در کارگروه گرد و غبار استان خوزستان بیان شد:
معاون رئیس جمهور بیان کرد: ۴۰ سال پیش ۱۳۴ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر در کشور وجود داشت که اکنون این میزان به زیر ۹۰ درصد و ۹۰ میلیارد مترمکعب شده است که این نشان دهنده آن است که سیاست‌های تخریب منابع آبی ما چندین برابر ۴۰ سال پیش شده است.
کد خبر: ۸۰۷۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱ 19 December 2019

عیسی کلانتری چهارشنبه شب در کارگروه گرد و غبار استان خوزستان خطاب به مسئولان استان اظهار کرد: اگر می‌خواهید استان را مانند ۵۰ سال گذشته مدیریت کنید نمی‌توانید موفق شوید.

به گزارش"تابناک" وی با بیان اینکه عدم بررسی اشتباهات گذشته موجب شده است استان امروز به این روز در بیاید، افزود: استان خوزستان تنها استانی در کشور است که در بدترین شرایط آبی نیز کمبود آب ندارد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور عنوان کرد: استان خوزستان در دو سال پیش که بدترین شرایط ۵۰ سال گذشته آبی کشور را شاهد بودیم بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب آب صرف حوزه کشاورزی شد.

کلانتری تصریح کرد: در سال ۶۱ و در طرح‌های توسعه‌ای نیشکر مقرر شد اگر پس از سه سال کاشت خاک شست و شو داده شد جیره آبی آن ۲۳ هزار مترمکعب در هکتار باشد، در دو سال گذشته که بدترین سال آبی کشور بود بالغ بر ۳۴ هزار مترمکعب تا به طرح‌های نیشکر در استان خوزستان تخصیص داده شد که این نشان دهنده عدم مشکل آب در این استان بوده است.

وی گفت: برای گندم بر اساس اقلیمی باید پنج هزار متر مکعب آب مصرف می‌شد که در سال گذشته بالای ۹ هزار متر مکعب آب برای آن مصرف شده و این میزان بابت از بین بردن حق آبه های زیست محیطی بوده است.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: با این شیوه شما نمی‌توانید استان را پایدار نگه دارید؛ نفتی که می‌فروشید باید هزینه گرد و غبار شود که این یک کار پایدار نیست.

کلانتری بیان کرد: در سال ۶۱ یکی از دعواهایی که بین ناظران و کارشناسان امور دامی و منابع طبیعی به وجود آمد در خصوص افزایش ظرفیت دام کشور بود که در آن زمان ۵۲ میلیون واحد دامی را می‌خواستند به ۶۷ میلیون واحد افزایش دهند.

وی با بیان اینکه اکنون ۱۲۲ میلیون واحد دامی در کشور وجود دارد، افزود: این گرد و غبار قالب شده چرا که هر گاه آب سدها و رودخانه‌ها اضافه بود به تالاب‌ها تخصیص داده شد.

کلانتری عنوان کرد: در بحث رفع گرد و غبار در استان خوزستان تنها نباید به چهار کانون ریزگرد توجه شود؛ در صورت اینکه تنها به این چهار کانون توجه سود ممکن است ۴۰ کانون دیگر به وجود بیاید، در این راستا باید مطالعات در خصوص ظرفیت‌های موجود صورت گیرد و گفته شود که چند واحد دامی در استان می‌توانیم داشته باشیم، چه میزان آب پشت سدها نگهداری شود و برای مصرف تالاب‌ها چه میزان حق آبه نیاز دارد.

رئیس سازمان محیط زیست اظهار کرد: اولویت تخصیص آب به تالاب‌ها بالاتر از کشاورزی است و نباید در صورت کاهش آب سدها از حق آبه تالاب‌ها گرفته و به کشاورزی تخصیص دهیم.

کلانتری با اشاره به آلودگی هوای تهران عنوان کرد، خودروسازهای ما همچنان از خودروهای یورو ۴ استفاده می‌کنند و برای این کار را تحریم را بهانه می‌کنند.

وی گفت: اکنون ۸۳ درصد علت تعطیلی شهر تهران آلودگی خودروها و موتورسیکلت‌ها هستند و ما به جای آنها مدارس را تعطیل می‌کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست کشور خاطر نشان کرد: کارخانه گرد و غبار در استان خوزستان همین از بین بردن پوشش‌های گیاهی و حق آبه های زیست محیطی است.

وی با بیان اینکه ما اکنون داریم با معلول مبارزه می‌کنیم و کاملاً علت را رها کردیم، گفت: باید رفع ریشه‌ای ریز گردها طی پنج سال را هدف قرار دهیم.

وی گفت: از یک سو کاشت بوته انجام می‌شود از سوی دیگر چندین میلیون دام برای مصرف این بوته‌ها در مراتع رهاسازی می‌شود.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: ۴۰ سال پیش ۱۳۴ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر در کشور وجود داشت که اکنون این میزان به زیر ۹۰ درصد و ۹۰ میلیارد مترمکعب شده است که این نشان دهنده آن است که سیاست‌های تخریب منابع آبی ما چندین برابر ۴۰ سال پیش شده است.

در ادامه محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز اظهار کرد:  با توجه به تغییرات شرایط آب و هوایی در دو سال گذشته، شرایط عدم وقوع پدیده گرد و غبار نسبت به سال ۹۵ مطلوب‌تر شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در دو سال اخیر در کانون فوق بحرانی گرد و غبار جنوب شرق اهواز، افزود: در این مدت ۳۰ هزار هکتار نهالکاری و ۱۰۰ هزار هکتار و مدیریت چرا انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: خوزستان به دلیل شرایط گرم و خشک همواره در معرض تهدیدات قرار دارد و باید فعالیت‌ها در زمینه مقابله با گرد و غبار به طور مستمر ادامه یابد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان در ادامه این نشست گفت: میزان تحقق اعتبارات گرد و غبار به خوزستان کمتر از سایر کشور بوده است.

امید حاجتی افزود: از مجموع سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبارات پارسال گرد و غبار، ۷۰ درصد به خوزستان و ۳۰ درصد به صورت ملی اختصاص یافته اما میزان تحقق این اعتبارات در خوزستان ۶۷.۶ درصد و برای دستگاه‌های ملی (سازمان محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی) ۷۵ درصد بوده است.

به گفته وی عدم تحقق اعتبارات باعث شده برخی از طرح‌ها نیز به اجرا نرسد و تعدادی از دستگاه‌ها بدهکار شوند.

وی عملکرد خوزستان در برنامه مقابله با گرد و غبار را خوب ارزیابی کرد و گفت: تخصیص اعتبارات برای خرید تجهیزات در اولویت قرار گرفته اما عمده تعهدات باقیمانده مربوط به منابع طبیعی و شهرداری اهواز بوده که وعده عملی شدن را داده‌اند.

حاجتی با بیان اینکه امسال در زمینه هزینه کرد اعتبارات هیچ اختیاری به استان داده نشده، خواستار واگذاری اختیار به خوزستان در زمینه توزیع اعتبارات شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار