معاون فرهنگی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی در زندان‌های استان خوزستان خبر داد.
کد خبر: ۸۱۴۱۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲ 20 January 2020

مرتضی جمشیدی در جلسه‌ای که به همین منظور در سازمان زندان‌های خوستان با حضور معاون اصلاح و تربیت و معاون فرهنگی امور زندان‌ها برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت: طرح ایجاد باشگاه‌ها در زندان‌های کشور امسال در چند استان اجرا شد که با توجه به پیگیری‌های دبیرخانه جام باشگاه‌های کتابخوانی خوزستان با مرکز، موافقت برگزاری این طرح در استان حاصل شد.

وی افزود: تفاهم‌نامه‌ای بین امور زندان‌ها و معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان منعقد شد که بر این اساس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی، زمان برگزاری جشنواره را تا تشکیل و آماده شدن باشگاه‌های استان به اسفند ماه تغییر داد.

معاون فرهنگی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان این که گسترش و ترویج کتابخوانی آسیب‌های اجتماعی را در جامعه کاهش می‌دهد، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم این اتفاق به سرعت در زندان‌های استان بیفتد. هرچند شهرستان رامهرمز به صورت خودجوش و پیشرو کار کتابخوانی در امور زندان‌های این شهرستان را آغاز کرد؛ با توجه به زمان کمی که در اختیارمان قرار دادند دوره آموزشی ویژه کارکنان فرهنگی و روحانیون زندان‌ها در روزهای پایانی این هفته اجرا می‌شود.

جمشیدی ادامه داد: برای کارگاه‌های آموزشی زندان‌ها از مدرسان و تسهیل‌گران استان استفاده می‌کنیم و شیوه‌نامه مختص سازمان زندان‌ها تهیه شده که در دسترس تسهیل‌گران علاقه‌مند در دوره قرار می‌گیرد.

در این جلسه معاون اصلاح و تربیت زندان‌های خوزستان نیز گفت: با توجه به مشکلاتی که در امور زندان‌ها وجود دارد رسالت اجرای کار فرهنگی سخت‌تر می‌شود و تلاش می‌کنیم در زمان حبس به زندانیان آموزه‌های اجتماعی و فرهنگی را نیز آموزش دهیم.

نادر ایگدر پتانسیل و اشتیاق زندانیان برای فراگیری مهارت‌ها و دوره‌های آموزشی را بالقوه ذکر کرد و توضیح داد: دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای کمک و مشارکت به سازمان زندان‌ها بستر خوبی دارند اما متاسفانه از سوی دستگاه‌ها، این سازمان مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد. به همین علت سرانه آموزشی در مقوله کتابخوانی در زندان‌های استان در سطح پایینی قرار دارد.

معاون اصلاح و تربیت سازمان زندان‌های خوزستان با تاکید بر این موضوع که این طرح در پنج استان کشور اجرا شده است، بیان کرد: مراکز زندان‌ها برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی زندان‌ها با توجه به آمار بالای کتابخوانان علاقه‌مند در این مراکز آمادگی خود را اعلام می‌کنند.

در این دیدار معاون فرهنگی سازمان زندان‌های خوزستان گفت: تاکنون بیش از چهار هزار حافظ قرآن در این مراکز تربیت شده است و این آمار نشان از سیل علاقه‌مند در حوزه‌های کتابخوانی را می‌رساند.

به نقل از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، سبحانی اضافه کرد: با توجه به رسالت سازمان‌های فرهنگی در امر کتابخوانی، متاسفانه نتوانسته‌اند این نقش را در مراکز زندان‌ها به خوبی ایفا کنند.

وی بیان کرد: سازمان زندان‌ها برای حضور پررنگ در اولین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی تمام تلاش خود را به کار می‌بندد که این طرح را ابتدا در چهار زندان و کانون اصلاح و تربیت اهواز و بلافاصله در سایر شهرستان‌ها برگزار کند.

طرح باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از سال ۹۴ در کشور اجرا شده که در این طرح هر باشگاه از ۱۲ تا ۱۸ عضو در چهار گروه سنی (الف،ب، ج و د) تشکیل داده است.

اعضای باشگاه‌ها ضمن تشکیل جلسه کتابخوانی می‌توانند در بخش‌های جام شامل نامه به نویسنده، فیلم ۵۰ ثانیه موبایلی و باشگاه برتر شرکت کنند. بر همین اساس، طرح باشگاه‌های کتابخوانی زندان‌ها امسال برای اولین بار به صورت آزمایشی برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار