قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) امروز در حدود سی سال است که سابقه خدمت به مردم دارد.
کد خبر: ۸۰۹۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳ 29 December 2019

به گزارش تابناک سمنان: فروردین ماه امسال بود که یک سیل ویرانگر برخی مناطق کشورمان مانند گلستان، کرمانشاه، خوزستان، شیراز، لرستان و برخی مناطق دیگر را تحت تاثیر قرار داد که موجب جان باختن، زخمی شدن هموطنانمان و تخریب منازل و شهرهای مردم شد. شدت این سیل ویرانگر تا حدی بود که همه نهادهای کشور از قبیل وزارت کشور و بخش های سازندگی نهادهای نظامی مانند ارتش، سپاه پاسداران و بسیج نیز پای کار آمدند. 

وزرای دولت و مسئولان سایر ارگان های دولتی که موظف به ساماندهی وضع مناطق سیل زده شده بودند، با صدور دستوراتی ارگان های تابعه خود را موظف به پیگیری و ساماندهی اوضاع مناطق سیل زده کردند. البته فارغ از خدمات نهادهای دولتی، نهادهای نظامی در این حوادث حضور پیداکرده و با خدمات مردم یاری خود کمک های شایانی را به هموطنان عزیزمان ارائه کردند.

از شمال تا جنوب زیر آب

نخستین استانی که در آخرین روز سال ۹۷ دچار بلای سیل شد، شهر آق قلا در استان گلستان بود. البته دامنه این حادثه به سال ۹۸ نیز کشیده شد و تا اواخر اردیبهشت ماه امسال نیز به طول انجامید.  

111

نهاد‌های عمرانی و کارشناسان امر دلایل این سیل مرگبار را بارش ممتد باران و برف و کاهش دما در استان مازندران و گلستان که از یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ آغاز شده بود اعلام کردند. البته دلایلی، چون فرسایش خاک در اثر بهره‌برداری بی‌رویه از جنگل‌ها و بارش ممتد باران و رها ساختن آب از پشت سدها، سبب جاری‌شدن سیل در آستانه نوروز ۱۳۹۸ در دو استان شمالی ایران شد. علت ویرانگری سیل در ترکمن‌صحرا و به‌ویژه آق‌قلا را باید در مجموعه‌ای از سوء مدیریت‌ها و عوامل طبیعی جستجو کرد. بارش‌های شدید، پر بودن ظرفیت سد‌ها پیش از آغاز بارش‌ها و نیز عدم لایروبی رود‌های گرگان، اترک و قره‌سو همگی دست به دست هم دادند تا بزرگترین فاجعه طبیعی و زیست‌محیطی ترکمن صحرا رقم بخورد.

سیل در شیراز هم باعث آب‌گرفتگی معابر و واژگونی خودرو‌ها در بخش‌های مختلف شهر شد. حدود ۲۰۰ خودرو در ابتدای جاده شیراز تهران کنار دروازه قرآن شیراز به علت بارندگی شدید در عرض ده دقیقه بر اثر سیل واژگون شدند.

111

طغیان رودخانه الوند در سرپل ذهاب هم خشم دیگر طبیعت بود که زندگی ساکنان این منطقه را که از زمان زلزله کرمانشاه در چادر و اتاقک‌های پیش‌ساخته ساکن بودند، با دشواری‌هایی رو به رو کرد. فرماندار سرپل ذهاب در استان کرمانشاه از جان باختن یک نفر در یکی از روستا‌های منطقه در اثر سیلاب خبر داد و همچنین در ۱۵ فروردین جسد یک نفر دیگر نیز در کنار هرسین و به علت طغیان رودخانه با بازدید غرق شده بود کشف شد. در اثر وقوع سیل در استان کرمانشاه در مجموع ۲ هزار و ۱۸۵ واحد مسکونی در استان آسیب دید که از این میزان ۱۵۳ واحد شهری و بقیه روستایی بودند. از ۱۵۳ واحد مسکونی شهری، ۷۳ واحد در بستر رودخانه قرار داشتند.

بر اثر شکسته شدن سیل‌بند‌های روستا‌های اروندکنار و وقوع سیل در این روستا‌ها دو کودک سه و شش ساله در نهر قصر، در مرکز اروندکنار جان باختند. سیل در این منطقه به علت مد دریا و ورود آب آن به رودخانه و طغیان آب نهر‌های روستا‌ها ایجاد شده بود. همچنین در پی رهاسازی آب سد‌ها در بالادست رودخانه کارون، حجم آب این رودخانه در مقطع پایین دستی خرمشهر به شکل کم سابقه‌ای افزایش یافت. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور نیز دربارهٔ وضعیت بارش‌های پنجم فروردین ماه امسال اعلام کرد: بیشترین نگرانی ما برای استان خوزستان است. چون سد‌ها پر و حتی برخی از آن‌ها سرریز شده‌است و احتمال آب‌گرفتگی در دشت خوزستان وجود دار نگران هستیم که طغیان آب، دشت را به حالت غرقابی دربیاورد.

111

سیل در استان لرستان در دو مرحله رخ داد که موج اول آن موجب مرگ پنج نفر شد. به گفتهٔ مدیرکل هواشناسی لرستان سامانه‌های بارشی در این استان در روز ۶ فروردین فعال‌تر شده و الیگودرز بیشترین بارش را خواهد داشت. در پنجم فروردین، شهر پلدختر با ۱۰۸ میلی‌متر بارندگی بیشترین میزان بارش در استان لرستان را داشت. در موج دوم بارش‌ها در ۱۲ فروردین، از استان لرستان خسارات سنگینی همچون رانش زمین و به زیر آب رفتن بخش‌هایی از خرم‌آباد، معمولان و پلدختر و … گزارش شد. در پی وقوع سیل در برخی مناطق استان لرستان، ارتش امکانات لجستیکی خود را از کرمانشاه به لرستان اعزام کرد. چند روز پس از موج دوم، سیل شهرک‌ها و روستا‌های اطراف پلدختر را نیز دربر گرفت. تعداد کشته شدگان سیل در این استان به ۱۵ نفر رسید. استان لرستان بیشترین آمار مصدومین را با حدود ۲۵۶ مصدوم در بین استان‌های کشور داشت.

111

پس از وقوع سیل در استان‌های مختلف کشور، جلسه ستاد مدیریت بحران ایران به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شد. در این جلسه ذکر شد این احتمال وجود دارد که شرایط موجود در ۷۲ ساعت آینده تداوم داشته باشد. این هشدار برای تهران نیز مطرح شد.

همه متحد برای رفع خطر سیل

رهبر معظم انقلاب طی دستوری خطاب به سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دستور دادند تا امکانات بیشتری برای امداد به استان‌های گلستان و مازندران و نیاز مبرم سیل‌زدگان به کمک‌های نیرو‌های مسلح تاکید کردند.

نهادهای نظامی که هر کدام دارای بخش هایی با نام های جهاد سازندگی، بسیج سازندگی و نام های مشابه هستند، با حضور در این مناطق و استقرار قسمت هایی مانند نانوایی صحرایی، پمپ های کف کش، سامانه های لایروب و سیستم های خدماتی و تمام قوای خود را برای کمک به مردم کشورمان پای کار آوردند.

وقتی که جنگ سخت به جنگ اقتصادی تبدیل می‌شود/ قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در خدمت مردم

ارتش انقلابی

امیر دریادار طاهری فرمانده ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش درباره استقرار تیم های نیروی دریایی ارتش نیز همپای سایر نیروها از استقرار  یک مجموعه ۱۰ تیمی کامل عملیات ویژه به همراه قایق‌های چیمنی، موتور و تجهیزات امدادونجات برای کمک‌رسانی به مناطق سیل زده استان گلستان خبرداد.

سرتیپ نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش در تاریخ ۱۵ فروردین ماه دستور ارسال یک فروند لایروب فوق سنگین از پایگاه شهید دوران شیراز به مناطق سیل زده گرگان خبر داد. البته نیروی هوایی ارتش با ارسال کمک های غذایی و نقدی نیز به کمک زلزله زدگان شتافت. 

111

امیر سرتیپ نوذر نعمتی جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره اقدامات امدادی ارتش در مناطق سیل زده گفت که همه پادگان های نزاجا در استان‌های خوزستان، فارس و دیگر استان ها در آماده باش قرار داشته و گردان های طرح زلزال در پادگان های ارتش آماده کمک و خدمت رسانی هستند.

111

سپاه پاسداران

لشکرهای سپاه در سراسر کشور با اعزام نیروهای خود به مناطق سیل زده همانند زلزله کرمانشاه نیز برای یاری رساندن به مردم حضوری چشمگیر و فعال داشتند. سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه تمام موکب های ایام اربعین را  به مدت یک ماه و تا هنگام عادی شدن وضعیت در مناطق در معرض سیل خوزستان و لرستان مستقر کرد.

111

علاوه بر این قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با به میدان آوردن تجهیزات فنی و مهندسی خود کار بازسازی مناطق سیل زده را آغاز کرد. یکی از نمونه های موفق کارهای این قرارگاه در مناطق سیل زده لرستان طراحی و ساخت  پل ماژین است که روز پنجم تیرماه با حضور سردار حاجی زاده فرمانده هوا فضای سپاه، خادمی معاون وزیر راه، سردار شاکرمی فرمانده سپاه و استاندار ایلام پل روستای سیل زده وحدت آباد بخش ماژین از توابع شهرستان دره شهر افتتاح شد.

111

 قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا هم با ظرفیت ۳۸۵ دستگاه ماشین آلات و ۷۰۰ نیروی انسانی در خدمت مردم بود،‬ گلستان اولین استانی بود که آسیب جدی دید و قرارگاه در بحث‌های مهندسی، انحراف آب، تعمیق رودخانه و احداث پل‌های موقت و ساماندهی خروجی آب اقدامات مؤثری انجام داد.

وقتی که جنگ سخت به جنگ اقتصادی تبدیل می‌شود

خدمات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ء تنها محدود به یکی دو سال اخیر نیست، بلکه این قرارگاه با سی سال سابقه فعالیت در دوران بازسازی پس از جنگ تحمیلی و سپس در سازندگی و توسعه زیرساختها و انحصارشکنی و رقابت با شرکت های بزرگ بین المللی محکم و استوار گام برداشته و در سی سالگی خود الگو آفرینی درعرصه اقتصاد مقاومتی را در دستور کار قرار داده است.

رعایت قوانین و مقررات در همه زمینه‌ها و تعامل با دولت و مجلس و نهاد‌های زیر مجموعه آن یکی از وظایف کاری قرارگاه است، زیراکه این تعاملات و همکاری‌ها موجبات پیشرفت و آبادانی کشور را فراهم می‌کند و موجب مجد و عظمت نظام مقدس جمهوری اسلامی در جهان می‌شود.

وقتی که جنگ سخت به جنگ اقتصادی تبدیل می‌شود/ قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در خدمت مردم

111

 امروز قرارگاه خاتم الانبیا مقتدرتر از هر زمان دیگر با ۸ رده تخصصی و ۴۰ گروه و بکارگیری بدنه جامعه مهندسی و شرکت‌های خصوصی در مسیر عمران، آبادانی و سازندگی کشور مجاهدت و تلاش می‌کند. در شرایطی که دشمن توان و تمرکز خود را بر تحریم اقتصادی گذاشته، قرارگاه خاتم ۲۵۵ پروژه  بزرگ فعال را در کشور دنبال می‌کند.

امروز اجرای ۶ فاز پارس جنوبی و تامین ۲۰ درصد تولید گاز شیرین کشور، ۴۰ درصد پروژه‌های آزادراهی، ۴۸ درصد پروژه‌های مترو و  ۲۸ درصد پروژه‌های راه آهن را از دستاورد‌های قرارگاه که با بکارگیری بخش خصوصی و پیمانکاران صورت گرفته، از دستاورد‌های این قرارگاه در عرصه سازندگی کشور است. قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) همراه با اجرای پروژه‌های عمرانی و ملی بیش از ۱۰۰ هزار پروژه محرومیت زدایی را در نقاط محروم و کم برخوردار کشوردر راستای کمک به هموطنان عزیز نیز اجرا کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار