ایسنا/کرمانشاه آمار‌ها می‌گویند هم اکنون ۲۷۵۷ دانش آموزی که باید سرکلاس‌های درس مدارس ابتدایی کرمانشاه حاضر باشند، سرکلاس درس نیستند.
کد خبر: ۸۰۶۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ 16 December 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،اگرچه خیلی هاشان به دلایل مختلفی مثل شغل پدر و مادرهاشان ممکن است سر کلاسهای درس مدارس دیگر استان‌ها حاضر باشند و بعضی‌هاشان هم ممکن است بواسطه جهشی درس خواندن زودتر وارد مقطع متوسطه اول شده باشند، اما خیلی هاشان هم به دلایل دیگری اصلا فرصت حضور در سر کلاس درس را پیدا نکرده‌اند.

فقر مالی و ناتوانی در تامین امکانات اولیه تحصیل، اشتغال کودکان برای تامین مخارج زندگی، دوری مدرسه و عدم امکان پرداخت هزینه ایاب و ذهاب، واقع شدن در مناطق دور افتاده، نبود سرویس ایاب و ذهاب در واحد آموزشی، ازدواج زودهنگام دختران و بدسرپرستی کودکان از جمله عوامل موثر در جاماندن دانش آموزان از تحصیل هستند.

به گزارش ایسنا، هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان کرمانشاه که با حضور عضو هیئت امنای مجمع کشوری حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل در استانداری کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه کودکان ممکن است به دلایل مختلفی مثل اعتیاد والدین و یا متارکه آنها، فقر مالی، بیماری و... از تحصیل بازبمانند، گفت: بازماندن از تحصیل یک آسیب اجتماعی مهم و نیازمند آسیب‌شناسی است.

استاندار کرمانشاه سپس با اشاره به راه اندازی مجمع کشوری حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل در کشور اظهار کرد: این مجمع را در استان کرمانشاه برای حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل شکل خواهیم داد.

بازوند با بیان اینکه با راه اندازی چنین مجامعی می‌توان مردم را به کمک دولت و حکومت آورد، ابراز امیدواری کرد: این مجمع بتواند خیرین را در حوزه حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل پای کار بیاورد.

وی با اشاره به تجربه خوب راه اندازی مجمع خیرین مدرسه ساز در کشور، گفت: این مجمع توانست در حوزه ساخت و ساز مدارس به کمک دولت بیاید و دستاوردهای خیلی خوبی هم برای کشور داشت، بگونه ای که در جریان زلزله 7.3 ریشتری آبان ماه سال 1396 استان کرمانشاه در حالی که 78 مدرسه در زلزله آسیب جدی دید، اما با کمک های این مجمع 153 مدرسه در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه ساخته شد که اتفاق خیلی خوبی بود.

مجید یزدان‌پناه مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه نیز در این نشست با بیان اینکه بر اساس آمارها استان کرمانشاه در حال حاضر 2757 کودک بازمانده از تحصیل در گروه سنی شش تا یازده سال دارد، گفت: بر اساس آمارهای ثبت احوال باید در سال تحصیلی جاری 177 هزار و 278 دانش آموز مقطع ابتدایی سر کلاس های درس حاضر می‌شدند که این آمار هم اکنون 174 هزار و 521 دانش آموز است.

یزدان پناه ادامه داد: از مجموع 2757 دانش آموزی که در مدارس مقطع ابتدایی استان کرمانشاه سر کلاس های درس حاضر نیستند، 1200 نفر آنها قابل شناسایی نیستند و در عین حال که نام و نام خانوادگی و آدرس این افراد را در اختیار داریم، اما زمان مراجعه به آدرس محل سکونت آنها به نتیجه ای نمی‌رسیم و از آنجایی که ممکن است این دانش اموزان مثلا به دیگر استان‌ها مهاجرت کرده و یا فوت کرده باشند، نمی‌توانیم آنها را به طور قطع بازمانده از تحصیل تلقی کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به در دست طراحی و راه اندازی بودن سامانه‌ای در کشور برای تعیین تکلیف این دست از بازماندگان از تحصیل، ابراز امیدواری کرد: با راه اندازی این سامانه مشکل شناسایی افراد بازمانده از تحصیل حل شود.

ناهید فضلی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه نیز در این نشست با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش استان برای شناسایی، جذب، نگهداشت و آموزش کودکان بازمانده از تحصیل برنامه‌ داریم، گفت: برای اجرای این برنامه ها به یک میلیارد و 174 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم.

وی با تاکید بر اهیمت توجه به گذراندن دوره پیش دبستانی برای کاهش آمار بازماندگان از تحصیل، گفت: گذراندن این دوره به ویژه در استانهای دو زبانه ای مثل استان کرمانشاه نقش اثرگذاری در کاهش آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل خواهد داشت.

فضلی ادامه داد: سال گذشته با مساعدت استاندار کرمانشاه با اختصاص مبلغ یک میلیارد تومان برای رایگان کردن دوره پیش دبستانی در مناطق زلزله زده استان، گام خوبی برای پوشش مناسب مقطع پیش دبستانی برداشته شد.

در ادامه این نشست مقرر شد نیمی از نیاز یک میلیارد و 174 میلیون تومانی استان برای تکمیل برنامه‌های مربوط به انسداد مبادی بی سوادی در استان از بودجه سال آینده استان تامین و مابقی آن هم از طریق مجمع خیرین حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل تامین شود.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار