نماینده ۱۱۰ واحد تولیدی دام و طیور تعطیل شده در استان کرمانشاه گفت: ‏واحد‌های تولیدی منتظر بخشنامه بخشودگی جرایم بانکی هستند.
کد خبر: ۸۱۰۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 01 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، وضعیت تولید در کشور چندین سال است که با مشکلات عدیده‌ای مواجهه شده و بیش از آنکه کمبود نقدینگی مانع رشد و گسترش شرکت‌های تولیدی باشد، سیاستگذاری غلط، عدم حمایت صحیح و البته نوع رفتار بانک‌ها کمر تولیدکنندگان را شکسته است.

نوع وام دهی بانک‌ها، میزان بهره و بازپرداخت‌ وام‌ها به گونه‌ای است که صنایع کوچک و متوسط نمی توانند دیون خود را بپردازند و کم کم تسلیم شرایط شده و دچار ورشکستگی می‌شوند؛ به همین خاطر بوده که رهبر معظم انقلاب هم نسبت به این رفتار بانک‌ها انتقاد داشته‌اند و به این معضل مدیریتی و تصحیح آن اشاره کرده‌اند.

بهره بالا و اخذ دیرکرد بازپرداخت وام مراکز تولیدی، این روزها گریبان‌گیر واحدهای کرمانشاه هم شده است؛ به طوری که 110 واحد تولید دام و طیور در استان ورشکسته شده و یا در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

در همین رابطه، نشستی را با آقایان صالحیان و منتظری دو تن از تولیدکنندگان دام و طیور در دفتر خبرگزاری فارس استان کرمانشاه داشته‌ایم تا مشکلات این بخش را بررسی کنیم.

صالحیان به نمایندگی از تعدادی از واحدهای تعطیل دام و طیور کرمانشاه با بیان اینکه 80 درصد از واحدهای تولیدی تعطیل شده در انتظار نقدینگی برای راه‌اندازی مجدد هستند، اظهار داشت : الان بسیاری از واحدهای تولیدی دام و طیور و حتی بانک در انتظار اعلام بخشنامه‌ای مبنی بر تبصره 16 بند (و) از سوی مجلس هستند.

وی ادامه داد: تبصره 16 بند (و) می‌گوید که واحدهای تولیدی که تسهیلات بانکی زیر چهار صد میلیون دریافت کرده‌اند، فقط اصل وام و سود بانک را بپردازند که در حال حاضر بانک‌ها علاوه بر سود و اصل وام، جریمه دیرکرد و کارمزد نیز از تولیدکننده دریافت می‌کنند.

این تولیدکننده افزود: به عنوان مثال برای واحد تولیدی که 27 میلیون تومان اقساط پرداخت کرده و 35 میلیون سود بانکی دارد، حدود 125 میلیون تومان جریمه در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به عملکرد مسوولان در این باره ادامه داد: با پیگیری‌های که از طرف آقای فلاحت پیشه نماینده اسلام‌آباد غرب داشتیم به ما گفتند که این موضوع در مجلس برسی شده و حتی 6 هزار میلیارد برای آن در نظر گرفته شده است ولی در مراجعه به بانک می‌گویند که این طرح رد شده است!

 

صالحیان: وام‌ها به نام تولیدکنندگان صادر می‌شود اما به جیب افراد خاصی واریز می‌شود

صالحیان افزود: من حدس می‌زنم که این را برای انسان‌های خاص گذاشتند، مانند بخشودگی جرایم تسهیلات بانکی زیر صد میلیون تومان که برای واحد‌های تولیدی بود، اما افراد غیر تولیدکننده از آن استفاده کردند؛ در حال حاضر اکثر واحدهای تولیدی تعطیل در صورت بخشودگی جرایم بانکی می‌توانند راه اندازی شوند، چون وقتی جرایم آنها بخشیده شود امکان تسویه راحت‌تر است و زمانی که این واحدها بدهکار نباشند،‌ می‌توانند تسهیلات دریافت کنند و مشکل نقدینگی را حل کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قبلا در سال 75 بانک همین کار را انجام داده است و خیلی از واحدهای تولیدی دوباره راه‌اندازی شدند و حتی مشوقی شد برای کسانی که سرمایه‌گذار این بخش هستند، افزود: اگر این 110 واحد تولیدی در استان فعال شوند در هر واحد می‌توان بین 10 تا 25 نفر به طور مستقیم مشغول به کار شوند و در مجموع دو و سه هزار نفر غیر مستقیم نیز مشغول به کار خواهند شد.

برای واحد تولیدی که 27 میلیون اقساط پرداخت کرده و 35 میلیون سود بانکی دارد 125 میلیون جریمه در نظر گرفته شده است.

در ادامه این نشست، منتظری مسؤول تعاونی‌های مرغ تخم‌گذار استان با تایید اینکه مشکل عمده واحد‌های تولیدی دام و طیور تعطیل شده طی چند سال اخیر نبود نقدینگی است، بیان داشت: 99 درصد از واحد های تولیدی ما ناخواسته به این وضعیت گرفتار شده اند، یعنی مشکلاتی پیش آمده که خارج از مدیریت تولید کننده‌ها بوده است، یا سیاست‌های که متولیان این بخش تایین کرده‌اند غیر کارشناسی بوده یا به دلیل بیماری، بسته شدن مرزها، موارد دیگر و البته در نتیجه سوء مدیریت مسئولان به این وضعیت رسیده اند.

وی افزود: سوءمدیریت یعنی اینکه وقتی وزیر گفته نهاده‌های دامی مورد نیاز را با ارز 4200 تامین کرده ایم چرا باید با قیمت 5000 تومان به دست تولید کننده برسد، حتما نقصی در کار هست.

 

 

منتظری: سوء مدیریت در سطح دولت و مدیران یکی از مشکلات جدی تولید است

این تولیدکننده ادامه داد: ما با توجه به جلسات مکرری که با تولید کننده‌ها و حتی اساتید دانشگاهی مرتبط با این موضوع داشته‌ایم، توانستیم 52 عارضه در بخش تولید واحدهای گوشتی پیدا کنیم که آخرین این عارضه‌ها مربوط به ضعف مدیران تولیدکننده بود. متاسفانه علاوه بر نقدینگی، چندین عامل دیگر هم به این مشکلات دامن زده‌ است. مانند:

1- حضور نداشتن تولیدکننده در تصمیم گیری‌های کلان. اگر تولید کننده حضور داشته باشد می‌توانند مشکلات تولید دام و طیور را مطرح کنند.

2- مکانیزه کردن طرح‌ها. ما اگر از تکنولژی روز استفاده کنیم می توانیم از همه ظرفیت ها استفاده کنیم.

3- واردات و صادرات. پولی که دولت خرج واردات می‌کند اگر یک صدم آن را به تولید کننده بدهد، تولید کننده می تواند با بهترین کیفیت کالا را تحویل دهد.

در انتهای این نشست آقای منتظری بیان داشتند که طراحی در همین راستا با کمک اساتید دانشگاهی آماده شده که به مسئولین ارائه گردیده که منتظر اجرا کردن آن هستند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار