یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: اگر سپاه این اقدام را انجام نمی‌داد امکان حمله و تجاوز مجدد به خاک ایران یا منافع جمهوری اسلامی را محتمل می‌کرد.
کد خبر: ۸۱۲۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶ 08 January 2020

فؤاد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا و عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ، درباره حمله موشکی صبح امروز نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه‌های‌ آمریکا در عراق در پاسخ به مطالبه مردم در انتقام خون شهید سلیمانی، اظهار داشت: اگر سپاه این اقدام را انجام نمی‌داد آمریکایی‌ها ضعف جمهوری اسلامی را برداشت می‌کردند و امکان حمله و تجاوز مجدد به خاک ایران یا منافع جمهوری اسلامی را محتمل می‌کرد.

وی افزود: درون آمریکا سابق بر این گروهی جنگ‌طلب بودند که معتقد بودند ایران ضعیف است و هیئت حاکمه این کشور را تشویق می‌کردند که حمله‌ بکند و معتقد بودند با یک حمله کار ایران تمام می‌شود. آنها برای حمله محدودیت اخلاقی ندارند بلکه آنچه موجب عدم حمله می‌شود توان نظامی ایران و به خطر افتادن منافع‌شان است و اقدام امروز سپاه موجب می‌شود آمریکایی‌ها دست از تهدید بردارند.

ایزدی درباره حضور‌ آمریکایی‌ها در عراق و رأی پارلمان این کشور به خروج آمریکا از خاک عراق، گفت: بعد از رأی پارلمان این کشور، ترامپ تهدید کرده است که تحریم‌هایی را علیه عراق اعمال می‌کنند که از تحریم‌های ایران شدیدتر باشد. مشکل آمریکا با ایران این است که بعد از انقلاب از ایران اخراج شدند و حالا که عراق می‌خواهد آمریکا را بیرون کند، این‌بار هم بحث تحریم را پیش می‌کشند.

این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: مسائلی مانند موشکی و نفوذ منطقه‌ای که به‌خاطر آن ایران را تحریم می‌کنند هم در مورد عراق صدق نمی‌کند، عراق نه موشک آن‌چنانی دارد و نه نفوذ منطقه‌ای و این نشان می‌دهد نگاه آمریکایی‌ها این است که در کشوری که نفت دارد باید حضور داشته باشند و اگر آنها نخواهند باید تحریم شوند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره واکنش احتمالی دولت آمریکا به اقدام سپاه، گفت: قاعدتاً با توجه به حضور میلیونی مردم در تشییع پیکر شهدا، آمریکایی‌ها درسی در حوزه سیاسی و هم در حوزه نظامی و تبلیغاتی گرفتند و متوجه شدند که ترور سپهبد سلیمانی ضرر بزرگی بود که به منافع آمریکا زد و نباید مسیر جنگ‌طلبانه را ادامه دهند و این مسئله را در ذهن آمریکایی‌ها قوی‌تر کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار