”به بیان انتقادات از برنامه های شب های روشن رشت در کمیسیون فرهنگی پارلمان شهری پرداختند .

طی روزهای بعد”آزمون”به دلایل نامعلوم از سرپرستی معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری کنار گذاشته شد و هم چنان دلیل آن نامشخص است..

شهردار غیر بومی و مستعفی رشت برای اجرای این طرح به دفاع سرسختانه از برنامه های شب های روشن پرداخت به طوری که به طور نمونه در بهار سال گذشته”محمد پورناصرانی”که نیروی قراردادی و معاونت معماری و شهرسازی شهرداری را بر عهده داشت به سمت نماینده ویژه شهردار در طرح شب های روشن منصوب کرد.

از زمان افتتاح برنامه مورد بحث تا سال گذشته برنامه های متنوعی پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در پیاده راه فرهنگی هسته مرکزی شهر اجرا شده و به طور نمونه می توان به برگزاری جشن ولادت امام علی(ع)و اجرای مراسم آئینی از ساعت ۲۲ در ایام نوروز و نیز مسابقات جام ستارگان کاراته استان اشاره کرد

استانداروقت گیلان چنان به اجرای شب های روشن رشت تاکید داشت و افتخار می کرد به طوری که شانزدهم اسفندماه ۹۶ در نشستی در استانداری از اجرایی شدن طرح شب های روشن در کلانشهر رشت به عنوان اولین بار خبر داد و گفت که دستورهای لازم به شهرداری، میراث فرهنگی، اصناف و ناجا برای فراهم سازی مقدمات اجرای این طرح داده شده است

مصطفی سالاری در این نشست؛ توسعه گردشگری شهری، مدیریت اوقات فراغت شبانه شهروندان، مسافران و گردشگران، ایجاد فرصت های جدید اشتغال پایدار، کمک به شادابی و نشاط مردم، کمک به انسجام خانواده، استفاده از فرصت شب برای دور هم بودن اعضای خانواده در بازارهای شبانه و کمک به کاهش افسردگی، کاهش استرس، کاهش اثرات مخرب تنهایی به ویژه برای دانشجویان و سالمندان را از اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.

از زمان اجرائی شدن طرح شب های روشن رشت با حضور معاون رئیس جمهوری حدود ۲۲ ماه سپری شده ولی کافی است نزدیک ساعت ۲۴ به پیاده راه هسته مرکزی شهر مراجعه کنید متاسفانه اکثریت مغازه ها تعطیل بوده و از روشن بودن خبری نیست.

به دنبال انتصاب استاندار وقت گیلان در ۴ تیر ماه امسال به سمت مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی کشور،معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان در فردای آن روز به سمت سرپرستی استانداری منصوب شد.

از زمان انتصاب “ارسلان زارع”به سمت سرپرستی استانداری و انتصاب به مقام نماینده عالی دولت در استان که در ششم شهریور ماه امسال حدود پنج ماه سپری شده و بنا به جستجو در نوار جستجو گر اینترنتی و حتی پایگاه اطلاع رسانی استانداری تاکنون هیچ اظهار نظری درباره طرح شب های روشن رشت واعتراض به عدم استمرار آن نکرده است و جای تعجب دارد!

“طرح شب های روشن رشت”در زمان فعالیت “مسعود نصرتی قزوینی نژاد “به عنوان شهردار رشت کلید خورد که ازد ر ۲ مرداد ۱۳۹۷ به عنوان معاون توسعه‌منابع و پشتیبانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور انتخاب و معرفی شد.

این سئوال در ذهن تداعی گردیده آیا شهردار سابق در کسوت جدید ملی برای استمرار طرح یاد شده به مسئولان استانی،شهرستانی و استانی گوش زد کرده است؟اگر جواب مثبت است مستندات ارائه بشود.

طرح مذکور زمستان ۹۶ با حضور”علی اصغر مونسان”به عنوان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مورد بهره برداری قرار گرفته و چند ماهی است با تبدیل سازمان به وزارت خانه عهده دار وزارت شده و زمان افتتاح اعلام شد،”شب های روشن رشت”طرح ملی است.

این عضو هیات دولت در مراسم افتتاح طرح مذکور در حالی بیان داشت:” طرح شب های روشن یکی از محوری ترین برنامه برای جذب مسافر و رونق صنعت گردشگری در گیلان است”،لکن ماه هاست کنتور برق آن خاموش شده و از استارت مجدد آن خبری نیست!

شهردار فعلی رشت که حکم انتصابش از سوی وزیر کشور در ۲۱ خرداد ماه امسال در سایت اطلاع رسانی این وزارت خانه منتشر شد که “عبدالرضا رحمانی فضلی”در بخشی از حکم خود خطاب به”ناصر حاج محمدی”بر بهره‌ گیری از همه ظرفیت‌ها و کوشش در ایجاد محیط سالم شهری و به کارگیری خلاقیت و نوآوری در اداره امور شهر”تاکید کرد.

یکی از خلاقیت هایی که در واپسین روزهای اسفند ماه ۱۳۹۶ استارت خورد ولی با استعفای شهردارجهت تصدی پست ملی و به دنبال آن انتصاب سرپرست برای این نهاد عمومی غیر دولتی به خاموشی رفت،طرح شب های روشن بود ،طرحی که هم زمان در شهرهای آستارا، لاهیجان و انزلی هم کلید خورد ولی حداقل لاهیجان و انزلی از مرکز استان سبقت گرفتند.

این همان طرحی که مورد حمایت استاندار وقت قرار گرفت به طوری که زمینه حضور معاون رئیس جمهوری در زمان افتتاح فراهم کرد، ولی با خداحافظی با این سمت و انتصاب”ارسلان زارع”به سمت نماینده عالی دولت در استان متاسفانه حرکتی رو به جلو در مرکز استان نداشته و لب به سخن هم نگشوده است!

شهردار رشت در گفتگویی که ۱۲ مرداد ماه امسال انجام داد بر پیگیری و استارت هر چه سریعتر طرح شب های روشن تاکید کرد.

ناصر حاج محمدی با تاکید بر این که اجرای مجدد طرح شب های روشن رشت به عنوان یکی نمادهای ملی این شهر در برنامه های شهرداری قرار دارد،اظهار کرد:من تمام تلاش را می کنم در راستای همان مصوبه قبلی اقدام بکنم .

وی ادامه داد:مطمئن هستم که این طرح با پیگیری شهرداری و عوامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان دوباره آغاز به کار می کند تا روشنایی در شب داشته باشیم.

این مسئول ،تصریح کرد:برای انجام فعالیت شبانه باید سیستم ها و برنامه های جانبی آن از نظر امنیتی و موقعیت اجرایی به مردم سرویس دهی بشود تا مردم از این سرویسی که به آنان داده می شود،نهایت بهره را ببرند.

حاج محمدی در پاسخ به این سئوال مبنی بر این که متولی طرح شب های روشن رشت کدام اداره و نهاد می باشد و با تعطیل شدن این طرح شهرهای انزلی و لاهیجان از مرکز استان گیلان جلو زدند،معتقد است:در این جریان مسابقه جلو زدن نیست .

النهایه این سئوال در ذهن تداعی شده مانع بر استمرار طرح مذکور چیست و متولی قانونی آن میراث فرهنگی به همراه استانداری گیلان و شهرداری رشت و یا یکی از این دستگاه هاست و یا دیگر دستگاه ها هم نقش دارند و باید به تنویر افکار عمومی بپردازدند؟

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار