در گفت‌وگوی با رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر مطرح شد؛
کد خبر: ۸۰۶۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۸ 16 December 2019

اسما پورزنگی‌آبادی ـ پاس‌کاری مصوبات شورای شهر کرمان برای اصلاح نرخ عوارض شهری همچنان ادامه دارد. شهرداری و شورا که برای سال ۹۸ تصمیم به اصلاح لوایح درآمدی گرفته بودند در حالی ۹ ماه از سال را پشت سر گذاشته‌اند که هنوز نتوانسته‌اند تکلیف را معلوم ‌کنند. با اصلاح لوایح عوارضی، آن‌طور که گفته می‌شود در بسیاری از ردیف‌های بودجه‌ای افزایش در حدی بوده که شهروندان را شوکه کرده است! در این شرایط، شورای شهر تصمیم گرفت تا با اعمال ضرایبی که آن را ضریب کاهنده می‌خواند، افزایش نرخ عوارض شهری در شرایط رکود اقتصادی را تعدیل کند. مصوباتی که شورا در این زمینه داشته را اما کمیته تطبیق مصوبات شورای شهر در فرمانداری نمی‌پذیرد. کار به کمیسیون حل اختلاف استانداری کشیده است. درباره‌ی آخرین وضعیت اصلاحات بودجه‌ای، با حسین چناریان، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورای شهر کرمان گفت‌وگو کردم که در ادامه می‌خوانید:

آقای چناریان، اصلاح نرخ عوارض شهری در کرمان به کجا رسید؟

یک‌سری از ردیف‌های مربوط به عوارض حوزه‌ی شهرسازی را در کمیسیون بودجه اصلاح کردیم که مصوب هم شد. یک‌سری ردیف‌ها تا ۵۰ درصد کاهش یافته و برخی هم حتی حذف شده است ولی این موارد دوباره در فرمانداری تایید نشده و به کمیسیون حل اختلاف استانداری ارجاع شده است. با رایزنی که صورت گرفته این تعدیل نرخ‌ها در این کمیسیون مصوب و ابلاغ خواهد شد.

در موارد عوارض صنفی چه‌طور؟

عوارض صنفی هم دقیقا همین‌طور است. در شورای شهر تصمیم بر این شد که نرخ عوارض سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش پیدا نکند چون در برخی موارد تا ۲۰۰ درصد هم افزایش داشتیم. سقف افزایشی را با توافق اتاق اصناف تا ۱۰۰ درصد تعیین کردیم که این هم در فرمانداری تایید نشده و به استانداری رفته تا تایید شود.

سال رو به پایان است هنوز نتوانستید تکلیف نرخ عوارض را تعیین کنید. الان پرداخت‌هایی که مردم انجام می‌دهند چگونه و برچه اساس است؟

اصناف که عوارض را پرداخت نمی‌کنند. در دیگر حوزه‌ها مثل شهرسازی و … قرار بر این شد اگر موردی اصلاح شد ولی مردم پرداخت کرده بودند، مابه‌التفاوت آن را سال آینده با شهرداری تسویه‌حساب کنند. این هم مصوب شده یعنی اگر کسی اضافه پرداخت کرد، مابه‌التفاوت آن را در بدهی‌های سال آینده می‌تواند با شهرداری تهاتر کند.

آن بخش از درآمد شهرداری که از طریق عوارض حاصل می‌شود تا چه حد تحت‌تاثیر این آشفتگی‌ها قرار گرفته است؟

با توجه به تغییرات کلی که لوایح بودجه‌ای داشت امسال افزایش درآمد خیلی خوبی داشتیم ولی در دو، سه ماه اخیر که بحث اصلاح نرخ‌ عوارض مطرح شد، روند افزایش درآمدها کاهش یافته است.

پس، در چند ماه اول امسال که شهروندان عوارض جدید را پرداخت کرد‌ه‌اند درآمد شهرداری هم بالا رفته است.

بله. برخی عوارض هم کلا تغییر نکرده است. ولی برخی ردیف‌ها که افزایش‌ها بی‌رویه بود، کاهش می‌یابد یا تعدیل می‌شود.

آقای چناریان، حدود سه ماه پیش بود که آقای فرشاد رئیس شورای شهر گفتند که با امضای استاندار این اختلاف کمیته تطبیق و شورای شهر برطرف می‌شود. سال رو به اتمام است و هنوز شما می‌گویید منتظر کمیسیون حل اختلاف استانداری هستید. چرا کار اصلاح بودجه این‌قدر کند پیش می‌رود؟

ظاهرا این کمیسیون ضوابط و شرایط خاصی دارد و رئیس محترم شورا پیگیر این قضیه هستند. صحبت شما درست است و ما هم از این‌که دوستان ملاحظه‌ی مردم را نمی‌کنند گلایه‌مندیم ولی در هر حال، موضوع در حال پیگیری است و امیدواریم تا پایان همین ماه تکلیف نرخ عوارض معلوم شود تا در سه ماه پایانی سال مردم تکلیف‌شان را بدانند و شهرداری هم بتواند کارهایش را انجام دهد. ما نگرانیم اگر در پایان سال این پرداخت‌ها انجام نشود، بر کل روند کار شهرداری تاثیر نامطلوب بگذارد.

گفتید که اصناف پرداخت عوارض انجام نمی‌دهند اما برخی از اصناف می‌گویند ماموران شهرداری برای دریافت عوارض مراجعه می‌کنند و تذکر می‌دهند و حتی گاهی تهدید هم می‌کنند.

این اتفاق در مقطعی افتاد ولی الان متوقف شده است؛ شورای شهر به شهرداری اعلام کرد که اقدامات تحکمی و نظارتی را تا تعیین‌تکلیف نهایی نرخ عوارض متوقف کند و اخیرا شهرداری برای پیگیری عوارض اقدامی انجام نمی‌دهد.

اگر اصناف موردی از برخورد نیروهای شهرداری را مشاهده کردند چه باید بکنند؟

اگر چنین موردی بود حتما به شورای شهر منعکس کنند تا رسیدگی شود. شورای شهر به شهرداری ابلاغ کتبی داشته که تا تعیین‌تکلیف نهایی مصوبه‌ی اخیر شورا از هرگونه برخورد با اصناف خودداری کند.

بودجه‌ی سال آینده از چه زمانی قرار است در شورای شهر بررسی شود؟

ظاهرا شهرداری اقدامات اداری بودجه‌ریزی را انجام داده است. هم‌اکنون اما حدود دو هفته است که درگیر رسیدگی به متمم بودجه‌ای هستیم که شهرداری به شورا ارائه کرده است. براساس افزایش درآمدی که شهرداری گزارش کرده، تا پایان سال ۹۸ حدود ۲۷۰ میلیارد تومان افزایش درآمد دارد و برهمین مبنا متمم بودجه را آورده و ما در حال حاضر، مشغول بررسی و تصویب این متمم و اصلاح بودجه هستیم. این کار که تمام شود بلافاصله بررسی لوایح بودجه‌ی سال آینده را آغاز می‌کنیم.

اشاره کردید که روند افزایش درآمد شهرداری اکنون کاهش پیدا کرده است. با این وجود، شهرداری به‌دنبال متمم بودجه است؟

حدس ما این است که کاهش یافته است ولی شهرداری براساس گزارشی که داده یک برآورد ۲۷۰ میلیاردی را دارد و این هم، ناشی از اصلاح ساختار لوایح عوارضی است. ساختار و نحوه و نوع درآمدها که تغییر کرد این نتایج به‌دست آمد. خوشبختانه برای اولین‌بار پیش‌بینی می‌کنیم شهرداری بودجه‌ی بالای ۶۰۰ میلیاردی را برای سال آینده به‌عنوان پیشنهاد به شورا ارائه کند.

شهردار گفته که بودجه‌، هزار میلیاردی خواهد شد. این، چه‌قدر امکان‌پذیر است؟

شاید آقای شهرداری مقداری خوش‌بینانه این عدد را گفته‌اند. اگر شرایط عادی باشد و رونق داشته باشیم، انتظار هم همین است ولی در وضعیت فعلی، شورا معتقد است بودجه را باید واقعی و معتدل ببندیم و ملاحظات شرایط اقتصادی جامعه را هم داشته باشیم لذا حدس ما در کمیسیون بودجه این است که بودجه‌ی واقع‌بینانه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد است و این را نسبت به بودجه‌ی هزار میلیاردی، منطقی‌تر می‌بینیم. اگر شرایط کشور رونق پیدا کرد، برای سال آینده هم شهرداری می‌تواند متمم بودجه بیاورد و شورا حتما نظر مثبت خواهد داشت.

اولویت‌های متمم بودجه‌ی امسال چیست؟

چند روز پیش جلسه‌ای بوده که من در آن جلسه نبودم اما ظاهرا پروژه‌ی آرامستان جدید، تملک املاک پیرامون تقاطع‌های غیرهمسطح مثل بازرگانی و آزادی و چهارراه احمدی، ساماندهی آب‌های سطحی، آسفالت معابر، بافت تاریخی و توجه به رفع نقاط حادثه‌خیز بزرگراه‌ها که متاسفانه امسال کشته‌های قابل توجهی را داشته‌ایم و همچنین توسعه‌ی حمل‌ونقل عمومی شهر در متمم بودجه مدنظر است. منتظر پیشنهادات شهرداری هستیم.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار