رئیس کمیسیون سلامت و مخیط زیست شورای شهر تهران گفت: خودروسازان باید بر اساس مسئولیت اجتماعی، به ازای تولید هر خودرو، عوارض آلایندگی بپردازند.
کد خبر: ۸۱۰۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹ 01 January 2020
خودروسازان باید عوارض آلایندگی بدهند/ پیش‌فروش خودروهای یورو4 تخلف است

به گزارش تابناک سمنان: زهرا صدر اعظم نوری درباره آلودگی هوای شهر تهران، اظهار کرد: موضوع آلودگی هوا یک مطالبه بین‌المللی در سطح شهرهای بزرگ دنیاست و در ایران نیز جزو دغدغه های اصلی و اولویت دار شهروندان است.

وی ادامه داد: آلودگی هوا باید از چند وجه دیده شود چرا که این موضوع به یک دستگاه یا نهاد مربوط نمی‌شود و دستگاه‌های مختلف در آن نقش دارند.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: یکی از گروههای مؤثر در این مسئله مردم هستند که باید نقشی برایشان تعریف شود درحالی که متأسفانه در بسیاری از موارد این نقش نادیده گرفته می‌شود. گروه‌های مؤثر دیگر نیز مسئولان هستند که شامل مسئولان دولتی و نهادهای عمومی مانند شهرداری‌ها می‌شوند.

وی با اشاره به نقش مردم در کاهش آلودگی هوا، خاطرنشان کرد: یکی از نقش‌های مردم مطالبه‌گری است؛ مردم حق دارند از هوای سالم استفاده کنند و زمانی که سلامت هوا به مخاطره می‌افتد باید هوای سالم را مطالبه کنند تا از این طریق مسئولان موظف به پاسخگویی و اقدام موثر شوند.

صدراعظم نوری ادامه داد: نکته دوم به استفاده مردم از وسایلی است که منجر به آلودگی هوا و انتشار آلاینده‌ها منجر می‌شود؛ یکی از این منابع انتشار آلودگی، خودروها اعم از خودروی سنگین، سبک و فرسوده است.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از منابع تولیدکننده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون سایش لاستیک و آسفالت و لنت ترمز است بنابراین هرچه تردد کمتر باشد میزان سایش کمتر است و در نتیجه آلودگی کمتری تولید می‌شود بنابراین مردم باید تلاش کنند از وسیله نقلیه شخصی استفاده کمتری داشته باشند و به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی بروند.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به نقش مسئولان در کاهش آلودگی هوا اشاره و خاطرنشان کرد: منابع آلاینده در دو گروه منابع متحرک و ثابت تعریف می‌شود؛ در حال حاضر حدود 40 درصد منابع ثابت در تولید ذرات کمتر از 2.5 میکرون موثر هستند که شامل فعالیت پالایشگاه، نیروگاه ها و کارخانجات می‌شود.

وی اضافه کرد: در منابع ثابت علاوه بر اینکه سوخت مورد استفاده آنها اهمیت دارد استاندارد سیستمی که در حال فعالیت است نیز باید مورد توجه قرار گیرد زیرا در صورت استاندارد نبودن سیستم آنها، باز هم آلودگی ایجاد می‌شود. بنابراین ذی نفعان این حوزه باید سیستم های خود را به‌روزرسانی و نواقص را برطرف کنند تا آلودگی در حداقل ممکن تولید شود.

صدراعظم نوری با اشاره به اینکه 190 روز استفاده از مازوت در کارخانه سیمان به جای گاز جای سوال است!، افزود: درست است که در راستای جلوگیری از کمبود گاز برای مصارف خانگی چنین تمهیدی اندیشیده شده اما به هرحال در شرایطی که میزان آلودگی بالاست و پایداری هوا وجود دارد انجام چنین کاری منطقی نیست.

وی با اشاره به منابع متحرک موثر در ایجاد آلودگی اظهار کرد: سهم منابع متحرک در تولید ذرات معلق 60 درصد است که به خودروها و موتورسیکلتها مربوط می شود بنابراین باید استانداردهای روز دنیا در تولید آنها وجودداشته باشد. در حال حاضر استاندارد روز دنیا در تولید این وسایل یورو 5 و 6 است. البته برای رسیدن ما به این سطح زمان لازم است اما طبق قانون هوای پاک خودروسازان موظف شدند از سال 99 پیش فروش خودرو یورو4 نداشته باشند. درحالیکه این اتفاق افتاده و خودروسازان کشور به پیش فروش خودروهای یورو4 اقدام کرده اند.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه این امر مورد اعتراض ما و سازمان محیط زیست نیز قرار گرفته و آنها با سازمان بازرسی کل کشور نیز در این خصوص مکاتبه کرده‌اند، گفت: بنابراین در این حوزه وزارت صمت به عنوان دستگاه حاکمیتی باید نظارت لازم را بر تولید صنایع و خودروسازی داشته باشد و سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید بر استاندارد بودن محصول تولید شده نظارت کند.

وی اضافه کرد: نکته دیگر در منابع آلاینده متحرک خودروهای سنگین و دیزلی هستند که سوخت آنها گازوئیل است و در تولید ذرات کمتر از 2.5 میکرون سهم قابل توجهی دارند. این خودروها باید ملزم به اخذ برگه معاینه فنی که کاملا تأیید شده است و صوری نیست، شوند. خودروهای سنگینی که در شهر تهران تردد می‌کنند عمدتاً از خارج تهران وارد می‌شوند  و فعالیتشان از 11 شب تا 5 صبح است اگر هر روز دستگاه‌های سنجش بررسی شوند می‌بینیم که میزان آلودگی هوا در مبادی ورودی شهر بالاست.

صدراعظم نوری در ادامه گفت: در این زمینه نقش پلیس راهور بسیار تعیین کننده است. همچنین وزارت راه نیز به عنوان مسئول معاینه فنی خودروها نقش قابل توجهی دارد. 33 دوربین در مبادی ورودی شهر تهران نصب شده اما پلیس راهور هنوز به 12 دوربین کد نداده است. درحالیکه باید سریعتر این امر انجام شود تا وقتی مشخصات خودروهای سنگین فاقد معاینه فنی توسط دوربین ها ثبت می شود امکان اعمال قانون وجود داشته باشد.

وی اظهار کرد: منبع دیگر آلودگی هوا خودروهای فرسوده هستند که میزان آلایندگی بالایی دارند و باید سازوکار لازم برای از رده خارج کردن آنها وجود داشته باشد. در گذشته طبق قانون جامع کاهش آلودگی هوا مقرر شده بود در ازای هر خودروی جدید یک خودروی فرسوده از رده خارج شود اما این امر در مقطعی متوقف شد.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: خروج خودروهای فرسوده و همچنین موتورسیکلت‌ها که یکی از منابع آلاینده هستند باید با جدیت دنبال و تبدیل به محصولات انژکتوری و جدید شود که در این زمینه باید تسهیلاتی فراهم کرد. یکی دیگر از کارهایی که باید انجام داد این است که به ازای هر خودرویی که خودروسازان تولید می کنند عوارض آلایندگی دریافت شود اما متأسفانه به این موضوع توجهی نمی‌شود.

وی افزود: با تولید هر خودرو به نوعی یک عارضه به محیط زیست وارد می‌شود و خودروسازان براساس مسئولیت اجتماعی باید مسئولیت کار خود را پذیرا باشند و به ازای تولید هر خودرو عوارض آلایندگی بپردازند و از این طریق تسهیلاتی برای استاندارد کردن هرچه بیشتر خودروها و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده فراهم شود.

صدراعظم نوری خاطرنشان کرد: دولت یعنی وزارتخانه‌های مربوطه از جمله وزارت صنعت، وزارت راه، وزارت نفت که باید نسبت به استاندارد سوخت ارائه شده دقت لازم را داشته باشند، مردم شهرداری‌ها و ... باید کنار هم فعالیت کنند تا بتوان شرایط متعادلی را بوجود آورد.

وی افزود: حقیقت امر این است که سهم شهرداری در کاهش آلودگی هوا بیش از 10 درصد نیست؛ تلاش این نهاد در جهت توسعه حمل و نقل عمومی است که با تمام توان در این زمینه فعالیت می‌کند اما انتظار این است که دولت، سازمان برنامه و بودجه و ... کمک کنند و اعتباراتی به این حوزه تخصیص دهند که شهرداری بتواند از آن تسهیلات برای توسعه خطوط مترو و افزایش واگنها اقدام کنند تا از این طریق سرفاصله حرکت قطارها به حداقل ممکن برسد و در کمترین زمان بیشترین مسافر جابجا شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار