رییس اداره آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان اینکه صنایع دریایی خوزستان وضعیت مطلوبی ندارند گفت:به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم برای نوسازی و تعمیر، بسیاری از شناورهای استان به بوشهر منتقل می شوند.
کد خبر: ۸۰۹۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴ 29 December 2019

غلامرضا محمدی‌پور در نخستین  همایش صنعت، تجارت و علوم دریایی در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم و فنون خرمشهر گفت: همکاری مشترک سه حوزه دانشگاه، منطقه آزاد اروند و سازمان صنعت، معدن و تجارت می‌تواند در توسعه زیرساخت های صنایع دریایی موثر باشد.

وی گفت: نزدیک به ۶۰۰ فروند شناور صیادی در استان خوزستان نیاز به بازسازی و نوسازی دارند.

وی با بیان اینکه از ظرفیت صنایع دریایی استفاده نمی‌شود، گفت: در فصل اول همکاری مشترک صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه و منطقه آزاد اروند به ساخت و تعمیر شناورها و حمایت از تحقیق و توسعه مراکز ساخت و تعمیر شناورها منجر شود.

محمدی‌پور اظهار داشت: انتظار می‌رود منطقه آزاد اروند کمک کند تا بتوانیم با اعتبار ملی و استانی که از محل صندوق توسعه ملی حوزه تعمیر و ساخت انواع شناورهای سبک و سنگین تخصیص داده شود صنایع دریایی را فعال کنیم.

رییس اداره آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات صمت خوزستان اعتبارات ملی ستاد تسهیل امسال را سه هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال عنوان کردو گفت: می‌توان بخشی از اعتبارات صندوق توسعه و منابع ملی را در قالب ستاد تسهیل در اختیار صنعتگران قرار داد تا در این راستا صنایع را فعال نمود.

محمدی‌پور ادامه داد: بیش از ۵۰ واحد در صنایع دریایی ما تعطیل هستند و یا از ظرفیت‌های آنها استفاده نمی‌شود و یا از ۳۰ تا ۴۰ درصد از ظرفیت‌های آنها استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: در استان خوزستان تنها در بخش نفت و گاز ۲۷۰ شرکت فنی و مهندسی فعال است و رشد خوبی داشته و در سایر بخش‌ها همچون صنایع تبدیلی کشاورزی و شرکت‌های فنی و مهندسی نقش کمرنگی وجود دارد.

وی بر حمایت سازمان صنعت، معدن و تجارت برای تاسیس شرکتهای فنی و مهندسی تاکید کرد و گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان برای صدور مجوز فعالیت و تامین اعتبار برای فعالیت شرکت‌های فنی و مهندسی آمادگی کامل دارد.

محمدی‌پور به انعقاد تفاهمنامه همکاری با سازمان منطقه آزاد اروند اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود ۶۰ تا ۷۰ واحد صنعتی در منطقه آزاد اروند و لزوم فعالسازی بخش توسعه و تحقیق تفاهمنامه همکاری با سازمان منطقه آزاد اروند منعقد شد و قرار است در قالب طرح ملی تاپ دنبال شود.

معاون سرمایه گذاری و کسب و کار منطقه آزاد اروند در این آیین از آغاز فعالیت ۲۰ واحد صنعتی در منطقه آزاد اروند خبر داد و گفت: فعالیت ۲۰ واحد صنعتی در منطقه آزاد اروند از بهمن ماه سال جاری آغاز می‌شود.

سیدعلی موسوی افزود: در حال حاضر ۱۷۶ واحد صنعتی فعال در ۲ شهرک صنعتی آبادان و خرمشهر وجود دارند که با افزوده شدن ۲۰ واحد جدید شمار واحدهای صنعتی به ۲۰۰ واحد افزایش یافت.

وی به صادرات محصولات تولید شده در منطقه آزاد اروند اشاره کرد و گفت: امسال بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کالا  به خارج از کشور صادر شد که ۲۵ درصد تولیدات منطقه آزاد اروند شامل می‌شود.

موسوی افزود: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می‌شود و منطقه آزاد اروند به آبهای آزاد دسترسی دارد حمل و نقل دریایی و صنایع کشتی‌سازی رشد مناسبی داشته و در حال حاضر هفت واحد بزرگ کشتی‌سازی فعالیت دارند.

دبیر علمی کنفرانس ملی صنعت، معدن و تجارت علوم دریایی شمار مقالات رسیده به دبیرخانه علمی این کنفرانس را ۱۲۷ مقاله عنوان کرد و گفت: از مجموع مقاله‌های دریافتی ۹۶ مقاله پذیرفته شده که ۱۵ مقاله در قالب سخنرانی و ۸۱مقاله پوستر هستند.

محمد ذاکری افزود: ۶۱ درصد مقالات دریافتی درون دانشگاهی و ۳۱ درصد برون دانشگاهی بودند و ۷۲ درصد هیات داوران خارج از دانشگاه و ۲۸ درصد داخلی دانشگاه تشکیل می‌دهند.

نخستین همایش صنعت، معدن و تجارت و علوم دریایی در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر برگزار شد

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار