ایرج نظری، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده اخیر، مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان از سازمان برنامه و بودجه کشور و ۲ هزار میلیارد تومان از سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت بدهی‌های دانشگاه دریافت کردیم.
کد خبر: ۸۰۶۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶ 18 December 2019

ایرج حریرچی در آیین تکریم و معرفی روسای قدیم و جدید دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: یکی از آسیب های دانشگاه توجه به قومیت گرایی و یا جناح های سیاسی است و عاجزانه از شما درخواست می‌کنم که وحدت و همدلی داشته باشید چون خوزستان را یک خوزستانی می‌تواند بسازد.

به گزارش"تابناک"؛ حریرچی با اشاره به چهارهدف اصلی حوزه سلامت اضافه کرد: هدف اول افزایش سلامت مردم است که با افزایش طول عمر و امید به زندگی مردم و کیفیت زندگی مردم محقق می‌شود و امید به زندگی مردم ایران نسبت به سالهای قبل از انقلاب یک ربع افزایش یافته است.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: شاخص توسعه انسانی در ایران در ۳۰ سال گذشته بعد از کره جنوبی سریع‌ترین رشد شاخص توسعه انسانی را داشته است.

وی اظهار داشت: اما در شاخص امید به زندگی سالم هنوزوضعیت خوبی نداریم و با علم امروزی افراد تا سن ۸۴ تا ۸۵ سالگی می توانند زندگی سالمی داشته باشند.

حریرچی گفت: هدف دوم که معمولا در دانشگاههای علوم پزشکی مورد غفلت است محافظت مالی از مردم به خاطر هزینه بیماری‌ها است چون با وجود اقدامات درمان در حوزه سلامت برخی خانواده ها به علت هزینه های درمانی فقیر می‌شوند.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: با همه اقدامات صورت گرفته هفت الی ۹ درصد مردم بیمه نیستند و از رییس دانشگاه درخواست می کنم در بیمه سلامت اقدامات لازم را انجام دهد چون مجلس شورای اسلامی نیز تصویب کرده است.

وی پاسخ به نیازهای غیربهداشتی و درمان مردم را هدف سوم عنوان کرد و افزود: احترام گذاشتن به مراجعان و بیماران از جمله اهداف اصلی است .

حریرچی با اشاره به کارایی و هزینه اثربخشی به عنوان هدف چهارم که برخی استانها از آن غفلت می کنند اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی به سلامت بیشتر با پول موجود تاکید دارد چون مانند بخش های دیگر اتلاف منابع زیادی وجود دارد به گونه ای که در خوزستان نیز بیمارستان های با ضریب اشغال تخت زیر ۴۰ تا ۵۰ درصد وجود دارد.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی ساختار پوشش همگانی سلامت را ایجاد کرده است گفت: ایران تعهد کرده است تا سال ۱۴۰۴ کشور اول منطقه از نظر سلامت باشد.

وی ادامه داد: ارائه خدمات در پنج سطح ارتقای سلامت، پیشگیری، درمان، بازتوانی و طب تسکینی و زندگی قبل از مرگ و بدون مشکلات مالی از اضلاع این ساختار است.

همچنین دکتر ایرج نظری در این آیین بیان کرد: با پیگیری صورت گرفته، قرار شد ۳۰ هزار میلیارد ریال از سازمان برنامه و بودجه و ۲۰ هزار میلیارد ریال از سازمان تامین اجتماعی به حساب بدهی‌های این دانشگاه پرداخت شود.

وی افزود: هفته گذشته مبلغ خوبی به  حساب این دانشگاه واریز شد و برای تسویه حساب سال ۹۷ ، بدهی‌ بازار و دیگر عقب ماندگی‌های آن برنامه ریزی شده است.

نظری در خصوص عملکرد دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم گفت: ۱۰۴ نفرعضو هیات علمی در سالهای ۹۶ تا ۹۸ جذب و ۱۲ گروه آموزشی مصوب به این دانشگاه اضافه شد.

رییس پیشین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز ادامه داد: میانگین تخت‌های بستری در خوزستان به نسبت کشور خوب ارزیابی شده ولی مشکل فرسودگی بیمارستان‌های اصلی به ویژه دانشگاهی و آموزشی است.

وی ادامه داد: در خوزستان تخت‌های نیمه فعال زیاد اما توزیع تخت نامناسب است که گاهی مشکل‌ساز می‌شود.

نظری گفت: بر اساس آخرین آمار  ۳۰۰ تخت در بخش دولتی و ۱۸۰ تخت در بخش خصوصی اضافه شده است.

رییس پیشین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز بیان کرد: ۵۱ پروژه زیر مجموعه این دانشگاه آماده بهره‌برداری هستند و بیمارستان ۱۲۸ تختخوابی دشت آزادگان، کودکان ابوذر و سوانح و سوختگی اهواز از جمله بیمارستان‌های بهره برداری شده هستند.

در ادامه آیت‌الله سید محمدعلی موسوی‌جزایری اظهار کرد: از زحمات رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی اهواز تقدیر می‌کنم و می‌توان در مقاطع مختلف از تجربیات وی استفاده کرد و همچنین به رییس جدید خیرمقدم می‌گویم و آرزوی توفیق برای ایشان دارم.

وی افزود: دیروز در جلسه‌ای به خدمت رهبر رسیده بودیم و از ایشان به خاطر فرمایشات‌شان و خاموش کردن آتش فتنه، قدردانی کردم. همچنین از مردم فهیمی که به فرمایش رهبری احترام گذاشتند و صف خود را از اغتشاشگران جدا کردند و علیه استکبار به خیابان‌ها آمدند، قدردانی می‌کنم؛ خوشبختانه کشور ما از خطر بزرگی، رهایی یافت.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: همچنین وضع فعلی اهواز و استان در خصوص آب و فاضلاب را به رهبری اطلاع دادیم و از ایشان خواستیم که دستوراتی در این زمینه صادر کنند.  

فرهاد ابول نژادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز ضمن تشکر و قدردانی از اعتماد وزیر بهداشت و تلاش‌های رئیس سابق دانشگاه، اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم خدمتگزار خوبی برای مردم خوزستان باشیم. مشکلات ما مشکلات زیرساختی و مالی نیستند، بلکه مشکلات فرآیندی هستند و باید بتوانیم فرآیند را اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: در اهواز و برخی شهرستان‌ها با معضل کمبود تخت در بیمارستان‌ها مواجه هستیم. امیدوارم با حمایت وزیر این مشکل رفع شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار