دوباره سرو کله‌اش پیدا شد، اما این بار تغییراتی کرده و ظاهرش کلا عوض شده.
کد خبر: ۸۰۴۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰ 08 December 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،ویروس H1N1 که در سالهای گذشته به عنوان آنفلوآنزای خوکی شناخته می‌شد، حالا با تغییراتی که در خود ایجاد کرده عملا به یک نوع آنفلوآنزای انسانی تبدیل شده؛ آنفلوآنزایی که این روزها در کشور حسابی سر و صدا به پا کرده و طی ماه‌های اخیر هم حسابی قربانی گرفته. قربانیانی که به گفته معاون وزیر بهداشت تنها در هفته گذشته تعدادشان به 25 نفر رسید.

اعلام آمار قربانیان آنفلوآنزا از سوی مسئولان وزارت بهداشت در کنار اطلاع رسانی و آگاه‌سازی مردم، موجی از نگرانی را هم در میان آنها به راه انداخته، نگرانی از اینکه در صورت ابتلا به این بیماری، قربانی بعدی آنها باشند.

این نگرانی موجب شد تا سراغ رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برویم و از چند و چون این بیماری و میزان کُشندگی و راه‌های درمان آن اطلاع حاصل کنیم.

دکتر وریا رحیمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به افزایش شیوع بیماریهای تنفسی و بویژه آنفلوآنزا در فصول سرد سال، گفت: امسال نیز مانند سالهای گذشته شاهد شیوع آنفلوآنزا هستیم که این نوع امسال از نوع آنفلوآنزای انسانی H1N1 است.

رحیمی تصریح کرد: این نوع آنفلوآنزا نیز مانند انواع دیگر آن با شروع علائم ناگهانی از جمله درد شدید عضلانی، بی‌اشتهایی، گرفتگی بینی و عطسه، گلودرد و چنانچه ریه افراد را درگیر کند با علائمی مانند احساس ناراحتی شدید در قفسه سینه و سرفه خشک همراه است.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این علائم، آنفلوآنزایی که امسال شایع شده با علائم گوارشی مانند بی اشتهایی و تهوع و گاها دل‌پیچه نیز همراه است.

رحیمی یادآور شد: ضعف و خستگی هم که در انواع آنفلوآنزا شایع است در این نوع آنفلوآنزا وجود دارد و در مجموع همه این علائم تا حدود دو هفته ادامه دارد.

وی با بیان اینکه این بیماری برای افرادی که از نظر جسمی سالم هستند خطری ندارد، گفت: بیماری آنفلوآنزا بعد از دو هفته بطور معمول خوب می‌شود، اما این بیماری برای گروه‌های در معرض خطر می‌تواند خطر آفرین و حتی مرگ‌بار باشد.

این مسئول سالمندان، کودکان زیر شش سال، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماریهای زمینه‌ای از جمله بیماریهای قلبی، کلیوی و ریوی و نیز بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی(HIV) را از جمله گروه‌های در معرض خطر این بیماری عنوان و تاکید کرد: این افراد باید به محض مشاهده علائم آنفلوآنزا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

رحیمی خاطرنشان کرد: همچنین افرادی که داروهای کاهنده قدرت سیستم ایمنی استفاده می‌کنند، در زمره گروه‌های در معرض خطر این بیماری قرار می‌گیرند.

وی نسبت به درمان خودسرانه بیماری در این گروه‌ها هشدار داد و افزود: با توجه به ضعف سیستم ایمنی در این دسته افراد توصیه می‌شود با مشاهده علائم آنفلوآنزا این افراد به مراکز درمانی مراجعه کرده و از درمان خودسرانه بیماری اجتناب کنند.

رحیمی با اشاره به استفاده خودسرانه بسیاری افراد از دگزامتازون و کورتون‌ها در درمان بیماری آنفلوآنزا، گفت: این داروها تاثیری در درمان بیماری ویروسی آنفلوآنزا ندارند، از طرفی مصرف دگزامتازون خود باعث تضعیف سیستم ایمنی شده و همین امر موجب طولانی شدن مدت بیماری می‌شود.

وی بهترین راه درمان بیماری برای افراد عادی را استراحت در منزل و مصرف غذاهای گرم مایع مانند آش و سوپ عنوان کرد وافزود: همچنین این افراد باید به میزان کافی از مایعات و نیز انواع آبمیوه طبیعی جهت تسریع بهبودی استفاده کنند.

رحیمی توصیه کرد، جهت پیشگیری از انتقال این بیماری افراد بیمار حتما از دست دادن با سایر افراد خودداری کرده و حتما هنگام عطسه و سرفه از دستمال استفاده کرده و مانع انتشار ویروس در فضا شوند و حتما بطور مرتب دست‌های خود را با آب و صابون بشویند.

وی افزود: همچنین توصیه می‌شود این دسته افراد حتما در طول مدت بیماری در منزل مانده و استراحت کنند و در مجامع عمومی حاضر نشوند.

این مسئول از والدین دانش آموزان نیز خواست در صورتی بیمارشدن فرزنداشان مانع رفتن او به مدرسه شوند و از مسئولین مدرسه نیز خواست تا در این زمینه سخت‌گیری نکنند و اجازه دهند دانش آموزان بیمار در منزل استراحت کرده و مانع انتقال بیماری به سایر دانش آموزان شوند.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار