یکی از نمایندگان مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در مجلس شورای اسلامی گفت: ۸۳ درصد خصوصی‌سازی شرکت‌ها به بخش‌های شبه دولتی واگذار شده‌اند که همین مسئله باعث کم شدن نقش نظارتی دولت بر این شرکت‌ها شده‌است.
کد خبر: ۸۰۹۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴ 28 December 2019

همایون یوسفی در نشست مشترک شرکت ها و سازمان های مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محل سرسرای استانداری خوزستان بیان کرد: مساله خصوصی سازی بدون توجه به زیرساخت ها صورت گرفته است درحالیکه خصوصی سازی باید در زمان ثبات اقتصادی میان و بلند مدت، با انتخاب افراد صاحب فن و پشتیبانی هایی نظیر تسهیلات کم بهره صورت گیرد اما در ایران بدون توجه به این مساله شرکت ها به موسسات شبه دولتی واگذار شده اند.

وی ادامه داد: در مساله واگذاری گروه صنعتی فولاد و شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه شاهد برخی سوء مدیریت‌ها بودیم که ممکن است این روند در سایر موارد نیز دیده شود. در حال حاضر بزرگترین مشکل کشورعدم درک شرایط از سوی مجلس، دولت و مسئولان است اگر شرایط سخت فعلی را جدی نگیریم قطعاً دچار مشکل می شویم.

وی افزود: اقتصاد فعلی کشور آسیب پذیر است اگر ما در شرایط کنونی اقتصاد قوی داشتیم به راحتی کشورهای دیگر قادر به تحریم ما نبودند باید به فکر تقویت اقتصاد باشیم در غیر این صورت شرایط بدتر نیز خواهد شد.

یوسفی گفت: دولت به عنوان متولی درآمد کشور وضعیت خوبی ندارد زیرا ۲ منبع تامین اقتصاد کشور از محل فروش نفت و مالیات دچار مشکل شده است. مقدار فروش نفت مطابق با پیش بینی ها نبوده و از سوی دیگر مالیات نیز تا حدود زیادی وابسته به نفت است و به همین جهت درآمد دولت نیز کاهش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر قدرت های بزرگ به دنبال حذف ایران از بازار فروش نفت هستند تا سهم خود را افزایش دهند، به همین دلیل اگر ایران استراتژی قوی نداشته باشد در آینده نمی تواند با این تحریم‌ها مقابله کند برخی کشورهای قدرتمند به دنبال این استراتژی هستند که کشورهای دارای نفت یا باید با سیاست های آنها همراه باشند و یا آنکه تحریم می‌شوند.

این نماینده مجلس گفت: ایران به عنوان یک کشور بزرگ، ثروتمند و دارای ایدئولوژی قوی شناخته می شود به همین دلیل برخی از این کشورهای قدرتمند تمایلی به رشد اقتصادی ایران ندارند زیرا تصور می‌کنند توازن در منطقه از بین می‌رود.

وی افزود: ایران بزرگترین منابع نفت و گاز را دارد، کشورهای قدرتمند در طولانی مدت نمی‌توانند نسبت به این ظرفیت عظیم بی‌تفاوت باشند یا با آن مقابله کنند به همین دلیل باید از راه دیپلماسی از وجود چنین ظرفیتی استفاده کنیم.

یوسفی بیان کرد: کشور ایران زمینه های بسیاری برای پیشرفت دارد اما باید بسترهای لازم فراهم شود در غیر این صورت حتی با وجود نقدینگی نیز شاهد بهبود وضعیت نخواهیم بود بلکه تنها نهادهای فاسد و اقتصاد نامتوازن شکل می‌گیرد که اثرات معکوس در جامعه خواهد داشت که به آن نفرین نفتی می گویند.

وی افزود: تزریق پول حاصل از فروش نفت در اقتصاد سبب رقابت گریزی در اقتصاد و به تبع آن رقابت گریزی در سیاست می شود که در بسیاری مواقع  نیز تبدیل به رانت می‌شود.

نماینده مردم اهواز توضیح داد: درشرایط کنونی، اقتصاد ایران ظرفیت ایجاد اشتغال خود را از دست داده است و حداقل در کوتاه مدت وضعیت اشتغال بهبود نمی‌یابد. باید به دنبال حفظ اشتغال موجود باشیم زیرا در شرایط رکود و تحریم حفظ اشتغال بیش از ایجاد شغل اهمیت دارد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در یکصد سال گذشته استان خوزستان دارای اقتصاد نفتی بدون زیرساخت بوده است و اگر این زیرساخت ها ایجاد نشود شاهد هیچ‌گونه پیشرفتی در این استان نخواهیم بود.

یوسفی بیان کرد: خوزستان در بین تمام استان‌های کشور دولتی ترین اقتصاد کشور را دارد که همین مساله باعث ضربه پذیری بیشتر در تکانه های شدید اقتصادی می شود و بار این مساله نیز بر دوش مردم خواهد بود.

وی تصریح کرد: از مهم ترین خواسته های ما در استان خوزستان در نظر گرفتن شرایط اشتغال با در نظر گرفتن نیروهای بومی، برون سپاری حوزه های مختلف با اولویت شرکتهای بومی و قرار گرفتن گردش مالی شرکت های بزرگ در سفره مردم خوزستان مطابق مبانی موجود قانونی است که این مطالبات باید از طریق استانداری پیگیری شود.

در این نشست شرکت های صنعتی و اقتصادی مشکلات و مطالبات خود را با معاون وزیر کشور مطرح کردند، مقرر شد این مطالبات از طریق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان و یا مرکز پیگیری شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار