رئیس جمهور در نامه‌ای به وزیر بهداشت دستور رسیدگی فوری و ارائه گزارش درباره کمبود داروی بیماران تالاسمی را صادر کرده است.
کد خبر: ۸۰۹۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵ 30 December 2019
به گزارش تابناک سمنان نامه ریاست جمهوری به وزیر بهداشت و موضوع ورود رئیس جمهور  به ماجرای کمبود داروی بیماران تالاسمی در فضای مجازی منتشر شده و واکنش های بسیاری را به دنبال داشته است.

در متن این نامه به وزیر بهداشت آمده است که  بنابر دستور رئیس جمهور،  وزیر بهداشت باید به موضوع «کمبود شدید داروی آهن زدای بیماران تالاسمی کشور به دلیل بدهی داروخانه های خاص به شرکت های پخش دارویی» به صورت فوری رسیدگی و گزارشی به رئیس جمهور ارائه کند.

 

ماجرای کمبود داروی بیماران تالاسمی

یونس عرب دبیر انجمن تالاسمی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  درباره موضوع کمبود داروی بیماران تالاسمی و ورود رئیس جمهور به ماجرا اظهار کرد: داروی بیماران تالاسمی به دلیل بدهی داروخانه‌ها به شرکت‌های پخش دارو در اختیار بیماران قرار نمی‌گیرد؛ در واقع ماجرا از این قرار است که شرکت‌های پخش به دلیل حجم بدهی بالا، داروخانه‌ها را در لیست سیاه خود قرار داده اند و دارو را به داروخانه بدهکار نمی‌دهند، به عنوان مثال یک داروخانه کوچک در یکی از شهرستان‌ها ۲ میلیارد تومان به شرکت پخش بدهکار است.

دبیر انجمن تالاسمی ایران تصریح کرد: دود دعوای سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه گر بر سر مطالبات به چشم بیماران رفته است، در حالی که باید توجه داشت که بیماران خاص نیازمند مصرف مادام العمر دارو‌های خود هستند و این داروها به نوعی یک کالای استراتژیک محسوب می‌شوند.

عرب بیان کرد: ما وقتی دیدیم که وزارت بهداشت نمی‌تواند اقدام موثر انجام دهد و وزارت رفاه هم بدهی های تامین اجتماعی به وزارت بهداشت را تهاتر نمی کند، تصمیم گرفتیم که با دفتر رئیس جمهور مکاتبه و طرح موضوع کنیم و شخص رئیس جمهور وقتی نامه ما را ملاحظه می‌کند، از ریاست جمهوری نامه‌ای به دکتر نمکی وزیر بهداشت ارسال می شود که وزیر بهداشت باید به موضوع فوری رسیدگی کند و گزارش از مشکل کمبود داروی بیماران تالاسمی تهیه و به ریاست جمهوری ارائه شود.

ورود رئیس جمهور به کمبود داروی تالاسمی

 

علت اصلی کمبود داروی تالاسمی در داروخانه ها

دبیر انجمن تالاسمی ایران اظهار کرد: ما گزارش میدانی از کل کشور برای وضعیت داروی بیماران تالاسمی گرفتیم و متاسفانه دریافتیم، شرایط بدتر از آنطوری است که ابتدای کار فکر می‌کردیم، زیرا دارو در عمل در اختیار داروخانه‌های شهرستان‌ها نیست و میزان موجودی داروی در دسترس بیماران تالاسمی بسیار کم است و کمبود فراوانی دارند و علت آن کمبود داروی تالاسمی نیست بلکه بدهی شرکت‌های پخش به داروخانه هاست.

عرب اظهار کرد: این حرف قشنگی نیست که بگوییم داروی بیماران تالاسمی وجود دارد، اما داروخانه به دلیل بدهی به شرکت پخش دارو ندارد، پس وظیفه وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و انجمن بیماران تالاسمی چیست؟ در  حالی که تامین داروی بیماران وظیفه است و به دنبال این چالش ما با ریاست جمهوری مکاتبه کردیم تا شاید مشکل بیماران از این راه حل شود.

دبیر انجمن تالاسمی ایران گفت: بسیاری از بیماران تالاسمی داروی خود را به سختی تامین می‌کنند و روز گذشته با بیمارانی صحبت می‌کردم که ماه هاست دارو به دستشان نرسیده بود و باید توجه داشت که جبران هزینه تاخیر در دریافت دارو، بسیار سنگین‌تر از تامین داروی بیماران تالاسمی است.

بیمار تالاسمی

عوارض کمبود داروی تالاسمی برای بیماران

عرب به عوارض کمبود داروی تلاسمی برای بیماران اشاره کرد و گفت: در صورت مصرف نکردن دارو بیمار تالاسمی دچار عوارض قلبی و کبدی می‌شود و هزینه‌های درمان بیماران در بیمارستان را بالا می‌برد چرا که هزینه یک شب بستری بیمار تالاسمی در بخش مراقبت‌های ویژه بالاست یا کار گذاشتن باتری قلب ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد.

دبیر انجمن تالاسمی ایران اکید کرد: متاسفانه همه توپ را در زمین همدیگر می‌اندازند و در نهایت این بیماران هستند که آسیب می‌بینند.

امید است که با ورود رئیس جمهور به ماجرای کمبود داروی بیماران تالاسمی شاهد آن باشیم که هر چه سریعتر مشکلات این بیماران حل شود، چرا که دارو با جان این بیماران بازی می کند.

کمبود داروی تالاسمی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار