شیراز با دارا بودن پتانسیل‌های جمعیتی و مالی، امکان هدایت جریان‌های اقتصادی منطقه جنوب کشور را دارد و این ظرفیت می‌تواند به ارتقاء و تحول ساختاری شهر کمک ‌کند.
کد خبر: ۸۱۲۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳ 08 January 2020

تابناک فارس به نقل از ایمنا:شهر شیراز مرکز استان فارس، در موقعیت ۵۲ درجه و ۳۲ دقیقه طول شرقی و ۲۹ درجه و ۳۶ دقیقه عرض شمالی و در فاصله ۹۱۹ کیلومتری تهران قرار دارد، این کلانشهر از شمال به رشته کوه‌های بمو، از غرب به کوه‌های سفیددار و از جنوب غربی و شمال شرقی به جلگۀ شیراز محدود می‌شود.

در نخستین سرشماری رسمی ایران در سال ۱۳۳۵ خورشیدی، شهر شیراز با جمعیتی بالغ بر ۱۷۰هزار و ۶۵۹ نفر، ششمین شهر پرجمعیت ایران بود، طی سرشماری سال ۱۳۵۵ این شهر به پنجمین شهر پرجمعیت ایران تبدیل شد و تا انجام سرشماری سال ۱۳۷۵ همچنان این جایگاه را حفظ کرد.

براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، جمعیت شیراز در این سال به یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر رسید، رشد سریع کرج موجب شد تا شیراز همچنان پنجمین کلانشهر پر جمعیت کشور بماند و جایگاه چهارم از آن کرج باشد.

شیراز از گذشته دور به واسطه مرکزیت نسبی‌ خود در منطقه زاگرس جنوبی و واقع‌شدن در یک منطقه‌ به نسبت حاصل‌خیز، محلی طبیعی برای مبادلات محلی کالا بین کشاورزان، شهرنشینان، روستانشینان و عشایر بوده و در مسیر راه‌های تجاری داخل ایران به بنادر جنوب مانند بندر بوشهر قرار گرفته ‌است، البته این نقش با احداث شبکه راه‌آهن به بنادر دیگر ایران کمرنگ شده‌ است.

شیراز مکان انجام چه فعالیت هایی است؟
مرکزیت اداری و نظامی شیراز همواره موجب رونق این شهر در طول تاریخ بوده و در دهه‌های اخیر نیز صنعت گردشگری به رونق و پویایی این شهر کمک کرده است.

فراوانی آب در این منطقه نسبت به بیابان‌های اطراف، موجب شده تا کشاورزی همواره بخش مهمی از اقتصاد شیراز و حومه‌ی آن باشد، این شهر در تولید فرش و گلیم نیز معروف است و صنایع دستی همچون خاتم کاری، معرق کاری، قالی بافی و منبت کاری دارد.

علاوه بر کشاورزی، شیراز در حوزه صنعتی نیز فعال است و شهرک صنعتی بزرگ شیراز صنایع کوچک و بزرگ بسیاری را در خود جای داده‌است، صنایع الکترونیک، پالایشگاه نفت، مجتمع پتروشیمی، کارخانه سیمان، صنایع لاستیک سازی، لبنیات و نساجی از جمله صنایع این کلانشهر به حساب می‌آید.

حوزه نفوذ کلانشهر شیراز
شیراز از دیرباز مرکز حکومتی، سیاسی و اداری بوده است و در حال حاضر نیز چنین نفشی را در سطح استان فارس واستان های همجوار دارد، به طور کلی شهر شیراز همواره تحت تأثیر دو گرایش در رشد (خطی و دسته ای) قرار داشته که این گرایش‌ها تأثیر مشهودی بر شکل شهر داشته‌اند.

گرایش خطی در جهت شمال غربی – جنوب شرقی به تابعیت از جهت طبیعی جلگه شیراز و وضعیت ارتفاعات و مسیر رودخانه‌ها شکل گرفته و گرایش رشد هسته‌ای از منطقه قدیمی شهر شروع می‌شود و در حال گسترش به بیرون آن است، درمنطقه تداخل این دو گرایش تراکم کاربری و فعالیت در شهر به اوج می‌رسد.

طرح مجموعه شهری شیراز شامل ۱۸ دهستان (۱۲ دهستان از شهرستان شیراز، پنج دهستان از شهرستان مرودشت و یک دهستان از شهرستان سپیدان) است که در آن جمعیت کل مجموعه طرح تا سال ۱۴۰۰، دو میلیون و ۵۱۴ هزار نفر برآورد شده است.
در این طرح، شهر شیراز کانون اصلی اسکان جمعیت شناخته شده و در کنار آن مرودشت با استعداد جذب حدود ۱۹۰ هزار نفر، شهر جدید صدرا با جذب جمعیتی بالغ ‌بر ۱۵۰ هزار نفر، زرقان و کوار برای اسکان ۴۵ تا ۶۰ هزار نفر و داریان و لپویی به منظور جذب ۱۳ تا ۱۸ هزار نفر، در نظر گرفته شده است.
در طرح مجموعه شهری شیراز، روستاهای خان زنیان، کودیان، کدنج، کوشک هزار، اکبرآباد و کوار با جمعیتی بین ۵ تا ۱۲ هزار نفر از جمله روستاهایی معرفی شده‌ هستند که امکان تبدیل به شهر در دراز مدت را دارند و سایر روستاها نیز براساس مجموعه‌ها و حوزه‌های پیشنهادی عملکرد مخصوص به خود را دارند.

کد خبر 404745

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار