حسن پور افزود: اگر شاهد بارشی مثل پنجم فروردین در دروازه قرآن باشیم دوباره سیلاب خواهیم داشت. شهرداری برنامه ریزی دارد که آسیب کمتری به مردم برسد.
کد خبر: ۸۰۵۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳ 12 December 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:عنایت الله رحیمی استاندار فارس در شانزدهمین جلسه ستاد مدیریت بحران استان فارس افزود: با توجه به گستردگی خطر و بلایا در استان باید اولویت بندی داشته باشیم.
وی ادامه داد: بیشترین تکرار بحران های طبیعی را در زمینه سیل، زلزله، رانش، آتش سوزی، توفان و حمله آفات داشتیم که اگر این بحران ها مدنظر قرار دهیم طبیعتا یک برنامه ریزی دقیق می تواند خطرات را کاهش دهد و خدمات را سریعتر به افراد در معرض خطر ارایه می دهیم.

استاندار فارس گفت: یکی از الزامات این موضوع این است که هر کدام از دستگاههای اجرایی استان یک نقشه کاربردی و عملیاتی برای بحران داشته باشند و اولویت بندی در این زمینه داشته باشند و برای اولویت ها وظایف هر بخش و دستگاه همکار مشخص شود.
رحیمی اظهارکرد: به طور مثال برای شهر شیراز باید نقشه نقاط سیل خیزی شیراز تهیه شود و همه مسیل ها و رودخانه ها خشک تا جاهایی که ممکن است احتمال آبگرفتگی داشته باشیم در آن مشخص شود و برای افراد فعال جهت مقابل با بحران و تجهیزات مورد نیاز برنامه ریزی شود و هر کسی وظیفه مشخص خود را داشته باشد که اگر این اقدام صورت بگیرد بسیاری از مشکلات در زمان وقوع یک بحران کاسته می شود.
وی ادامه داد: در زلزله نیز به نقشه های پهنه بندی زلزله نیاز داریم و سازمان زمین شناسی باید این نقشه ها را تهیه و در اختیار سازمان ها قرار دهد، زلزله یک لحظه است اما اگر در همان یک لحظه هر کدام وظایف خود را بدانیم طبیعی است می توانیم عملکرد بهتری را داشته باشیم.
استاندار فارس گفت: یکسری کارها برای پیش بینی انجام می شود و یکسری کارها برای پیشگیری صورت می گیرد که هر دو از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در نحو مدیریت بحران و کاهش خسارات تاثیرگذار است.
رحیمی افزود: دستگاه های اجرایی باید از آمادگی کامل برخوردار باشند و دارای طرح باشند و وظایف هر بخش به صورت تفکیک شده مشخص باشد و تجهیزات را از قبل تامین کرده باشیم.
وی ادامه داد: وقتی گستردگی خطر زیاد باشد با تعداد نیروی محدود یک دستگاه اجرایی نمی توان آن را رفع کرد لذا نیازمند آن هستیم که در حالت عادی سازمان های مردم نهاد را تشکیل دهیم و وظیفه بهره برداران در مناطق مختلف را مشخص کنیم و حفاظت را به بهره برداران بسپاریم.
استاندار فارس گفت: دستگاه های اجرایی و نیروهای نظامی و انتظامی باید از آمادگی لازم برای مقابله با بحران ها برخوردار باشند و هر کدام با امکانات خود برای بحران آماده باشند نه اینکه در روز بحران بگویند امکانات نداریم.
رحیمی افزود: وظایف دستگاه های اجرایی در قانون جدید مدیریت بحران مشخص شده است که دستگاه های جدید باید مطابق وظایف پیش بینی شده در قانون خودشان را آماده کنند تا اتفاقاتی که پیش می آید بتوانند مدیریت لازم را داشته باشند.
وی همچنین به مساله حمله آفات به خصوص ملخ دریایی اشاره کرد و گفت: جهادکشاورزی باید آمادگی لازم برای برخورد با این مساله برخوردار باشد و ادارات جهاد کشاورزی در شهرستان های جنوبی تجهیزات لازم و افراد متخصص را در اختیار داشته باشند تا حمله آفات خسارتی را به مردم وارد نکند.
استاندار فارس گفت: یکسری اقدامات برای کاهش خسارات در قالب تبصره ها و بندهای مختلف انجام شده اما بخشی از تسهیلات باقی مانده و برخی اعتبارات هنوز جذب نشده که باید تلاش شود اعتبارات و تسهیلات جذب و به متقاضیان ارایه شود.
رحیمی افزود: همه دستگاه های اجرایی به وظایف خود در حوزه مدیریت بحران عمل کردند و سازمان آب منطقه ای استان کارهای خوبی در سال جاری انجام داده است, هواشناسی خود را به علم روز مجهز می کند که جای خوشحالی است, راهداری و راه و شهرسازی استان نیز از آمادگی لازم برخوردار هستند.
نباید به هیچ وجه خسارتی را در حوضه آبریز دروازه قرآن و دروازه سعدی شیراز داشته باشیم و تمهیدات لازم باید در این زمینه اندیشیده شود.
استاندار فارس با بیان اینکه عملکرد دولت در جبران خسارت بحران های رخ داده در کشور و استان فارس نسبت به گذشته چندبرابر بوده است، گفت: مدیران دستگاه های اجرایی باید در این زمینه اطلاع رسانی کنند، این روزها این قدر سیاه نمایی می شود که این خدمات نادیده می شود، این خدمات، خدمات نظام است.

احتمال تکرار سیل فروردین دروازه قرآن و سعدی شیراز
معاون شهردار شیراز نیز در این نشست گفت: شهرداری طبق روال سالانه برای آمادگی در فصل سرما با توجه به اتفاقاتی که در سیل فروردین ماه شاهد بودیم با سرعت و دقت و برنامه ریزی بیشتر فعالیت های خود را انجام می دهد.
محمدرضا حسن پور افزود: مجموعه شهرداری شیراز برای بحث مدیریت بحران آمادگی کامل را دارد و با بررسی های متعدد کارهای خوبی در سطح شهر شیراز صورت گرفته است.
وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم برنامه ریزی جامعی داشته باشیم نیاز داشتیم اطلاعاتمان را با توجه به تجارب گذشته به روز کنیم به همین خاطر ۱۰۰ مورد بازدید میدانی با حضور دستگاه های اجرایی مختلف داشتیم و پس از بازدیدهای میدانی ۱۴۴ نقطه که می تواند برای شهر مشکل داشته باشد را شناسایی کردیم.
وی اضافه کرد: ۵۲ حوضه آبریز در سطح شهر شیراز داریم که از این موارد، چهار حوضه آبریز می تواند برای شهر شیراز بحران زا باشد که فعالیت هایی در این حوضه ها به صورت بلندمدت و کوتاه مدت در دستور کار است.
معاون شهردار شیراز گفت: در برنامه بلند مدت با استفاده از مشاوران متخصص برای ۵۲ حوضه آبریز شهر شیراز کار مطالعه در حال انجام است.
حسن پور افزود: پیشنهاد مشاوران این است که ما از ورود آب یا تجمع آب سنگین به سمت شهر شیراز جلوگیری کنیم که امیدواریم تا پایان سال مطالعات در این زمینه کامل شود و برنامه اجرایی و عملیاتی ارایه شود تا اقدامات را انجام دهیم.
وی ادامه داد: بحث هوشمندسازی و برنامه نرم افزاری کنترل سیلاب و مسیل ها و کنارگذرها نیز در دستور کار است که امیدواریم مطالعات این طرح نیز زودتر به پایان برسد.
وی اضافه کرد: در ۱۱ منطقه شهر شیراز ۱۱ ستاد مدیریت بحران تشکیل داده ایم تا مجموعه شهرداری شیراز برای مقابله با بحران آمادگی کامل داشته باشد.
معاون شهردار شیراز گفت: مجموعه شهرداری با ۲۰۰ خودرو سنگین و ۴۰۰ خودرو سبک در فصل زمستان در خدمت مردم خواهد بود که امیدواریم با برنامه ریزی های صورت گرفته شاهد کمترین آسیب باشیم.
حسن پور افزود: افزایش ارتفاع دیوار سنگی اطراف حوضه آبریز دروازه قرآن در دستور کار قرار داشته است، لای روبی و خاک برداری و افزایش حجم حوضچه دروازه قرآن از دیگر اقدامات صورت گرفته است، اقدامات متعددی نیز در حوضه سعدی صورت گرفته است.
وی همچنین به سیل پنجم فروردین در شهر شیراز اشاره کرد و گفت: هرچقدر آب وارد حوضچه دروازه قرآن شود خروجی ما در آرمانی ترین شرایط ۱۰ متر خواهد بود و اگر بیشتر شود آب راهی خیابان می شود.
وی ادامه داد: اگر همه ادارات وظایف خود را انجام دهند بی تردید اگر اتفاقی نیز بیفتد شاهد کمترین آسیب خواهیم بود.
معاون شهردار شیراز گفت: لوله هایی که برای خروج آب در منطقه سعدی و دروازه قرآن پیش بینی شده است حجم مشخص شده ای دارد و اگر میزان بارش بیشتر شود آب راهی خیابان می شود.
حسن پور افزود: اگر شاهد بارشی مثل پنجم فروردین در دروازه قرآن باشیم دوباره سیلاب خواهیم داشت. شهرداری برنامه ریزی دارد که آسیب کمتری به مردم برسد.
حسن پور در پاسخ به سوال استاندار فارس مبنی بر اینکه آیا با بارشها در محدوده دروازه قرآن و منطقه سعدی دچار مشکل نخواهیم شد؟ گفت: اگر بارشی مثل سال گذشته بیاید قطعا اتفاق قبل خواهد افتاد اما اینکه آسیب در چه حد باشد بحث دیگری است.
وی افزود: لوله ای که در دروازه قرآن آب را به رودخانه خشک منتقل می کند در بهترین شرایط ۱۰ مترمکعب آب بیشتر منتقل نمی کند و هرچه بیشتر از ۱۰ مترمکعب آب بیاید در خیابان می آید.
وی ادامه داد: همه نیروها حساسیت ویژه ای دارند که اگر شاهد بارش باران بودیم آسیب کمتری داشته باشیم.
استاندار فارس نیز خطاب به معاون شهردار شیراز گفت: می توان با اخطارها هزینه ها و خسارات را کاهش داد و مجموعه شهرداری، نیروی انتظامی و پلیس راهور باید این آمادگی را داشته باشند و در زمان باران شدید خیابان های منتهی به دروازه قرآن و دروازه سعدی بسته شود.

عملکرد ۹ ماهه اداره کل مدیریت بحران فارس
مدیرکل مدیریت بحران استان فارس نیز در این نشست با اشاره به اقدامات ۹ ماهه این اداره کل گفت: ۱۴ جلسه ستاد مدیریت بحران با ۱۶۷ مصوبه و ۱۷۱ جلسه مدیریت بحران در سطح شهرستان های استان برگزار شده است.
رحیم آزادی افزود: دستورالعمل طرح زمستانه در ارتباطات با اقدامات لازم پیشگیری و آمادگی در برابر بارندگی های احتمالی فصل پاییز و زمستان و تعیین شرح وظایف دقیق دستگاه های اجرایی، فرمانداران و شهر داران مبنی بر اقداماتی از قبیل لایروبی رودخانه ها ، کنترل ساخت و سازها در حریم رودخانه ها، برقراری کشیک مستمر در دستگاه های امدادی و خدماتی استانی و شهرستانی ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: در بحث جبران خسارت سیل فروردین ماه در بخش زیربنایی ۹۳۴ میلیارد ریال مصوب شده که ۶۴۸ ریال تخصیص یافته است.
مدیرکل مدیریت بحران استان فارس گفت: در بخش کشاورزی نیز ۷۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض تصویب شده که ۳۵۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.
آزادی افزود: در بخش مسکن نیز ۱۶۹ میلیارد ریال کمک بلاعوض واحدهای شهری احداثی، ۲۲۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض واحدهای روستایی احداثی، ۱۹۳ میلیارد ریال کمک بلاعوض واحدهای تعمیری، ۳۲۷ میلیارد ریال کمک بلاعوض امورمعیشتی تخصیص یافته است.
وی در ادامه با اشاره به مدیریت مقابله با مخاطرات رخ داده در استان اظهارکرد: تعداد ۴۵۵ رخداد مخاطراتی ثبت شده در سال ۱۳۹۸ در حوزه های زمین لرزه، سیلاب، آتش سوزی جنگل و مراتع، طوفان و صاعقه و هجوم ملخ ها داشته ایم.

وظایف دستگاه های اجرایی در قانون جدید مدیریت بحران مشخص شده است
محمود رضایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز در این نشست گفت: فارس در مجموعه فعالیت های صورت گرفته در حوزه مدیریت بحران در مقایسه با سایر استان ها مناسب عمل کرده است.
وی افزود: عملکرد استان در حوزه جذب منابع مالی مربوط به سیل خوب بود که جای تشکر از همه دستگاه های اجرایی استان دارد.
وی به قانون جدید مدیریت بحران که شهریورماه سال ۱۳۹۸ ابلاغ شد اشاره کرد و گفت: براساس این قانون ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در استان ها و شهرستان ها تشکیل می شود.
وی ادامه داد: در قانون جدید چشم انداز مثبتی نسبت به قانون قبل مشاهده می شود، در قانون جدید وظایف همه دستگاه ها در حوزه مدیریت بحران مشخص شده است، اهداف و استراتژی مدیریت بحران در همه حوزه ها مشخص است و منابع مورد نیاز برای کنترل بحران ها پیش بینی شده است .
معاون امور عمرانی استانداری فارس گفت: این قانون جامع است و منابع مالی آن مشخص شده است و الزاماتی برای مدیران دستگاه های اجرایی مشخص کرده است و اگر مدیران دستگاه های اجرایی به وظایف خود عمل نکنند باید پاسخگو باشند و راه برخورد با آنان در این قانون مشخص شده است.

بازنگری طرح های تفصیلی شهرها
فرزاد جمشیدی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان فارس نیز در این نشست گفت: در حوزه معاونت مهندسی ساخت این اداره کل در بحث احداث راه ها، مطالعه اولیه به گونه ای طراحی شده که مسیرها در مقابل سیلاب ها ایمن شود تا مشکلات گذشته در بحث ابنیه های فنی وجود داشته کمتر شود.
وی افزود: در حوزه معاونت شهرسازی نیز بازنگری طرح های تفصیلی شهرها را با رویکرد آمادگی پیشگیری از وقوع بحران مورد بازنگری قرار داده شده است.

آمادگی کامل برای مدیریت راه های فارس در قصل سرما
عزیز الله روشن معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس نیز در این نشست گفت: قبل از شروع فصل سرما و بارش ها با توجه به بارندگی های قبل که در استان گرفتار سیل شدیم و نقاطی اسیب دید، این نقاط را بازسازی کردیم.
وی افزود: ماشین آلات مورد نیاز و شن و ماسه به اندازه کافی تهیه شده و در فصل زمستان آمادگی کامل برای مقابله با هرگونه بحران وجود دارد.
وی ادامه داد: برای حین بارش آمادگی کامل داریم، ۸۲ اکیپ راهداری در نقاط مختلف استان مستقر هستند، در ۸۲ راهدارخانه ۹۲۰ نیروی راهدار و ۴۵۰ ماشین آلات و ۶ دستگاه جرثقیل داریم.
وی اضافه کرد: نقاط برف گیر استان در گردنه ها است که ۵۲ گردنه مهم در استان داریم که تحت پوشش قرار می دهیم و امادگی کامل در این گردنه ها وجود دارد، گشت های راهداری ۱۲۳ ماشین سبک است که به طور مستمر گشت های انجام می شود.
این مقام مسئول گفت: قرارگاه مرکزی ما قبل از هر بارش تشکیل جلسه می دهد و نقاط ضعف مطرح و رفع می شود تا مشکلی در حوزه راه ها به وجود نیاید.
جبران خسارت کشاورزان از سوی دولت
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این نشست با اشاره به عملکرد دولت در پرداخت خسارات به کشاورزان گفت: در فرودین ماه امسال حدود ۳۵۶ میلیارد تومان خسارت سیل و در اردیبهشت ماه هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان خسارت سرمایه زدگی در حوزه کشاورزی داشتیم.
محمد مهدی قاسمی افزود: همچنین با مساله ملخ دریایی مواجه بودیم که خوشبختانه مبارزات به موقع صورت گرفت و خسارت به حداقل رسید.
وی ادامه داد: در تابستان با بحث آتش سوزی مواجه بودیم و به رغم اینکه امسال تعداد آتش سوزی ها بیشتر شده بودند اما بهبودی در اطفاء حریق روی داد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: دولت اقدامات خوبی در حوزه سیل و بازتوانی کشاورزان انجام داد، در بحث سیل ۶۵ میلیارد تومان تسهیلات به استان تخصیص داده شد که تا کنون ۴۳ هزار میلیارد تومان به بانک معرفی و ۳۲ هزار میلیارد تومان نیز توسط بانک ها پرداخت شده است.
قاسمی افزود: در بحث کمک های بلاعوض ۷۰ میلیارد تومان سهمیه به استان دادند که ۳۵ میلیارد تومان تخصیص و ۱۷.۹ میلیارد تومان نیز پرداخت شده است.
وی ادامه داد: حدود ۲۵ میلیارد تومان برای مرمت و بازسازی خسارات سیل به تاسیسات زیربنایی، راه های روستایی و قنوات و کانال ها داده شده است که به تفکیک شهرستان در حال پرداخت است.

۹۳۳ میلیارد ریال بابت خسارت به زیرساختهای فارس ابلاغ شده است
حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس نیز در این نشست گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا کنون ۹۳۳ میلیارد ریال از منابع بودجه عمومی و سازمان مدیریت بحران بابت خسارت به زیرساختها به استان فارس ابلاغ شده است که ۷۰ درصد تخصیص داشته است.
وی افزود: ۲۷ آبان ماه سال جاری برای جهاد کشاورزی استان فارس ۲۵.۵ میلیارد تومان و اداره کل ورزش و جوانان ۱.۸ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده است و در حال تعیین پروژه و مبادله موافقت نامه هستیم.

اقدامات بنیاد مسکن فارس برای جبران خسارت به روستاییان
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس نیز در این نشست گفت: واحدهای مسکونی که در سیل فروردین خسارت دیده بودند سه هزار و ۸۵۴ واحد خسارت تعمیری داشتند که تسهیلات به تمامی واحدها و بلاعوض ها در این زمینه پرداخت شده است.
وی افزود: هزار و ۹۸۳ واحد نیز آسیب جدی دیده بودند که ۸۵ درصد تسهیلات احداثی عقد قرارداد شده و ۹۰ درصد شروع بکار کردند و ۸۰ درصد در مرحله فندانسیون هستند.
وی ادامه داد: عملکرد دولت در بخش تسهیلات و پرداخت خسارت نسبت به گذشته بسیار عالی بود، ۱۹۸ میلیارد تومان اعتبارات تسهیلاتی در اختیار بود که توسط بانک ها به خوبی جذب شد
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس گفت: ۳۵ میلیارد تومان اعتبارات بلاعوض به استان داده شده است و روند بازسازی به خوبی پیش می رود
وی افزود: اقدامات در جهت پیشگیری و کاهش آسیب پذیری انجام شده است که در روستاها و شهرهای کوچک استان تاکنون ۳۱۳ هزار خانوار در استان فارس در روستاها زندگی می کنند که ۲۳۱ هزار نفر سقف مطمئن دارند و ۵۶ درصد واحدهای مسکونی روستایی استان را مقاوم سازی کردیم و مشکلاتی ندارند.
وی ادامه داد: از سال ۸۵ نسبت به بیمه کردن واحدهای مسکونی که توسط دولت با اعتبارات کم بهره ساخته می شود اقدام کردیم که تا کنون حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی بیمه شدند.

آمادگی شرکت آب منطقه ای فارس برای مقابله با بحران های احتمالی
دهقانی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان فارس نیز در این نشست با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط این شرکت برای آمادگی در فصول بارندگی گفت: این شرکت با استفاده به نظانامه سیلاب در سطح وزارت نیرو وظایف محول شده را در مهار چهار حوزه مطالعات، مهندسی رودخانه، تاسیسات آبی و مدیریت بحران پیگیری می کند.
وی افزود: ستاد فرماندهی و پشتیبانی مدیریت سیلاب شرکت آب منطقه ای استان هم عرض با ستاد ملی فرماندهی و پشتیبانی مدیریت سیلاب وزارت نیرو تشکیل و احکام برای اعضا جهت هماهنگی بیشتر صادر شده است.
وی ادامه داد: بانک اطلاعات ماشین آلات، تجهیزات و پرسنل فنی متعلق به شرکت آب منطقه ای فارس و همچنین پیمانکاران و مشاوران طرف قرارداد شرکت تهیه شده است.
وی اضافه کرد: هشدار و آمادگی به پیمانکاران و کارگاه های فعال در سطح شهرستان ها به خصوص کارگاه های فعال در مسیر رودخانه ها و مسیل ها جهت افزایش سطح آمادگی همزمان با شروع فصل پاییز و زمستان اعلام شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان فارس گفت: پیش بینی های اداره کل هواشناسی و اخطاریه های آن اداره کل و اخطاریه های دفتر مدیریت بحران استانداری، صورتجلسه های ستاد ملی فرماندهی و پشتیبانی مدیریت سیلاب وزارت نیرو و اخطاریه های شرکت مدیریت منابع آب ایران دریافت و از بین آن ها گزارش تلفیقی تهیه و در قالب هشدار به کلیه اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران ابلاغ می شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار