معاون آب و آبفا وزیر نیرو اعلام کرد:
معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: برای استفاده از آب دریا مطالعاتی انجام داده ایم و به 17 استان به ویژه برای صنعت می توانیم آب دریا تخصیص دهیم که ازجمله این استان ها اصفهان است.
کد خبر: ۸۱۰۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷ 02 January 2020

به گزارش تابناک اصفهان، قاسم تقی خامسی زاده معاون آب و آبفای وزیر نیرو در نشست با استانداری با بیان اینکه وزارت نیرو مسئولیت تامین آب پایدار و مطمئن شرب مردم ایران را به عهده دارد، گفت: برای وزارت نیرو هیچ نقطه کشور تفاوتی ندارد، هم اکنون به 7 میلیون نفر در روستاها آبرسانی شده که عدد قابل توجهی است و در شهرها هم کارهای بزرگی در زمینه تامین آب شرب پایدار صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در کل کشور 460 هزار کیلومتر خط انتقال آب داریم، افزود: 66 هزار کیلومتر خط جمع آوری فاضلاب داریم، همچنین تصفیه خانه های آب از 27 به 250 مورد رسیده و تصفیه خانه های فاضلاب از 4 به 240 مورد رسیده است.
تقی زاده خامسی با اشاره به اینکه نگهداری این تاسیسات هزینه و اعتبار زیادی نیاز دارد امروز در اصفهان رویداد بسیار بزرگی برگزار شد، به طوری که مهارت در نگهداری این تاسیسات و تجهیزات در قالب یک لیگ کشوری برگزار شد که 3 هزار نفر شرکت کردند و نتیجه آن شد امروز 300 نفر درمسابقات مهارت نگهداری و تعمیر مهندسی آب و فاضلاب با کمترین زمان و با کیفیت ترین زمان برگزار شود.
وی با اشاره به اینکه 10 هزار روستا هنوز آب پایدار ندارند که مسئولیت آن به عهده وزارت نیرو است، گفت: براساس آنچه که مصوبه قانونی دارد دنبال می کنیم تا در وزارت نیرو کار آبرسانی پایدارشرب را انجام می دهیم.
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه یک سال پیش و در دوره ای که کم آبی در کشور بود کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تشکیل شد و تمام منابع و مصارف را از استان ها خواسته ایم، تصریح کرد: این موضوع در کمیته ای بررسی می شود که رئیس آن سازمان برنامه و بودجه است و بر اساس منابع و مصارف اقدامات لازم را انجام می دهیم.
وی با بیان اینکه برای تامین آب سه منبع آب سطحی، زیرزمینی و آب دریا را داریم، تصریح کرد: وضع آب زیرزمینی و دریا بسیار بد و فاجعه آمیز است، در عین حال که سطح آب زیرزمینی به قدری پایین رفته که حداقل ده سال پرآبی برای جبران آن نیاز است، و در مورد آب های سطحی هم به همین صورت است.
تقی زاده خامسی با بیان اینکه زمانی پشت سد زاینده رود یک و نیم میلیارد مترمکعب آب بوده که الان به یک میلیارد رسیده است، گفت: جمعیت اصفهان طی این مدت چندین برابر شده و سطح زیر کشت به طور غیرمترقبه ای زیاد شده است، به طوری که زمانی 30 میلیون مترمکعب آب نیاز داشتید ولی الان 350 میلیون مترمکعب هم هنوز کافی نیست.
وی از آب به عنوان موضوع ملی یاد کرد و افزود: برای استفاده از آب دریا مطالعاتی کرده ایم و به 17 استان به ویژه برای صنعت می توانیم آب دریا تخصیص دهیم که ازجمله این استان ها اصفهان است. هم اکنون درحال انجام مطالعات و اقداماتی هستیم تا به عنوان استان صنعتی بتوانید از آب دریا هم استفاده کنید.
مهندس حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور نیز در این جلسه، ضمن قدردانی از مدیریت تامین آب شرب در تابستان امسال در سامانه اصفهان بزرگ، گفت: خوشبختانه با مدیریت خوبی که صورت گرفت نارضایتی در سطح استان نداشتیم .
وی بیان داشت: در سال های قبل به میزان آب شرب این سامانه اضافه نکرده ایم بلکه در قالب مدیریت مصرف و سازگاری با کم آبی اقداماتی صورت گرفته که جای قدردانی از مدیریت استان دارد.
جانباز در ادامه با اشاره به اینکه براساس پیش بینی های صورت گرفته وضعیت ما در تابستان سال 99 خیلی بهتر از امسال و سال های گذشته نخواهد بود، گفت: بایستی به سراغ پایداری تامین آب شرب در استان اصفهان و نیز تاب آوری بیشتر تاسیسات برویم که در این زمینه در اصفهان اقدامات خوبی صورت گرفته است.
مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور با اشاره به اینکه شبکه هوشمند در استان و در گام اول در شهر اصفهان تعریف شده، خاطرنشان کرد: اتفاقات خوبی در این راستا صورت گرفته که امروز در جریان گوشه ای از اقدامات عظیمی که اتفاق افتاده قرار گرفتیم.
وی با یادآوری اینکه میزان مصرف بسیار کمتر از رشد جمعیت در استان اصفهان است، گفت: اقداماتی در سطح شهر صورت گرفته، از جمله حفر و تجهیز چاه ها و همه منابع دستگاه های اجرایی مشخص شده تا پیک مصرف را مدیریت کنیم، البته به نظر می رسد اقدامات بیشتری باید صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از 4 میلیون نفر از یک سامانه آبرسانی استفاده می کنند که خطرپذیری بالایی دارد، تصریح کرد: حتما باید سامانه دوم را داشته باشیم تا آب به صورت پایدارتر به این سامانه تزریق شود و همه تلاش ما این است که این کار سرعت گیرد و دغدغه تامین آب در پیک مصرف کمتر شود.
جانباز با بیان اینکه درخواست می کنیم سامانه دوم آبرسانی اصفهان به صورت منسجم در سطح ملی و استانی پیگیری شود، افزود: در زمینه فرسودگی شبکه های فاضلاب در اصفهان هم اولین پروژه فاینانس در سطح کشور در اصفهان صورت گرفته و با مدرن ترین روش ممکن درحال انجام است .
وی با بیان اینکه از روز اولی که این تکنولوژی در اصفهان اجرا شد از صنعت آب و فاضلاب خواستیم نسبت به بومی سازی این تکنولوژی پیشرفته در کشور اقدام شود، توضیح داد: خوشبختانه این کار درحال انجام است و همه تلاش ما این است که کمک کنیم قسمت هایی که شبکه آسیب دیده و خطر آن زیاد است ترمیم شود و نسبت به پایداری منابع مالی بازسازی اقدامات لازم صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور همچنین با اشاره به اقدامات خوبی درخصوص بازسازی تصفیه خانه های فاضلاب صورت گرفته، گفت: در تصفیه خانه جنوب در اصفهان با قدمت 50 ساله اقدامات خوبی صورت گرفته است که امیدواریم الگویی برای سایر تصفیه خانه ها باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار