ستاری، با اشاره به تفاوت پروژه‌های دانش‌بنیان با پروژه‌های دیگر، عنوان کرد: صنعت دانش‌بنیان جایی است که در آن طراحی و ماشین‌سازی شود؛ شایسته نیست با داشتن ۴ میلیون دانشجو و قرار گرفتن در رده چهارمین یا پنجمین کشور از نظر تولید مهندس در دنیا، برای تکنولوژی پول بدهیم.
کد خبر: ۸۱۴۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۷ 15 January 2020

فاز دوم طرح پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر صبح سه شنبه با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد.این نخستین طرح، از طرح های جهش دوم صنعت پتروشیمی با استفاده از دانش فنی ایران است.

به گزارش"تابناک"؛ در این پتروشیمی طرح تولیدpbrبا ظرفیت ۵۵ هزار تن در سال، طرح latex با ظرفیت ۲۰هزار تن درسال، واحدstb با ظرفیت۵ هزار تن در سال و واحد تولید pbrگرید hipsبا ظرفیت ۱۸هزار تن در سال انجام می شود.

محصول پلی بوتادین رابر شرکت صنایع پتروشیمی تخت­ جمشید به روش پلیمریزاسیون محلولی برپایه کاتالیست کبالت تولید می‌شود. این کائوچو  بدلیل داشتن خواصی از قبیل مقاومت سایشی و مقاومت پارگی عالی، جهندگی بسیار بالا و دمای انتقال شیشه‌ای بسیار پایین (حدود ˚C۱۰۰-) بعد از استایرن بوتادین رابر پرمصرف‌ترین الاستومر مصنوعی می باشد.   

مهمترین کاربردهای این محصول در تولید تایر و قطعات لاستیکی می باشد.

 واحد پژوهش و فناوری با ظرفیت تولید ۱۸ تن اتیلن اکساید، تولید خوراک ۴۴ تن اکسیژن  و ۱۱۲ تن اتیلن درسال از ظرفیتهای این شرکت می باشد.

در این واحد پژوهشی تست کاتالیستهای ساخته شده داخلی ،  کسب دانش فنی فرآیند اتیلن اکساید ، تست اکتیویتور استفاده شده در سیستم جذب دی اکسید کربن در واحدهای اتیلن اکساید انجام می گیرد.

در ادامه سورنا ستاری در این آیین اظهار کرد: اینکه خط تولیدی را از خارج کشور تهیه و ایجاد کنیم کارخانه نام دارد نه صنعت. زمانی که در کشور تصمیم گرفته می‌شود چهار تا پنج میلیون نفر دانشجو داشته باشیم و دانشگاه‌ها را تجهیز می‌کنیم، قرار نیست با این شرایط در نهایت کارخانه‌داری کنیم؛ صنعت مکانی است که در آن طراحی، ماشین‌سازی و چنین اقداماتی انجام دهیم.

 وی افزود: اگر طراحی را خودمان انجام ندهیم، نمی‌توانیم در آن تغییراتی ایجاد کنیم. ما یک اقتصاد نفتی داریم و ذات اقتصاد نفتی این است که همه چیز با پول حل می‌شود. در کشورهای عربی نیز چنین اخلاقی وجود دارد. به طور مثال در دوبی برج‌هایی می‌سازند و خودروهایی را وارد کشورشان می‌کنند و فکر می‌کنند صاحب این خودرو هستند. در حالی که تنها سوار این خودرو می‌شوند و ماشین‌ساز نیستند و تکنولوژی را ندارند؛ چنین اقداماتی به معنی انتقال تکنولوژی و صاحب تکنولوژی بودن نیست.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور بیان کرد: قراردادهایی در حوزه‌های مختلف منعقد و خرید تکنولوژی انجام می‌شود و در پایان مجددا از همان تکنولوژی خارجی استفاده می‌کنیم، در حالی که تکنولوژی، خریدنی نیست بلکه یادگرفتنی است.

ستاری، با اشاره به تفاوت پروژه‌های دانش‌بنیان با پروژه‌های دیگر، عنوان کرد: صنعت دانش‌بنیان جایی است که در آن طراحی و ماشین‌سازی شود؛ شایسته نیست با داشتن ۴ میلیون دانشجو و قرار گرفتن در رده چهارمین یا پنجمین کشور از نظر تولید مهندس در دنیا، برای تکنولوژی پول بدهیم.

وی تصریح کرد: در اقتصاد دانش‌بنیان انسان‌ها محور هستند و اگر می‌خواهیم در صنعت پتروشیمی به ارقام بالایی برسیم، به دانش مورد استفاده در مواد اولیه مصرفی بستگی دارد؛ بنابراین باید در تربیت، کمیت و کیفیت نیروی انسانی تلاش شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: صنعت پتروشیمی فوق‌العاده است و در این صنعت خام فروشی نداریم. در این صنعت می‌توانیم پول زیادی را کسب کنیم و هر چه دانش بیشتری روی مواد مختلف بکار ببریم، درآمد بیشتری را نیز به دست می‌آوریم.

ستاری تصریح کرد: در حال سرمایه‌گذاری بر روی انسان‌ها و تربیت انسان‌هایی هستیم که می‌توانند واحدهایی با تکنولوژی‌های بالا را طراحی و ایجاد کنند. در این زمینه باید ترس‌ها ریخته شود. اکنون با وجودی که در شرایط تحریم قرار داریم اما امروز کاتالیست در حال ساخت است. در پنج سال گذشته یکی از بزرگترین مشکلات فولاد، ساخت کاتالیست بود اما در این زمینه شرکت‌های خوبی راه‌اندازی شده‌اند و نیروی انسانی فوق‌العاده‌ای داریم. در برخی شاخص‌های انسانی رتبه دوم و سوم را داریم اما خودمان قدر این فرزندانمان را نمی‌دانیم.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود در صنعت پتروشیمی نیز از صنعت دانش‌بنیان استفاده شود. مهمتر از ساخت کاتالیست، دانش طراحی، تولید و بهینه‌سازی آن است. امروز نمونه چنین اقداماتی را در شرکت پتروشیمی کارون مشاهده کردیم.

ستاری، با اشاره به دلایل عدم پیشرفت کشورهای دارای منابع زیرزمینی، عنوان کرد: حکومت‌های چاق، نیروی انسانی زیاد در حوزه‌های دولتی و قوانین متناقض، ساختارهای اقتصادهای نفتی است و همه این کشورها از این ساختارها رنج می‌برند. در این کشورها واردات راحت و تولید سخت است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور تصریح کرد: ساختارهای ما به گونه‌ای است که کارآفرینی را سرکوب می‌کند. فرزندانمان مایل به استخدام هستند اما باید بدانیم بدترین خیانت به آن‌ها، استخدامشان است زیرا با استخدام فرزندانمان اعتماد به نفس آن‌ها را از بین می‌بریم و نوآوری‌هایشان را می‌کُشیم.

وی بیان کرد: اگر می‌خواهیم فرزندانمان ارزش افزوده، نوآوری و کارآفرینی‌هایشان را در این کشور ارائه دهند، باید محیطی ایجاد شود که از نوآوری‌های آن‌ها استقبال شود.

ستاری عنوان کرد: طراحی واحدها و بهینه‌سازی و اقدامات دانشی آن‌ها، باید در داخل کشور انجام شود زیرا این حوزه‌ها ارزش افزوده تولید می‌کنند. اینکه امروز واحدی افتتاح می‌کنیم که لایسنس و دانش آن را خودمان بدست آورده‌ایم، بسیار حائز اهمیت است. استفاده از دانش خارجی ایرادی ندارد اما باید یاد بگیریم.

همچنین بهزاد محمدی اظهار کرد: امیدواریم آرامش، آسایش و دل‌خوشی جایگزین فضای اندوه و غم و نگرانی که اکنون در مملکت حاکم است، شود و دل مردم شاد و اتفاقات مثبت و خوب، هرچه زودتر و هرچه بیشتر در ایران اسلامی شاهد باشیم.

وی افزود: امروز ما شاهد بهره‌برداری از پنجاه و هفتمین پلنت تولیدی صنعت پتروشیمی هستیم و تا امروز پنجاه و شش طرح در سبد صنعت با ظرفیت ۶۶ میلیون تن داریم. این اولین پروژه از دور جدید جهش دوم در حوزه صنعت پتروشیمی است که امروز به دست معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید و افتتاح شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: قطار توسعه صنعت با شتاب مناسب در کشور در حال حرکت است و ما در طرح‌های جهش دوم که ۲۷ طرح تا سال ۱۴۰۰ هدف‌گذاری کرده‌ایم. این اولین طرح است و قطعاً در تا پایان ۱۴۰۰ ظرفیت این صنعت از ۶۶ میلیون تن فعلی به ۱۰۰ میلیون تن خواهیم رساند و کلمه جهش لایق این حرکت است.

محمدی بیان کرد: این قول را می‌دهیم که تا پایان سال ۹۹ به طور متوسط در هر ماه یک طرح افتتاح خواهیم کرد، در چند سال گذشته طراحی طرح‌های جهش سوم نیز انجام شده و توانسته‌ایم در این راستا ریل‌گذاری کنیم و بذر را بکاریم و برداشت آن از پس از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ خواهد بود.

وی گفت: ۲۸ طرح را در جهش سوم خواهیم داشت و در سال ۱۴۰۴ طی این چهارساله ۲۸ طرح به بهره‌برداری خواهد رسید و این ظرفیت به عدد ۱۳۳ میلیون تن و درآمد ۳۷ میلیارد دلار با قیمت امروز خواهم رسید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیان کرد: ما در ریل‌گذاری جهش سوم باید به یکسری نکات دقت می‌کردیم، کیفی سازی صنعت می‌رویم و قطعاً در طرح جهش سوم فضایمان بسیار بهتر جهش دوم از نظر کیفیت محصولات خواهد بود.

وی گفت: حضور بخش خصوصی هوشمند در طرح‌های جهش سوم چهار برابر جهش دوم است که خبر بسیار خوبی خواهد بود و همچنین در جهش سوم سعی کردیم از فناوری‌های نوین هم در جذب از کشورهای صاحب دانش و هم در تولید در داخل کشور استفاده کنیم.

محمدی عنوان کرد: بی‌هیاهو و بی‌حرف اضافه اکنون ما هم در حوزه دانش فنی، کاتالیست ها و حوزه تجهیزات در برنامه‌های جهش سوم توجه شده است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی بیان کرد: در بحث کاتالیست ها که شرکت مختلفی درگیر این موضوع است در کل دنیا ما ۳۳ و نیم میلیارد دلار بازار کاتالیست داریم که ۵۴ درصد آنکه معادل ۱۸ میلیارد دلار می‌شود وابسته به صنایع پالایشی پتروشیمی است.

وی افزود: در کشور ما این عدد ۴۵۰ میلیون دلار است که ۲۵۰ میلیون دلار آن سهم صنایع پالایش و پتروشیمی است؛ ما در حوزه کاتالیست ۱۶ شرکت داریم و این رسالت عظیم را داریم به دوش می کشیم تا بتوانیم در این حوزه بی‌نیاز باشیم.

محمدی بیان کرد: ما ۴۰ گروه کاتالیستی داریم که در صنعت پتروشیمی ۱۶ گروه آن تا به امروز توانستیم ایرانی سازی کنیم و ۹ گروه آنکه بخشی از آن در بازدیدی که انجام شده و در همین قراردادی که امروز بسته خواهد شد که امیدواریم تا ۱۴۰۱ بتواند به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: ما در بحث توسعه کلان صنعت توان خود را صرف تولید و افزایش حجمی شده است اما اکنون باید بیشتر در زمینهٔ توسعه کیفی کار شود که موجب پایداری و تاب آور در این صنعت شود.

امید شهیدی‌نیا مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر اظهار کرد: رونمایی از ۱۰ طرح دانش بنیان در حوزه تولید کاتالیست نمادی از رفع وابستگی و تکیه بر توانمندی داخلی است که بخشی از نیاز صنعت پتروشیمی را در حوزه فناورانه تامین خواهد کرد.

وی افزود: جریان توسعه در این منطقه استمرار دارد و اکنون ۲۴ طرح فعال در حوزه بالادستی، میانی و صنایع تکمیلی داریم؛ بخشی از این طرح‌ها برای نخستین بار در سطح کشور در این منطقه اجرا خواهد شد که می‌توانند ظرفیت تولید را افزایش دهند و شاهد تنوع تولید نیز خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که در واگذاری زمین در منطقه فعلی وجود دارد، به طور جدی به دنبال نهایی کردن اجرای طرح توسعه منطقه ویژه هستیم و پیگیری اخذ مجوزهای مربوطه در حال انجام است. امیدواریم با کمک نهادهای ذیربط این امر مهم محقق شود.

شهیدی‌نیا بیان کرد: در این شرایط زمینه توسعه جدیدی در مجموعه صنایع پتروشیمی ماهشهر به عنوان یکی از مراکز اصلی توسعه مطرح خواهد شد. در طرح‌های جهش سوم نیز سهم عمده‌ای در این منطقه خواهیم داشت که همچنان نشان از اهمیت این منطقه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار