سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: شرایطی که باعث ماندگاری پرستاران در بیمارستان های این استان می شود باید بررسی و موانع کار برطرف شود.
کد خبر: ۸۱۰۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴ 31 December 2019

دکتر فرهاد ابول نژادیان روز سه‌شنبه در آیین تجلیل از پرستاران نمونه خوزستان در سرسرای شهدای دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود:یکی از چالش‌های مهم بهداشت و سلامت مردم، بیماری‌های غیر واگیر از جمله بیماری های قلبی، عروقی، تنفسی و دیابت است که درصد عمده ای از مرگ و میرها را شامل می شود به گونه ای که ۵۰ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و هفت تا هشت درصد تنفسی است.

وی با تاکید بر اینکه باید کارکنان تازه کار را دریابیم و طوری رفتار نکنیم که فراری شوند گفت: بر اساس گزارش یکی از بیمارستان ها ۲۲ پرستار خروجی و ۲ پرستار ورودی داشته که این یک ایراد است و حتما دلیلی دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز بیان کرد: اگر قرار است این موضوع ریشه یابی شود و مشکل نرفتن پرستار به یک بیمارستان تنها به دلیل تعلقات روحی است باید شرایط خاص، امتیازات و شرایط رفاهی فراهم شود.

وی ادامه داد: در نشست روز دوشنبه با اعضای هیات مدیره نظام پرستاری، چالش‌هایی مورد طرح قرار گرفت و امید است در برطرف کردن نگرانی از پرستاران، این مسایل را حل کنیم.

ابول نژادیان در خصوص کسر از اضافه کار پرستاران که در ساعت های مقرر در کشیک های خود حاضر بوده اند توضیح داد: این موضوع را قبول ندارم و زیر پای سندی را امضا نمی کنم؛ اگر از پرستاری ساعتی اضافه کار کم شده باشد سعی می‌کنم جبران کنم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: در دوره اینجانب یک کارانه داده شد و ۲ کارانه دیگر نیز به حساب پرستاران واریز می‌شود اما بر اساس محاسبات قبل کسری در آن لحاظ شده و اصلاح آن زمان می برد  بنابراین مابه التفاوت آن بعد از اصلاح سند واریز خواهد شد.

وی ادامه داد: باید اصلاحاتی در ساختار خودمان نیز ایجاد کنیم و برای مثال قانون ارتقای بهره وری برای برخی افراد اعمال می شود که مشمول این قانون نمی‌شوند.

وی بیان کرد: داشتن نظم در پرداخت کارانه به این دلیل است که سازمان‌های بیمه گر به دلیل کمبود منابع مالی گاهی نمی توانند ماهیانه و به موقع پرداخت کنند و ما از این مساله شرمنده هستیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: قرار است به زودی خط ارتباطی محرمانه ای بین رییس دانشگاه و کارکنان برقرارشود تا مشکلات، پیشنهادها و ایده‌های نو در جهت بهبود کار و کاهش هزینه ها ارایه شود.

همچنین دکتر مرضیه اسدی‌ذاکر در این آیین با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مراقبت در سطح جهانی، شفقت است،  اظهار کرد: همه انسان‌ها از مواجه شدن با درد و غم بدشان می‌آید، اما پرستاران به هر جا که درد، غم، بلایا و بحران وجود دارد، هدایت می‌شوند و به این سمت حرکت می‌کنند. بنابراین یکی از مصادیق بارز پرستار، همین ویژگی شفقت است.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: بنابراین قرار دادن روز پرستار در سالروز ولادت حضرت زینب(س) بسیار بجا است اما پرستاری تنها، شفقت نیست بلکه مهارت، علم و هنر است.

اسدی‌ذاکر ادامه داد: با توجه به رشد روزافزون پیشرفت علم و تکنولوژی، گروه پرستاری نمی‌تواند از این روند جدا شود. اگر می‌خواهیم سطح سلامت جامعه ارتقا یابد، به پویایی علمی و هنری تیم سلامت و مراقبت نیاز داریم؛ گروه مراقبت و سلامت به نام گروه پرستاری است اما متشکل از گروه‌های مختلف از جمله فوریت‌های پزشکی است.

وی با تأکید بر لزوم همکاری سطوح مختلف تیم‌های سلامت و مراقبت در کنار هم، گفت: زمانی که دانشجویان پزشکی، توانبخشی، پرستاری و سایر گروه‌ها می‌خواهد وارد زندگی حرفه‌ای خود شوند، باید همه آنها در کنار هم قرار بگیرند. اینکه گروهی خود را برتر از گروه دیگر بداند، آفت این تیم است و همین موضوع باعث شکنندگی کل تیم می‌شود. تیم سلامت و مراقبت نباید با هم تقابل داشته باشند.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: یکی از آفت‌هایی که در تمام دنیا وجود دارد، فرسودگی شغلی است که این موضوع در کشور ما بیش از استاندارد است؛ فرسودگی شغلی در پرستاری چهار برابر بیش از سایر حرفه‌ها برآورده شده است. بنابراین اگر می‌خواهیم سلامت جامعه را تضمین کنیم، باید توجه ویژه‌ای به این گروه داشته باشیم تا سطح رضایتمندی شغلی این گروه بالا برود زیرا همبستگی معکوسی بین رضایتمندی شغلی و فرسودگی شغلی وجود دارد.

اسدی‌ذاکر بیان کرد: پرستاری در حال رفتن به سمت تخصصی‌تر شدن است. سال گذشته به صورت رسمی یک گروه پرستاری در وزارت بهداشت داشتیم اما اکنون چهار گروه پرستاری، شامل گروه پرستاری داخلی جراحی، پرستاری کودکان، روان‌پرستاری و پرستاری بهداشت جامعه در وزارت بهداشت مصوب شده است.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: پرستار متخصص جزو گروه‌های تخصصی است که در جوامع پیشرفته بر آن تاکید می‌شود زیرا می‌تواند کار پزشکان را بسیار کاهش یابد.

وی با بیان اینکه نسخه‌نویسی از سوی مراکز بهداشتی در برخی شرایط و مناطق روستایی انجام می‌شود، عنوان کرد: چرا پرستاران با وجود اینکه تحصیلات عالیه دارند، اجازه تجویز دارو ندارند؟ در این زمینه کارهایی در حال انجام است. اینکه در سطح وزارت بهداشت، معاونت پرستاری در کنار سایر معاونت‌ها ایجاد شده، قدم مهمی است و بیانگر پویایی پرستاری است. داشتن نظام پرستاری به صورت مستقل که همه پرستاران در آن عضو باشند و مطالبات خود را مطرح کنند، از پیشرفت‌های این گروه است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز گفت: با وجود زحمات و فشارهای کاری حوزه پرستاری، اما محدودیت های زیاد درمسائل مالی اجازه نداده آن چنان که باید قدر این جامعه را بدانیم.

مهران ورناصری افزود: معتقدم دیدگاه و تفکر جامعه را باید نسبت به قشر پرستار مثبت نگه داریم چون تبعات بی توجهی به آن تاثیرات عمیقی برزندگی ما خواهد گذاشت.

وی گفت: زمانی که جامعه نگرش مثبت نسبت به یک شغل داشته باشد در زندگی فردی آن افراد تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

ورناصری ادامه داد: وظیفه دانشگاه این است که منزلت پرستاران را نه تنها در حیطه دانشگاه و جامعه بزرگ جلوه دهد بلکه باید به گونه ای تعامل مثبت داشته باشد که احترام و ارزش آنها در جامعه ارتقا یابد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: در افکارعمومی باید در ارتقا، روشنگری مثبت و نشان دادن واقعیت جامعه پرستاری تلاش کنیم، چون نمایش واقعیت این جامعه و زحمات جامعه درمانی به ویژه پرستاران مغفول مانده است.

محمدصادق کریمی‌کیا مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان نیز در این مراسم با اشاره به بحران‌های سال جاری و تلاش تیم های سلامت و مراقبت خوزستان در این بحران‌ها، اظهار کرد: جامعه پرستاری و پزشکی خوزستان بار زیادی را بر دوش می‌کشد. در فروردین‌ماه امسال سیلی رخ داد که  مدیریت تبعات بهداشتی سیلابی، خوزستان و کادر درمان ما را ماه‌ها درگیر کرد. کار بسیار بزرگی بود و توانستیم سیل را بدون تبعات بهداشتی پشت سر بگذاریم.

وی افزود: پس از سیل، مراسم اربعین حسینی برگزار شد و 2 میلیون و 200 هزار نفر از دو مرز خوزستان تردد کردند. در این مدت اتفافاتی در حوزه تصادفات رخ داد و شاهد خدمات اورژانس خوزستان بودیم. این شرایط را هم با کمترین تبعات درمانی پشت سر گذاشتیم که بار آن بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی بود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان گفت: پس از آن مرحله، با باران‌های پاییز و مراجعه بیماران تنفسی به مراکز درمانی مواجه بودیم.

کریمی‌کیا بیان کرد: چهارمین حادثه در سال جاری که در خوزستان رخ داد، بحث اغتشاشات پس از افزایش نرخ بنزین و جدیدترین حادثه امسال هم بارندگی اخیر بوده است که باز هم بار اضافی بر حوزه درمان وارد کرد. این پنج حادثه بار اضافی بر این مجموعه وارد کرد که از زحمات آنها تشکر می‌کنیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم تعاملی که بین همه دستگاه‌ها وجود دارد ادامه یابد و روزی برسد که بار ترافیکی بیماری و حوزه درمان بهتر شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار