استاندار خوزستان:
استاندار خوزستان مشارکت صنایع موجود ماهشهر در توسعه متوازن را یک وظیفه ملی عنوان کرد و بر جبران غفلت‌های صورت گرفته در این راستا، تاکید کرد.
کد خبر: ۸۰۹۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲ 30 December 2019

غلامرضا شریعتی یکشنبه در آیین افتتاحیه پارک بزرگ مهر و ماه بندر ماهشهر در خصوص برخی غفلت‌ها در زمینه ارتقای شاخص‌های توسعه شهری، اظهارداشت: طی سال‌های اخیر اقداماتی صورت گرفته اما کافی نبوده و باید اقدامات لازم برای اصلاح شرایط صورت بگیرد.

وی ادامه داد: نباید این اقدامات به صورت مُسکنی باشند و در همین راستا لازم است تا برنامه ریزی‌ها به اقدامات و فعالیت‌های منجر شود که تمایل به زندگی در مناطق کمتر توسعه یافته افزایش یابد.

استاندار خوزستان خواستار ایجاد هرچه بیشتر امکانات آموزشی، تفریحی، خدماتی و ... در ماهشهر شد و گفت: توجه به موضوعات فرهنگی یکی از ضرورت های مهم در این منطقه است و باید توجه داشت که رفع فقر فرهنگی از رفع فقر مالی به مراتب سخت تر است اما باید در این زمینه همه تلاش‌ها را بکار بگیریم.

وی دولت را متعهد به رشد متوازن در ماهشهر دانست و گفت: شاید هیچ شهری در استان و حتی در کشور به اندازه ماهشهر لوازم و زمینه ایجاد این رشد را نداشته باشد؛ بنابراین به دور از عافت بخشی نگری، باید در این مسیر گام برداشت.

بقای و خلق ثروت بیشتر در صنایع در گرو کمک به رشد متوازن بافت شهری ماهشهر

استاندار خوزستان این اطمینان را به مردم ماهشهر داد که بقا، تولید محصول و خلق ثروت بیشتر صنایع این شهرستان محقق نمی‌شود مگر با کمک برای رشد متوازن بافت شهری، گفت: اگر این رشد رقم زده نشود همانطور که در همه دنیا ثابت شده، این توسعه نیافتگی مانع فعالیت صنایع موجود خواهد شد.

وی مسئولیت‌های اجتماعی را امری ضروری در همه دنیا عنوان کرد و گفت: در کشورهای توسعه یافته بیش از ایران در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، متعهدانه رفتار می‌شود.

استاندار خوزستان به وجود کشورهای چند ملیتی در کشورهای منطقه از جمله عمان به عنوان یک کشور دوست و همسایه اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها نیز در قبال محل زندگی ساکنان مجاور تاسیسات و شرکت‌های خود توجه دارند به طوری که پیش از انجام پروژه‌های اقتصادی خود ابتدا به تعهدات خود تحت عنوان مسئولیت های اجتماعی عمل کرده‌اند.

شریعتی با تاکید بر اینکه در استان خوزستان منکر چنین تعهداتی از سوی صنایع نیستیم، گفت: با این وجود برآورده کردن انتظاراتی که وجود داشته کافی نبوده و اختصاص درصدی از خلق ثروت به وجود آمده به منطقه ماهشهر ناچیز ست.

رئیس شورای تامین استان به نشست خود با مدیران صنایع مستقر در ماهشهر اشاره کرد و گفت: با تصمیم گیری که صورت گرفت، کمیته‌ای برای توسعه متوازن این شهرستان فعالیت خود را آغاز کرده تا برنامه ریزی‌هایی که به این منظور انجام می‌شود را دنبال و محقق کند که در به رضایت مندی نسبی شهروندان منجر خواهد شد.

استاندار خوزستان انجام اقدامات زیرساختی در استان را امری ضروری خواند و گفت: خوزستان به عنوان یک استان ویژه و استراتژی در کشور محسوب می‌شود و حساسیت مقامات عالی رتبه کشور از جمله مقام معظم رهبری و رییس جمهوری به آن ویژه است و تاکید زیادی بر توسعه و توجه به این استان از سوی آنها می‌شود.

وی تصریح کرد: استانی که همیشه برای کشور خلق ثروت کرده نقش منحصر به فردی دارد و حتما باید زیرساخت‌های آن برای مردم شهرها و روستاهای آن فراهم باشد.

پتروشیمی مارون در ساخت شبکه انتقال فاضلاب ماهشهر مشارکت می کند

استاندار خوزستان همچنین از افتتاح تصفیه خانه‌های فاضلاب شهرهای ماهشهر و بندر امام خبر داد و گفت: منابع مالی این پروژه ها از فاینانس چین ساخته شده و تا کنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با بیان اینکه خطوط انتقال شبکه فاضلاب در این شهر فرسودگی و یا قدیمی است، گفت: به همین منظور تفاهم‌نامه‌ای بین پتروشیمی مارون، آب و فاضلاب استان و فرمانداری شهرستان ماهشهر در آستانه منعقد شدن است که در قبال حق آبه مورد نیاز این پتروشیمی، سیستم شبکه فاضلاب این شهر اجرا می‌شود که امیدواریم هیئت مدیره پتروشیمی مارون با امضای این تفاهم‌نامه موافقت کنند.

نماینده عالی دولت در استان اعتبار درنظر گرفته شده برای اجرای این پروژه را یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: اجرای این طرح باعث نوسازی شبکه انتقال فاضلاب و بهبود زیرساخت های شهری در منطقه می شود.

 وی تاکید کرد: در اجرای این طرح باید مناطق حاشیه ای ماهشهر در اولویت قرار بگیرند تا به تدریج رشد متوازن در این منطقه رقم زده شود.

مدیریت شهری در ماهشهر باید به تسهیل امورات زندگی مردم منجر شود

استاندار خوزستان در بخش دیگری از این آیین، افتتاح پارک ماه و مهر ماهشهر را یک مجموعه تفریحی مناسب برای منطقه عنوان کرد و گفت: با بهره‌برداری از آن سرانه فضای سبز شهر افزایش پیدا کرده و امیدواریم هستیم چنین خدماتی بیش از پیش برای مردم ماهشهر عرضه شود.

وی با اشاره به خدمات دستگاه‌های اقتصادی و شهری ماهشهر، عنوان کرد: از نام شهرداری پیدا است که این نهاد متولی شهر است و امورات شهری به این دستگاه خدمات رسان برمی‌گردد؛ بنابراین لازم است با کمک شورای شهر سعی شود تا زندگی بهتر و کم دغدغه تری برای مردم شهر رقم زده شود.

شریعتی از شهرداری خواست تا به نحوی عمل کند که امورات زندگی مردم با مدیریت شهری که صورت می‌گیرد، تسهیل گردد، گفت: از این طریق مردم می‌توانند از شاخص‌ها و استانداردهای مناسب برای زندگی برخوردار شوند.

نماینده عالی دولت در استان با تاکید بر اینکه پاسخگویی به این امورات باید از سوی شهرداری صورت بگیرد، افزود: توسعه شهری بر دوش شهرداری است و در همین راستا تلاش می‌شود که این امر محقق شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این نیز باید سیاستگذاری و برنامه ریزی‌ها برای حضور و فعالیت سرمایه‌گذاران مهیا شود و با توجه به اینکه هزینه‌های شهری افزایش پیدا کرده؛ شهرداری به تنهایی نمی تواند شهر را به تنهایی مدیریت کند به همین دلیل جلب مشارکت سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در امورات، امری ضروری محسوب می‌شود.

 استاندار خوزستان با بیان اینکه ماهشهر در مسیر حرکت به سمت توسعه قرار گرفته، افزود: به واسطه با داشته‌های موجود این شهرستان، ماهشهر به یکی از مناطق ویژه در استان و حتی کشور تبدیل شده است.

شریعتی تصریح کرد: به‌همین دلیل و باتوجه به گستردگی و پراکندگی جغرافیایی باعث شده تا مسائل مدیریت شهری پیچیده باشد و لازم است اداره آن دقیق، بروز و کارآمد باشد.

رشد منطقه‌ای نباید ناهمگون باشد

استاندار خوزستان با بیان اینکه نمی‌توانیم صنایع با تکنولوژزی بالا در این منطقه داشته باشیم، اما اداره منطقه مدرن نباشد، افزود: این رشد نباید ناهمگون باشد؛ در صورتی که این شرایط تداوم داشته باشد رشد صورت گرفته به یک ضعف و مانع رشد دیگر زمینه‌ها خواهد بود.

شریعتی بر رشد همه جانبه در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در ماهشهر تاکید کرد و گفت: این شهر مناطقی دارد که از رشد لازم برخوردار است اما همزمان مناطقی هم وجود دارند که مانند ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته  اداره می‌شوند.

رییس شورای تامین استان خواستار توازن بخشی حوزه‌های مختلف شهری در این منطقه شد و تاکید کرد: در این رابطه نقش اصلی بر عهده مسئولان منطقه از جمله فرماندار، شهردار، اعضای شورای تامین شهرستان است تا با انجام نظارت‌های خود شاهد توسعه همه جانبه باشیم.

حفظ امنیت تنها به مسائل انتظامی محدود نمی‌شود

وی یادآور شد: حفظ امنیت تنها به مسائل انتظامی محدود نمی‌شود بلکه باید بر برنامه‌های توسعه‌ای، اقتصادی، عمرانی، اجتماعی و فرهنگی نیز نظارت شود و در این صورت است که از بروز ناامنی و مسائل انتظامی پیشگیری می‌شود.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه باید برداشت‌ها در زمینه امنیت متفاوت باشد، گفت: انجام امورات پیشگیرانه در اولویت های کاری قرار دارد و باید بیش از پیش به آنها توجه شود و به همین دلیل رشد متوازن شهر و شهرستان از برنامه‌های راهبردری است که نقش ویژه‌ای در تامین امنیت دارد.

استاندار خوزستان افزایش مناطق توسعه یافته را عامل افزایش درآمدها برای نهادهایی مانند شهرداری عنوان کرد و افزود: اما اگر رشد منطقه‌ای به شکل سرطانی باشد و تنها یک یا ۲ منطقه رشد پیدا کرده باشد و افراد متمول و متوسط در این مناطق سکونت داشته باشند، باید همه هزینه‌های شهر را ساکنان چنین مناطقی پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: بنایبر این باید یکی از سیاستگذاری‌های مدیریت شهری رشد متوازن در سطح محدوده شهری باشد تا با کسب درآمد بیشتر، خدمات مورد نیاز مردم با استاندارهای بالاتری ارائه شود؛ در غیر این صورت همواره درآمدها محدود خواهد بود و ناامنی افزایش پیدا می‌کند تا جایی که مناطق رشد یافته از سوی مناطق رشد نیافته در امان نخواهند بود و این یک امر طبیعی محسوب می شود.

بر اساس این گزارش، چهارشنبه هفته گذشته پس از تشکیل نشست مشترک شورای تامین استان و ماهشهر، با دستور استاندار خوزستان، کمیته متوازن این شهرستان با هدف تاب آوری این منطقه در برابر تهدیدهای احتمالی فعالیت خود را آغاز کرد.

در جریان اغتشاشات آبان گذشته که پس از اعلام افزایش نرخ بنزین رخ داد بخشی از مناطق حاشیه ای شهرستان ماهشهر شاهد اعتراض و ناآرامی بودند.

همچنین دوشنبه هفته گذشته سپاه ولیعصر (عج) استان خوزستان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تعدادی از عوامل مسلح حوادث و اغتشاشات اخیر در شهرستان ماهشهر دستگیر شده‌اند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار