انقلاب اسلامی ایران در طول بیش از چهار دهه شاهد فتنه‌ها یی از سوی دشمنانش بوده است.
کد خبر: ۸۰۹۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴ 30 December 2019

به گزارش  تابناک سمنان: انقلاب اسلامی ایران در طول بیش از چهار دهه شاهد فتنه‌ها و زخم‌هایی از سوی دشمنانش بوده، اما آن چیزی که باعث شده تا در طول این سال‌ها این زخم‌ها روفو و فتنه‌ها نابود شود، نقش درخشان و موثر مردم و ولایت فقیه است.

انقلاب اسلامی اولین پیروزی مردم ایران بر طاغوت دو هزار ۵۰۰ ساله بوده است، اما بعد از همین پیروزی فتنه‌هایی همچون بنی صدر در سال ۶۰، فتنه تیر ۷۸ و فتنه ۸۸ از جمله گردنه‌های خطرناکی بوده اند که انقلاب اسلامی توانسته است به سلامت از آن عبور کند، اما با توضیح مختصری از این حوادث، چگونگی آغاز، رفتار فتنه گران ورهنمود‌های امام امت خواهیم پرداخت.

دهه‌ شصت؛ فتنه بنی صدر، تلاش برای شکاف میان امت و امام

در حالی که کمتر از دو سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته بود، گروهک‌هایی که با اهداف و آرزو‌هایی خاص توانسته بودند چند صباحی ماسک انقلابی‌گری به چهره خود بزنند کم کم با بروز رفتار‌های ضد مردمی و ضد انقلابی مسیر خود را از انقلاب اسلامی و امت جدا کردند.

غائله ۱۴ اسفند ۱۳۵۹ یکی از آن حوادثی است که در دانشگاه تهران با اتحاد رئیس جمهور وقت یعنی بنی صدر، گروهک منافقین، ضد انقلاب خارج نشین و آمریکا به وقوع پیوست، در این حادثه بنی صدر با سخنرانی جنجالی خود سعی داشت مردم و امام را در مقابل یکدیگر قرار دهد و شکاف امت و امام را کلید بزند.

چهار دهه مقابله در خشکاندن ریشه‌های فتنه به سبک دموکراسی دینی

با اوج‌گیری تنش در فضای سیاسی کشور، بنی‌صدر در مقابله با مجلس شورای اسلامی ایستاد و در شرایط حساس ناشی از جنگ عراق علیه ایران، با حمایت تبلیغاتی منافقین مدعی رسیدن به «بن‌بست» شد و برگزاری رفراندوم را پیشنهاد کرد! بنی‌صدر در این برهه زمانی مدام بر لزوم مقاومت، ایستادگی و تسلیم نشدن، تشویق به ادامه درگیری و حضور خیابانی، متهم کردن انقلابیون و رفتار‌های هنجار شکنانه پرداخت. رفتار جنجال آفرینانه بنی صدر تا آنجا پیش رفت که نهایتا مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت سیاسی او برای ادامه ریاست جمهوری در ۳۰ تیر ۱۳۶۰ رای داد.

امام خمینی (ره) قبل از رای مجلس به عدم کفایت بنی صدر، بار‌ها مستقیم و غیر مستقیم تلاش کرده بودند تا رئیس جمهور را با خط انقلاب آشتی داده و مانع جدایی او شود، اما استحاله جریان نفاق و مقابله کینه ورزانه ابوالحسن بنی صدر نسبت به برخی از یاران نزدیک امام راحل مثل شهید بهشتی، روز به روز شکاف بین او و نظام اسلامی را بیشتر کرد تا اینکه از قطار انقلاب پیاده شده و سوار بر مرکب اپوزیسیون شد؛ و بنیانگذار انقلاب پس از عزل اولین رئیس جمهور در بیانی از عدم درک درست بنی صدر نسبت به اسلام و انقلاب و مردم پرده برداشت.  پروژه شکافی که قرار بود بین امام و امت شکل بگیرد با تیزهوشی مردم، رهنمود و صبر امام خمینی شکست خورد و برای بار اول ولایت فقیه کاربرد خود را برای مردم محور نشان داد و نظام اسلامی به منحصه ظهور رسید.

چهار دهه مقابله در خشکاندن ریشه‌های فتنه به سبک دموکراسی دینی

فتنه کوی دانشگاه

در دهه هفتاد اوج تشنج‌ها در کوی دانشگاه در تیر ۱۳۷۸ به بهانه تعطیلی روزنامه سلام بود. «محدودیت مطبوعات، خشم مردم را شعله ور خواهد کرد»، «نظام باید هزینه‌های سنگینی بپردازد»، این‌ها تیتر روزنامه‌های زنجیره‌ای بود که روز هفده تیر سال ۷۸ باعث ایجاد التهاب در بدنه جنبش دانشجویی در کوی دانشگاه شد و اعتراض‌ها که به حکم دادگاه در تعطیلی روزنامه سلام آغاز شده بود به فتنه‌ای پیچیده با سناریو کشته سازی بدل شد و پایتخت را دچار چالش کرد.

بازهم مدیریت، ولی فقیه مبتنی بر حضور مردم آبی بر آتش فتنه شد و رهبر انقلاب در بیاناتی پشت پرده ماجرا را افشا کردند و فرمودند: «دشمن را خوب بشناسید، مبادا از شناسایی دشمن غفلت کنید، غریبه‌هایی که خود را در لباس خودی در همه جا داخل می‌کنند، این‌ها را بشناسید، دست‌های پنهان را ببینید. هیچ کس به دلیل غفلت ستایش نمی‌شود. هیچ کس به‌خاطر چشم بر هم گذاشتن، مدح نمی‌شود.» «این عناصر داخلی حقیر، این عناصر سیاسی مطرود و منفور که ملت این‌ها را مثل دندان فاسدی بیرون آورد و به یک طرف پرتاب کرد، هجده، نوزده سال است که کمین گرفته‌اند تا از ملت و از امام و از نام امام و از راه امام انتقام بگیرند، این‌ها هم بدانند که اشتباه کردند، خودشان را لو دادند و چهره خودشان را مشخص کردند.»

چهار دهه مقابله در خشکاندن ریشه‌های فتنه به سبک دموکراسی دینی

در نهایت موج‌های مردمی به مرور به هم پیوند خورده و در راهپیمایی سراسری ۲۳ تیر ۱۳۷۸، بار دیگر مردم برای فرو نشاندن فتنه به صحنه آمدند و غائله دیگری را پایان بخشیدند. حضوری که یادآور منطق بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران در اتکای به مردم بود.

دهه هشتاد؛ کودتای نرم برای براندازی

انتخابات دور دهم ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به زعم گردانندگان و طراحان انقلاب رنگی بستر مناسبی برای اجرای کودتای نرم و براندازی نظام بود، استفاده از مهره‌هایی که سال‌ها برای انقلاب و در خدمت مردم و انقلاب اسلامی بودند و به عنوان مسئول در جمهوری اسلامی حضور داشتند روی دیگری از این توطئه بود.

با بسترسازی انجام شده در مرحله پیش از انتخابات، سناریوی «طرح تقلب» به عنوان «اسم رمز آشوب‌های خیابانی» به اجرا گذاشته شد و فتنه وارد فاز عملیاتی شد و مدت هشت ماه کشور صحنه آشوب بود. پس از تحولات و آشوب‌های روز‌های پس از انتخابات رهبر انقلاب به طرق گوناگون سعی کردند تا نامزد‌های معترض به نتایج انتخابات که وارد بازی دشمن شده بودند را به دایره انقلاب باز گرداند، بر همین اساس بر پاسداشت رای مردم و اعتراض از روش‌های قانونی تاکید کرده و به آن‌ها توصیه کردند تا از مسیر قانون پیگیر مطالباتشان باشند.

چهار دهه مقابله در خشکاندن ریشه‌های فتنه به سبک دموکراسی دینی

با ادامه تحریکات بازندگان انتخابات، رهبر انقلاب آن‌ها را به حضور پذیرفتند و چندین نوبت با نمایندگانشان به صحبت پرداختند. حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب همچنین فرصت دیگری را برای گفت‌وگو با معترضان فراهم کردند و نمایندگان ستاد‌های چهار نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، عصر سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۸۸ در نشستی دوستانه، به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

ایشان در این دیدار با تأکید بر ضرورت وحدت و عزت ملی، فرمودند: «باید سعی کنیم، دقت کنیم که انتخابات مایه انشقاق نشود؛ این حرف اصلی من است. اینکه ما تصور کنیم که یک گروه مثلاً بیست‌و‌چهار میلیونی یک طرفند، یک گروه چهارده میلیونی یک طرفند، این به نظر من یک خطای بسیار بزرگی است؛ قضیه این‌جور نیست. همه در یک طرف قرار دارند. آن کسانی که به رئیس‌جمهور منتخب این دوره از انتخابات رأی دادند، همانقدر وابسته به انقلاب و کشور و نظامند، که آن کسانی که رأی ندادند.

مجموعه‏‌های مردمی، فرزندان این کشورند؛ فرزندان این ملتند. همه وظیفه دارند که با ایجاد نقار و دشمنی و کدورت مقابله کنند.» معظم‌له با تأکید بر رسیدگی به اعتراضات نامزد‌ها از راه‏های قانونی، افزودند: «پیداست کسانی در وسط نمی‌خواهند این اتحاد و اتفاق در کشور شکل بگیرد. این حالا آسان‏ترینش است، بدترش هم همین کار‌های خرابکاری‏ای است که شما می‏ بینید انجام می‌دهند، که البته همه باید در مقابل این خرابکاری‏ ها بایستند، اعلام موضع کنند.»

چهار دهه مقابله در خشکاندن ریشه‌های فتنه به سبک دموکراسی دینی

رهبر انقلاب در نماز جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ سعی در بصیرت افزائی، هشدار، خطر نفوذ بیگانگان و آشکار کردن دست‌های پنهان آن‌ها کردند تا بلکه سران فتنه را به دایره انقلاب باز گرداند.

اما روز به روز دامنه اقدامات هنجارشکنانه گسترش یافت تا مرحله‌ای که به هتک حرمت عاشورا و حضرت سید الشهدا (ع) انجامید، حضور مردم در نهم دی ماه ۱۳۸۸ مثل همیشه پسمانده‌های فتنه را شست و ثابت کرد پیوند امت و امام در جمهوری اسلامی ناگسستنی است، اگر چه تا پیش از نهم دی ماه هم فتنه آخرین نفس‌های خود را می‌کشید، اما این حضور باعث ناامیدی عقبه خارجی فتنه و جداشدن خط امت از فتنه گران شد.

چهار دهه مقابله در خشکاندن ریشه‌های فتنه به سبک دموکراسی دینی

نهم دی ماه حماسه بی سابقه و پرشکوهی رقم خورد که خواب را از چشم گستاخان فتنه گر گرفت و همچون پتکی مرگبار، بر سر فتنه فرود آمد و آن را ضربه مغزی کرد. همه مردم به عشق ولایت فقیه و رهبری بدون در نظر گرفتن عقاید سیاسی و حزبی در حماسه با شکوه ۹ دی شرکت کرده بودند.

مردم مسلمان ایران در تظاهرات ۹ دی۸۸ با حضور چشمگیرخود، بصیرت و هوشیاری ملت مسلمان را به رخ جهانیان نشان دادند به طوری که این حضور پرشور برای همیشه به عنوان حماسه ای ماندگار در تاریخ ایران به ثبت رسید.

چهار دهه مقابله در خشکاندن ریشه‌های فتنه به سبک دموکراسی دینی

در تمامی فتنه‌ها که علیه انقلاب اسلامی صورت گرفته است، دشمنان و ضد انقلاب سعی کردند بین مردم و ولایت فقیه و به تعبیر دیگر بین امت و امام شکاف ایجاد کنند، در حالیکه آن غافل بودند که مردم و ولایت فقیه دو رکن  مهم خنثی کردن همه فتنه‌ها و توطئه‌ها هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار