معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمانشاه گفت: دانشگاه‌ بهترین فضا برای نقد مسائل و مشکلات موجود است، چرا که در این محیط‌های دانشگاهی برای نقدها بصورت منطقی و علمی پاسخ‌هایی وجود دارد.
کد خبر: ۸۰۸۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰ 26 December 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه، افشین کریمی در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان کرمانشاه که امروز(5 دی) در دانشگاه رازی برگزارشد، بابیان اینکه توسعه و حل مشکلات جامعه بدون تولید دانش و علم و بها دادن به این دو مقوله امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: برای اینکه در جامعه‌ای مشکلات حل شوند، باید علم واقعی تولید شود و برای تولید علم واقعی نیز نیاز به پرسشگری است.

وی شروع نهضت روشنگری در ایران را با پرسشگری دانست و گفت: زمانی نهضت روشنگری در ایران شروع شد که چراهایی در مورد وضعیت کشور شکل گرفت، مقایسه‌هایی بین ایران و کشورهای توسعه یافته اروپایی شد و جامعه نخبه ایرانی نیز هرکدام جواب‌های مختلفی به این پرسش‌ها دادند.

معاون استانداری کرمانشاه در ادامه با تاکید براینکه باید روحیه پرسشگری را در جامعه تقویت کنیم، عنوان کرد: شروع این پرسشگری‌ها باید از آموزش و پروش باشد و در مدارس دانش آموزان را به چرا گفتن تشویق کنیم و از سوی دیگر در دانشگاهایمان نیز بصورت منطقی چرایی‌های جامعه را به بحث بگذاریم تا در نهایت بتوانیم توسعه پیدا کنیم.

وی در ادامه گفت: حجم زیادی از سوالات در ذهن مردم کرمانشاه وجود دارد، مثل اینکه چرا استانی همانند ما با این همه ظرفیت و پتانسیل خدادادی هنوز یک استان توسعه نیافته است و روند توسعه کُندی داریم که برای یافتن پاسخ این سوالات باید از جامعه دانشگاهی کمک بگیریم.

کریمی بابیان اینکه دانشگاه‌هایمان باید تلاش کنند تا پژوهش‌ها را به سمت پاسخ دادن به این چراها و مشکلات استان ببرند، عنوان کرد: سالانه حجم زیادی پایان نامه در دانشگاه‌ها تولید می‌شود که تنها تعداد کمی از آنها پاسخگوی مشکلات جامعه و استان هستند.

وی اضافه کرد: اساتید ما باید دانشجویان را تشویق کنند که به سمت انجام کارهای پژوهشی در راستای رفع مشکلات استان پیش بروند.

معاون استانداری کرمانشاه در ادامه برلزوم باز شدن فضای نقادی در دانشگاه‌ها هم تاکید کرد و افزود: جامعه‌ای که در آن نقد نباشد، جامعه‌ای مُرده است و امن ترین فضای کنونی هم برای انجام نقد دانشگاه‌ است.

وی اضافه کرد: باید توجه کنیم که در نقدهایی که می‌شود تنها دولت یا یک دستگاه مورد نقد قرار نگیرد، بلکه غیر از دولت، صداو سیما، قوه مقننه و قضائیه و ... نیز مورد نقد منطقی قرار گیرند.

کریمی یادآورشد: بهترین فضا برای نقد دانشگاه است، چرا که در دانشگاه‌ها اساتیدی هستند که با استانداردهای علمی می‌توانند در پاسخ به نقد دانشجو جواب‌های منطقی بدهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اختصاص نزدیک به 900 میلیون تومان بودجه پژوهشی در استان اشاره کرد و گفت: در سطح ملی بودجه‌های کلان و خوبی برای انجام کارهای پژوهشی به وزارتخانه‌ها داده می‌شود، اما متاسفانه پژوهشگران کرمانشاهی هیچ سهمی از این کارهای پژوهشی ندارند که باید برای این مسئله رایزنی‌هایی داشته باشیم.

این مسئول در پایان به برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش در استان هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در نمایشگاه امسال استقبال بسیار خوبی را از جانب دانشجویان، دانش آموزان و حتی سرمایه گذاران و صاحبان صنایع استان شاهد بودیم که ما را برای برگزاری نمایشگاه‌های پربارتر در سالهای آینده تشویق می‌کند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار