امید قادری در گفتگو با تابناک :
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: تکیه بیگلربیگی در زمان قاجار احداث شده و در حال حاضر موزه خط، کتابت و تنها موزه پارینه سنگی خاورمیانه است.
کد خبر: ۸۰۴۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ 11 December 2019

امید قادری در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: تکیه بیگلربیگی تکیه ای در بافت کهن شهر کرمانشاه در خیابان مدرس در محله قدیمی فیض آباد و در کوچه بیگلری واقع شده است .

وی با اشاره به معماری این تکیه، افزود: معماری تکیه بیگلربیگی مربوط به دوران قاجاریه و از شکل هلالی استفاده و در ضلع غربی از نوع معماری زندیه و شکل هشتی مانند استفاده شده است. این تکیه در زمان قاجاریه ساخته شده است و از لحاظ آئینه کاری در میان تکایای کرمانشاه منحصر بفرد است.

قادری تصریح کرد: در سمت غربی حیاط تکیه تالار آینه کاری بزرگی ساخته شده و به حسینیه معروف است. این تالار با تزئینات عالی و کتیبه های متعددی مربوط به دوران سلطنت مظفرالدین شاه قاجار مزین شده و در دو طرف دیگر اتاق وسیع مهمانخانه بیگلربیگی قرار دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه بیان کرد: مساحت تکیه در گذشته ۴ هزار متر در ناحیه چپ و راست درب ورودی یعنی درب اصلی بوده که در حال حاضر بنا به ۲ هزار متر مربع تقلیل یافته است.

وی در پایان ابراز داشت:از سال ۱۳۸۳موزه ای با عنوان خط و کتابت در محل تکیه بیگلربیگی افتتاح شد که در این موزه اسناد، مدارک، مستندات تاریخی و نسخ خطی وجود دارند .



قادری در پایان اضافه کرد: موزه پارینه سنگی زاگرس که تنها موزه پارینه سنگی خاورمیانه است که در تکیه بیگلربیگی کرمانشاه قرار دارد. این بنا در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار