درحالی که در شهر‌های دیگر همچون تهران، اصفهان، آذربایجان غربی، مرکزی و تعداد دیگری از استان‌ها مسئولان به دلیل آنچه آلودگی هوا اعلام شده برای کاهش تردد خودرو‌ها تصمیم به تعطیلی مدارس گرفته‌اند، اما از این تصمیم در همدان خبری نیست و امروز نیز شاهد آن بودیم که همدان به عنوان آلوده‌ترین شهر کشور طی ۲۴ ساعت گذشته معرفی شد.
کد خبر: ۸۰۸۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸ 24 December 2019
روزگذشته شاخص آلودگی همدان بر روی عدد ۱۶۶ ایستاد و عنوان آلوده‌ترین شهر ایران به همدان رسید و امروز شاخص ۱۴۲ نمایان شده، اما با این حال مدارس همچنان دایر است و خبری از تعطیلی نیست.

به گارش مهر چندروزی است آلودگی هوای شهر همدان و بالا بودن شاخص AQI نسبت به شهر‌های دیگر به موضوع مورد بحث در گروه‌ها و رسانه‌های مختلف استان همدان تبدیل شده چراکه با وجود آلوده‌تر بودن همدان هیچ خبری از تعطیلی مدارس نیست.

درحالی که در شهر‌های دیگر همچون تهران، اصفهان، آذربایجان غربی، مرکزی و تعداد دیگری از استان‌ها مسئولان به دلیل آنچه آلودگی هوا اعلام شده برای کاهش تردد خودرو‌ها تصمیم به تعطیلی مدارس گرفته‌اند، اما از این تصمیم در همدان خبری نیست و امروز نیز شاهد آن بودیم که همدان به عنوان آلوده‌ترین شهر کشور طی ۲۴ ساعت گذشته معرفی شد.

بر اساس شاخص psi عدد از صفر تا ۱۰۰ سالم، از ۱۰۰ تا ۲۰۰ هشدار، از ۲۰۰ تا ۳۰۰ اضطرار و از ۳۰۰ به بالا بحران محسوب می‌شود و بر اساس شاخص AQI عدد صفر تا ۵۰ پاک، ۵۰ تا ۱۰۰ سالم، ۱۰۰ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۰ تا ۲۰۰ ناسالم برای همه گروه‌ها است.

کارشناسان معتقدند از آنجا که تنها یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا در همدان و آن هم در میدان پروانه‌ها قرار دارد که از قضا نقطه پر ترافیک شهر محسوب می‌شود نمی‌توان برایند درستی از وضعیت کلی هوای شهر همدان داشت.

موضوع آنجا جدی‌تر شد که سامانه پایش ۳۰ آذرماه عدد AQI شهر همدان را ۱۷۸ نشان داد و در حالی که انتظار می‌رفت مدیریت بحران استان همدان نیز مانند شهر‌های دیگر تصمیمی در این خصوص داشته باشد بدون هیچ تصمیمی و در حالی که شهروندان معترض سکوت ستاد بحران بودند گذشت.

شاخص اعلام شده از کیفیت هوای همدان در سامانه پایش کیفی هوای کشور نشانگر وضعیت تمام نقاط شهر همدان نیست
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در این خصوص اعتقاد داشت شاخص اعلام شده از کیفیت هوای همدان در سامانه پایش کیفی هوای کشور نشانگر وضعیت تمام نقاط شهر همدان نیست چراکه در شهر همدان تنها یک ایستگاه پایش وجود دارد که در میدان پروانه‌ها و نقطه پر ترافیک شهر واقع شده و شاخص اعلام شده بیانگر وضعیت آلودگی هوا در همان نقطه از شهر است نه میانگین نقاط گوناگون شهر و وضعیت ناسالم به دلیل تجمع خودرو‌ها و افزایش ترافیک و بروز پدیده این ورژن ایجاد شده است.

محسن جعفری نژاد بسطامی با بیان اینکه وضعیت ناسالم اعلام شده در سامانه را نمی‌توان نشانگر وضعیت هوا در همه نقاط شهر همدان دانست، عنوان کرد: شرایط همدان با تهران متفاوت است و در تمام نواحی تهران ایستگاه سنجش آلودگی هوا نصب شده و در بعضی قسمت‌ها حتی شاخص به بالای ۲۰۰ می‌رسد که آنچه اعلام می‌شود میانگین شرایط تمام شهر است و بر همین اساس مقایسه شاخص الودگی هوای شهر همدان با تهران منطقی نیست.

جعفری نژاد بسطامی بابیان اینکه وضعیت کیفیت هوا به صورت پاک، سالم، ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ناسالم (قرمز)، بسیار ناسالم (بنفش) و خطرناک (قهوه‌ای) طبقه بندی می‌شود، اضافه کرد: برای داشتن اطلاعات دقیق از وضعیت هوای همدان، نیاز به اضافه شدن ایستگاه‌های پایش هوا در نقاط مناسب شهر است.

AQI شهر همدان به عدد ۲۳۲ رسید

در حالی که مدیرکل محیط زیست استان همدان شرایط همدان را چندان نامناسب نمی‌دانست رسیدن عدد AQI شهر همدان به عدد ۲۳۲ آن هم در ساعت ۲۴ دقیقه بامداد یکم دی ماه سبب رد و بدل شدن پیام‌های گوناگون در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی شد و تشکیل کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوای استان همدان را رقم زد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان در کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوای استان بابیان اینکه شهرداری همدان دومین دستگاه ایستگاه پایش آلودگی هوا را در همدان نصب و راه اندازی خواهد کرد، گفت:.

محمودرضا عراقی بابیان اینکه طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی در روز‌های اخیر مراجعه به مراکز درمانی به دلیل مشکلات تنفسی افزایش نداشته و بر همین اساس برای دقیق‌تر شدن سنجش‌ها؛ ایستگاه پایش وضعیت هوا در نقطه دیگری از شهر نصب می‌شود تا شمار ایستگاه‌ها در همدان به دو ایستگاه برسد و برآورد دقیق‌تری داشته باشیم، ادامه داد: با توجه به غباری که بر فراز شهر همدان وجود دارد و اعداد اعلام شده از سوی دستگاه پایش و پایداری هوا و پدیده این ورژن؛ دانشگاه علوم پزشکی همدان باید پس از اعلام وضعیت در شرایط ناسالم هوا توصیه‌های لازم را از طریق رسانه‌ها به مردم ارائه دهد و در صورت اضطرار درخواست جلسه کند.

۱۵ دستگاه وسیله نقلیه آلاینده متوقف و به پارکینگ فرستاده شد

وی با بیان اینکه دبیرخانه کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا محیط زیست است و باید از طریق دبیرخانه اطلاع رسانی به آموزش و پرورش و علوم پزشکی انجام می‌شود تا با توجه به شرایط و دستورالعمل تصمیم گیری شود بر جدی گرفتن معاینه فنی خودرو‌ها به صورت روزانه تاکید کرد و گفت: طبق اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی در روز‌های گذشته ۱۵ دستگاه وسیله نقلیه آلاینده متوقف و به پارکینگ فرستاده شد، اما شهرداری نیز باید در خصوص آلایندگی اتوبوس‌ها و مینی بوس‌های شهری اقدامات پیشگیرانه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را انجام دهد.

وی بیان کرد: شهرداری همدان با همراهی شرکت پخش فراورده‌های نفتی اقدام به احداث جایگاه ویژه ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی برای ارائه سوخت یورو ۴ کند و شرکت پخش فراورده‌های نفتی تجهیزات سامانه هوشمند توزیع سوخت را فعال کند.

وی خواستار ارائه توصیه‌های لازم در مواقع آلودگی هوا از طریق رسانه‌ها شد و بیان کرد: خبرنگاران باید از مفاد دستورالعمل وضعیت اضطرار آلودگی هوا مطلع شوند و دبیرخانه کارگروه برای اطلاع رسانی مصوبات و وضعیت هوا و دانشگاه علوم پزشکی می‌تواند در راستای ارائه توصیه‌های لازم به عموم مردم برای مصاحبه با رسانه‌های جمعی اقدام کند.

شاید در نگاه اول موضوع آلودگی هوا چندان هم مهم به نظر نرسد، اما لازم است بدانیم در جهان سالیانه ۳ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و در برخی کشور‌ها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست می‌دهند بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است.

این مرگ و میر بطور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی نفس، سکته قلبی، و آلرژی‌های مختلف تنفسی است و حتی آلودگی هوا به روش‌های گوناگونی می‌تواند آثار زیانبار درازمدت و کوتاه مدتی بر سلامت انسان‌ها بگذارد.

کودکان کم سن و سال و سالمندان بیشتر از دیگران از آلودگی هوا آسیب می‌بینند
تأثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف متفاوت و آسیب پذیری برخی افراد در برابر آلودگی هوا بسیار بیشتر از دیگران است به طوری که کودکان کم سن و سال و سالمندان بیشتر از دیگران از آلودگی هوا آسیب می‌بینند.

متخصصان معتقدند که موادی که از طریق هوای آلوده وارد محیط می‌شوند دارای ترکیباتی هستند که باعث نابودی بافت‌های مختلف بدن خواهد شد و این مواد از طریق ریه، پوست، مخاط بدن، مخاط چشم، گوش، بینی و دستگاه گوارش، وارد بدن شده و باعث تخریب سلول‌های بدن می‌شود.

همین اتفاقات کافی است تا مردم کمی حساس‌تر شوند و با کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و پرهیز از سفر‌های غیر ضروری و نظایر آن و پرهیز از اقدامات منجر به ایجاد آلودگی هوا از جمله کاهش فعالیت‌های بدنی بیماران قلبی و ریوی در فضای باز، استفاده از نقاب استاندارد برای کودکان، افراد سالخورده و افرادی که بیشترین زمان مواجهه با هوا را دارند، استفاده از وسایل نقلیه همگانی و هم پیمایی، خودداری از خروج غیر ضروری از منزل، انجام معاینه فنی و رفع نواقص کارکردی خودرو‌ها به حفظ سلامتی خود و همشهریان کمک کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار